Jump to content

Raymarine AIS500, hva betyr denne feil listen?

Bitteliten

Recommended Posts

Kondens kan legge et ørlite belegg av irr og da er ballen i gang :thumbsdown:

Er tross alt på havet båten er og der er akkurat irr vår verste fiende med følsomme kontakter

Prøv å skru av alle koblinger og riks litt på de og monter de igjen og se om problemer gir seg ....ikke spray med oljeholdige spayer i kontaktene det lager bare problemer men bruk spray for el. utstyr

Redigert av LALUNA II (see edit history)

Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Har demontert og remontert ais i dag. Sjekket inngang til plotter. Sjekket gps antenne. Sjekket vhf antenne. Den fungerer utmerket ved radio mottak og sending To muligheter gjenstår etter min mening

1 feil i ais boksen

2 skjermingsfeil på vhf antenne/coaxial som slår ut datasignalet uten at det merkes på voice vhf

Noen tips?

Har du målt VSWR ? Det må være bedre enn 1,5:1 Er det verre blir senderen slått av automatisk (Alarm 1 og 2). Det kan skyldes dårlig kontakt mot antennen - antennen selv eller dennes plassering. Det ser også ut som at du har støy inn på antennen (Alarm 3 & 4, samt 67 & 68) . Etter at VSWR er OK, slå av alt annent enn AIS og sjekk da om transponderen funker.

Deretter er det å slå på annet utstyr og etterhvert bruke eliminasjonsmetoden.

Geir :seeya:

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Takk Geir :thumbsup:

AIS bruker samme antenne som vhf. Det er en antennesplitter i aisen. Ser for meg ut som om aisen er koblet til vhfen. Det går ingen egen coaxial ut fra aisen til antenna.

Hvordan måler jeg VSWR?

På min bærbare vhf har jeg støy på enkelte kanaler når landstrøm er koblet til. Ikke hørbar støy på stasjonær vhf, som altså deler antenne med ais.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Siden det er splitter innebygget i AIS'en vil jeg tro feilen er i antenneplugg/kabel/antennen.

For å måle SWR må du ha et SWR meter. Selges av bl.a. http://www.permo.no/

Det er vanligvis ett viser instrument, som koples mellom VHF radio og antennen.

Det måler effekt ut i watt og "reflektert" effekt i watt. Det skal være minst mulig reflektert effekt.

Forholdet mellom ut effekt og reflektert effekt utrykkes i SWR (Standing Wave Ratio) som når det er helt ideelt er 1.0:1 (1,0 til 1)

Når du skal gjøre målingen trykker du inn "sende-knapp" på mikrofonen og leser av SWR forholdet på instrumentet.

Det vil da vise en eller annen verdi fra 1.0 eller mer. Bør helst ligge under 1,5.

Dersom du har tilgang til en VHF radio som kan sende på 162 MHz ville det vært ideelt å bruke denne.

Antennen skal brukes på denne frekvensen +/- litt og bør da måles der.

Jeg er enig med Major Andy som kommenterer at AIS'en bør ha egen antenne. Splitter er noe herk.

VHF antenner er på papiret oppgitt til å virke fra 156-162 MHz, men som regel er den avstemt til 156,8 (kanal 16) og blir dårligere

tilpasset dess lenger bort du kommer fra denne. Ved 162 MHz kan den derfor ha altfor høytt SWR forhold.

Derfor er en dedikert AIS antenne som er avstemt på 162 MHz å fortrekke.

PS Her er en egnet AIS antenne

Redigert av GeirT (see edit history)

AIS bruker samme antenne som vhf. Det er en antennesplitter i aisen. Ser for meg ut som om aisen er koblet til vhfen. Det går ingen egen coaxial ut fra aisen til antenna.

Ble noe forvirret når jeg på ny leste innlgget ditt. Dersom det er antennesplitter i AIS'en bør det gå coax derfra ut til antennen og en fra AIS'en til VHF'en ?

Ser slik ut i manualen til AIS500.

Alarmene kommer regelsmessig. I hht instruksjonsboka sender AISen hvert 3 minutt når farten er under 2 knop. Mistenker da at alarmen kommer hver gang.

Jeg sjekket mottak av AIS signalet fra min båt ombord på annen båt med AUS - der så jeg at AIS signalene fra vår båt var ustabile ved at vi kom og gikk på target list på deres AIS

Vhfen kan virke fint den selv om antennen er noe redusert, du vil gjerne ha nedsatt rekkevidde på vhfen uten å vite det. Vanskelig å teste med mindre du har gjort test med en stasjon langt borte tidligere. Vhfen gjør derimot ikke noe kvalitetsjekk på antennen, den bare peiser på uansett.

Den beste testen er som flere har påpekt å sette på wattmeter som måler ut-effekt og reflektert-effekt. Har du ikke dette innen rekkevidde er det enkelt å koble til en annen antenne for testens skyld.

I den store sammenhæng er en separat antenne til AIS en ret lille investering. Her er som min løsning ser ud:

bp_ais_3.jpg

Det er AIS-antennen til højre. Den er monteret i cirka 4 meters højde og jeg "ser" nu mål helt op til 20-25 nm væk. Desuden bliver jeg "set" på fx Marine Traffic hurtigt og konsekvent i modsætning til det første setup hvos der var monteret en invendig stålpisk inde i flybridge-overbygningen.

Rare er at jeg er helt klar og tydelig på voice over samme antenne, mottak også bra.

Det jeg ikke skjønner er de Volt feielen som kommer. Det gjør at jeg mistenker at det er noe med selve boksen :smiley:

Din VHF sender med 25 watt mens AIS'en sender med 2 watt. Så du er meget mere afhængig af en god antenne når det gælder VHF'en. Det er også en af forklaringerne på at en spilitter er en dårlig ide

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...