Trond C Startet 5.Mai.2012 Link til dette innlegget Startet 5.Mai.2012 Jeg tenkte jeg skulle skifte ut de 31 år gamle kablene mellom batterier og starter i båten min. Tre batterier og en starter Er det på noen måte bedre å bruke kabelsko som presses på kabelen, hvor skoen skrus på polsko/starter, fremfor polsko hvor kabelen tres inni og skrus fast? Jeg tenker ikke på prismessig forskjell, bare mht. hva som er bra/best! + eller Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 5.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2012 (redigert) Hei, den til høyre finnes med 2 bøyler, kraftigere utgave, den har jeg, bruker 2x50 kvadret i den. Ja og presse skoene. Redigert 5.Mai.2012 av jonn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 5.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2012 Jeg vil anbefale press kabelsko. Da dette gir (nesten) en sveising av kontakten mellom kabel og sko. Men det må være en tilpasset kabelsko, og riktig verktøy. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
mons Svart 5.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2012 Hvis du setter inn kabelenden med et tynt fett, presser på kabelsko og krymper på en strømpe med lim som går godt nedpå kabelskoen har du en kabel som ser skikkelig ut og som aldri vil irre ettersom det ikke kommer luft til kobberen. Enkelt å skru opp en mutter hvis batteriet skal ut av en eller annen grunn. Enkelt og ryddig hvis du skal ha flere kabler inn på batteriet. Med "vanlige" batteriklemmer vil bare deler av kabelen få skikkelig kontakt, og kobberen er eksponert for batterigasser og luft. Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
Trond C Svart 5.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2012 Takk, da går jeg for presskabelsko! Biltema har en presstang, får komme meg dit. Har andre gamle greier som kan få seg nye kabler, så det ikke bare blir engangsbruk Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 6.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2012 Hei, den til høyre finnes med 2 bøyler, kraftigere utgave. Eg tenkte ogso på den skoen, legg ledningen inni den, uten kabelsko og skru begge bøylane ordentlig fast. Det gir adskillig bedre kontakt enn desse skoa med bitteliten kontaktflate og vingemutter. Magne Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 6.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2012 (redigert) Her ser dere hvordan jeg har gjort det, den lille røde ledningen er ladinge fra releet. Måtte på Lastbil/Buss shappe for å få tak i de, kjøpte batteriene der å, Varta Heavy duty. https://baatplassen.n...06052012738.jpg Redigert 6.Mai.2012 av jonn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
liberty Svart 6.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2012 Hei Trond hvis du kommer med kablene som du skal ha presset så kan jeg gjøre det for deg Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 6.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2012 Hei. Jeg ville så absolutt velge kabelsko som ble klemt fast med en ordentlig tang. Og av polsko, ville jeg valgt slike som på bildet under. Dette opplegget har i hvert fall fungert for meg i 25 år. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.