Jump to content

Mellom batterier og starter; presskabelsko eller ikke?

Trond C

Recommended Posts

Jeg tenkte jeg skulle skifte ut de 31 år gamle kablene mellom batterier og starter i båten min. Tre batterier og en starter :smiley: Er det på noen måte bedre å bruke kabelsko som presses på kabelen, hvor skoen skrus på polsko/starter, fremfor polsko hvor kabelen tres inni og skrus fast? Jeg tenker ikke på prismessig forskjell, bare mht. hva som er bra/best!

10304-02-11.jpg + 10340-10.jpg eller 10340-06-07.jpg:smiley:

Hvis du setter inn kabelenden med et tynt fett, presser på kabelsko og krymper på en strømpe med lim som går godt nedpå kabelskoen har du en kabel som ser skikkelig ut og som aldri vil irre ettersom det ikke kommer luft til kobberen.

Enkelt å skru opp en mutter hvis batteriet skal ut av en eller annen grunn. Enkelt og ryddig hvis du skal ha flere kabler inn på batteriet.

Med "vanlige" batteriklemmer vil bare deler av kabelen få skikkelig kontakt, og kobberen er eksponert for batterigasser og luft.

Mons

Mons

Hei.

Jeg ville så absolutt velge kabelsko som ble klemt fast med en ordentlig tang. Og av polsko, ville jeg valgt slike som på bildet under. Dette opplegget har i hvert fall fungert for meg i 25 år.

kabelsko.jpg

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...