Jump to content

Lade 2 batterier fra Honda BF50


Kåre O

Recommended Posts

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Bumper denne da jg mistenker at det nye medlemmet er min far, noen må jo vite dette

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Takk for svar men jeg vil ikke ha ett rele som brenner opp etter en kort stund. Nå vet jeg det meste om dynamoer og en påhengsmotordynamo er ikke ikke lik en vanlig bildynamo. Det finnes vanligvis ikke noen regulator på en påhengsmotordynamo og uten belastning går spenningen vanligvis opp i 18-20v men noen har shuntregulator som holder spennningen på ett lavere nivå slik at overladning ikke skjer. På hondaen målte jeg 15v mens jeg istedet for batteri brukte 2x60w bilpærer altså 8A så det skulle ikke være noe problem med ladingen som er oppgitt til 10A. Det som er problemet er at jeg ikke har skjema over el anlegget på motoren og jeg har mistanke om at det finnes en shuntregulator innebygd for dynamoen gir 15V også ubelastet. jeg håpet og gjøre det lettvint og se om at andre har prøvd dette.Jeg har funnet div skjemaer på nettet men dårlig kopiering gjør disse ulesbar så jeg får vel innvestere i en verkstedhåndbok.

Link to post

Du kan koble hvert hvert batteri til motoren via en diode, da kan de kun lades, ikke utlades, via koblingen. Hvis du har en shuntregulator som begrenser spenning til 15V vil det, etter spenningsfallet i diodene, være rundt 14.3V på batteriet, noe som er nær ideelt.

Diodene må tåle maks ladestrøm, 10A, siden all strøm kan gå til det ene batteriet om dette er helt utladet og det andre helt oppladet.

Link to post

Du kan koble hvert hvert batteri til motoren via en diode, da kan de kun lades, ikke utlades, via koblingen. Hvis du har en shuntregulator som begrenser spenning til 15V vil det, etter spenningsfallet i diodene, være rundt 14.3V på batteriet, noe som er nær ideelt.

Diodene må tåle maks ladestrøm, 10A, siden all strøm kan gå til det ene batteriet om dette er helt utladet og det andre helt oppladet.

 

Jo jeg vet alt dette,jeg har jobbet med båtrelatert elektronikk hele mitt liv og med båt like lenge men jeg var ute etter hvor jeg skulle koble diodene til på motoren for jeg har ikke noe skjema over elanlegget på motoren. Nå har jeg midlertid funnet av det. Den hvite ledningen som er + fra diodebroen på regulatoren skal kuttes og forbindes til diodene .Den svart/Hvite ledningen føler på batterspenningen og vil man ha høyre ladespenning kan man sette en diode i serie med denne. Dette til opplysning til andre som kanskje ha bruk for denne infoen. Takk for infoen forresten, setter pris på den.

Mvh Kåre

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...