Bitteliten Svart 8.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2012 (redigert) Aisen sitter i taket over førerplassen og er ikke synlig uten at jeg skrur ned ei plate og klatrer litt status lampa på ais er grønn Får se hva Raymarine sier etterhvert. Jeg har spurt de om dette er en normal alarm liste. Har du samme logg på plotteren Skveis? Den ligger under meny, alarmer, ais alarmer, så nederste valg om jeg husker rett i farta. hadde vært flott om alt er ok Redigert 8.Mai.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 8.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2012 Skrev ikke du at alarmen kom hver gang den sendte? Loggen viser jo tidspunktet for alarmen og om den er kvittert ut. Det er de to øverste alarmene som indikerer feil med antennen. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 8.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2012 Alarmene kommer regelmessig, omtrent hvert annet minutt? Det står jo også nei i feil kolonnen, så det kan jo være at dette er en standard logg fil. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 8.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2012 (redigert) Sjekket manualen på en annen AIS klasse A, der står det at alarmene (de to første) kvitterer seg selv ut hvis transponderen finner tilbake til normalen. Jeg har selv sett slike alarmer på en klasse A transponder i forbindelse med at den plukket opp signaler fra en inmarsat C. Jeg holder en knapp på at alarmen indikerer dårlig antenne. Får du fart på skuten vil isåfall alarmen komme oftere siden den sender oftere. Redigert 8.Mai.2012 av Frøken Fryd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Skveis Svart 8.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2012 Bitteliten skrev: Får se hva Raymarine sier etterhvert. Jeg har spurt de om dette er en normal alarm liste. Har du samme logg på plotteren Skveis? Ja, jeg har samme Alarm List og AIS virker ok. Anbefaler egen antenne. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 8.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2012 Får se om det blir aktuelt med oppgraderinger til vinteren. Da kan dette stå på lista. Men det begynner å bli fullt i masta Takk for oppklarende svar! Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 9.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2012 Svar fra Raymarine Jag fick svaret att den gör en diagnos på systemet. Om du tittar på bilden så ser du att det står: Feil med texten nei under Så da er alt ok. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 9.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2012 Jeg er enig med Major Andy som kommenterer at AIS'en bør ha egen antenne. Splitter er noe herk. VHF antenner er på papiret oppgitt til å virke fra 156-162 MHz, men som regel er den avstemt til 156,8 (kanal 16) og blir dårligere tilpasset dess lenger bort du kommer fra denne. Ved 162 MHz kan den derfor ha altfor høyt SWR forhold. Derfor er en dedikert AIS antenne som er avstemt på 162 MHz å fortrekke. Det er jeg så absolutt enig i. Min beskjedne Saga 27 ser nærmest ut som et russisk spionskip med alle sine antenner, men likevel klarte jeg å få plass til en egen antenne for min nyinnkjøpte AIT2000 class B AIS Transponder fra Digital Yacht. Så nå har jeg to GPS-antenner, en VHF- og en AIS-antenne, en FM-radio antenne og TV-antenne. Og selvfølgelig en lang antenne for ICE mobilt bredbånd! Men at bølgelengden for VHF k16 på 156,8Mhz er lengre (8cm) enn for AIS på 162Mhz, tenkte jeg ikke på, så jeg satte opp en vanlig halvbølge VHF antenne på rundt 90cm. Nå mener jeg å huske, - er hjemme nå 7 mil fra båten, at med PC tilkoblet via USB-tilkoblingen har et diagnosevindu som blant annet viser SWR. Hva som eventuelt sto der husker jeg ikke heller. Men det får jeg sjekke neste gang jeg er i båten. Nå hadde jeg kanskje litt flaks med antennevalget da jeg valgte stålpisk. Så kanskje jeg skal finne frem en god avbiter og kutte av 3,5cm til 4cm i toppen av antennen? Det kan i hvert fall ikke skade. Hva mener dere? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
GeirT Svart 9.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2012 Nå hadde jeg kanskje litt flaks med antennevalget da jeg valgte stålpisk. Så kanskje jeg skal finne frem en god avbiter og kutte av 3,5cm til 4cm i toppen av antennen? Det kan i hvert fall ikke skade. Hva mener dere? Jo, du kan godt korte den ned, men da bør du enten bruke ett SWR meter og en radio som kan sende på 162 MHz, eller en antenne analysator, slik at du klipper 5mm om gangen til du oppnår lavest SWR. Å klippe på må-få går ikke bra. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
GeirT Svart 9.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2012 Svar fra Raymarine Jag fick svaret att den gör en diagnos på systemet. Om du tittar på bilden så ser du att det står: Feil med texten nei under Så da er alt ok. hehe.. så mange spekulasjoner for ingenting Bra den funker. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Bitteliten Svart 9.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2012 Ja, litt må vi jo holde på med også Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 9.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2012 (redigert) Jo, du kan godt korte den ned, men da bør du enten bruke ett SWR meter og en radio som kan sende på 162 MHz, eller en antenne analysator, slik at du klipper 5mm om gangen til du oppnår lavest SWR. Å klippe på må-få går ikke bra. Da tror jeg at jeg avstår, jeg vet jo at signalene går ut. Det har jeg sjekket på Marinetraffic, og også Tjøme Radio så meg på sin skjerm. Og egentlig skal en jo ikke klusse med noe som virker! Et SWR- meter skulle jeg selvfølgelig gjerne hatt, men det er jo ikke ofte en har bruk for noe slikt. Antennen for VHF'n fikk jeg sjekket med lånt instrument for ikke mange år siden. Og hvor jeg skulle få tak i en sender for 162Mhz ville jo også være et problem. Men jeg får sjekke når jeg kommer i båten om jeg husker rett når jeg tror diagnoseprogrammet viser en form for SWR. I manualen står det ingenting om det, men det er bare en midlertidig Quick info and Installation stensilert blekke. Transponderen er så ny på markedet at manualen ikke er ferdig ennå! Jeg sjekket nå litt i manualen til forgjengeren av min Transponder, AIT1000, og der er det beskrevet diagnose for hvor bra den sender/mottar: * The RRSI (Received Signal Strength Indicator) and TX Power values are good indicators of how well your antenna is receiving and sending data. * RRSI values should be between 20 and 100 - if they are continually lower than this there may be a problem with the antenna or AIT1000 receiver * TX Forward Power should be as high as possible, typically between 130-150 * TX Reverse Power should be as low as possible, typically between 10-30 Så dersom det er noe lignende for AIT2000, har jeg jo et godt kontrollverktøy. Lars H. Redigert 9.Mai.2012 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 13.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2012 Hei igjen. Nå har jeg sjekket opp hva som vises i diagnosevinduet og der var det faktisk et eget felt for SWR! Og helt på trynet var vel ikke min SWR, da den ser ut til å være 2,0:1 Men det er klart det kunne vært bedre. Det er jo ikke rare effekten en AIS class B transponder sender med, så alle forbedringer når det gjelder både dempning av signal og SWR er jo interessant. Så kanskje jeg finner frem avbiteren og klipper et par millimeter om gangen av antennen? Antennen er ellers ny av året. Teorien rundt alt med sendere, kontakter, kabel og antenne har jeg rimelig greie på, men da jeg aldri har hatt noen problemer med feks. VHF'n, mangler det litt praktisk erfaring. Antennekabelen jeg bruker er frisk og uskadet og det samme er kontaktene. Men kabelen er alt for lang og ligger kveilet opp under instrumentpanelet. Så her har jeg nok litt tap. Her skal jeg ved tider og stunder fjerne mange meter. Kveilen har en diameter på ca. 15cm, men kan en slik kveil påvirke SWR? Bøyene på kabelen ned til AIS'n er gjort så store som mulig, men de er der og kan av praktiske grunner ikke gjøres større for å forbedre SWR. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Frøken Fryd Svart 13.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2012 Alarmene kommer regelsmessig. Svar fra Raymarine Jag fick svaret att den gör en diagnos på systemet. Om du tittar på bilden så ser du att det står: Feil med texten nei under Så da er alt ok. Jeg forstår ikke helt dette, du får opp en alarm med jevne mellomrom og det skal være normalt? Eller har de kommentert bildet du postet i innlegg 1, det viser jo ingen aktive alarmer. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 13.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2012 Slik jeg tolker det er dette en alarm-meny-oversikt. Og ikke noen alarm logg. Oversikten viser at alle alarmer er aktivert. Og ingen har logget noen feil. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 13.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2012 Jeg er enig i at bildet ikke viser noen aktive alarmer, men Bitteliten skriver jo at alarmen dukker opp regelmessig? Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 13.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2012 (redigert) Lars... 2,0:1 er en dårlig verdi. Den bør være lavere enn 1,5:1 - skader ikke om du snipper av noen mm av antennen men ta det i små biter slik at du kan observere endring. Men det er mest å hente med å fjerne den lange coax'en. Lengden påvirker normalt ikke SWR forholdet, men det blir signal tap. Når du har lav effekt teller hver dB. Geir Redigert 13.Mai.2012 av GeirT (see edit history) Sitér dette innlegget Geir Link to post
Bitteliten Svart 13.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2012 Mix tolker dette rett. Bildet er en intern logg som sjekkes hver gang AISen sender. Det er ingen feil, derfor nei i kolonne 3 Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 13.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2012 Men jeg synes det er merkelig med disse V alarmene Alarmene kommer regelsmessig. Beklager at jeg ikke slår meg til ro med svaret ditt Bitteliten, men jeg tror de er en misforståelse ute å går her. Det øverste bildet ditt viser alle alarmene til aisen, det viser også at ingen av alarmene er aktive, altså viser bildet at alt er i orden. Det er vel ingen som har skrevet noe annet heller så der er vi enige. Men jeg er fortsatt i tvil om hva du mener med de setningene jeg har sitert. Du skriver at en alarm dukker opp så noe må det jo være, eller har jeg misforstått deg? Jeg har sett lignende feil tidligere på andre båter, vel og merke med en klasse A. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 13.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2012 Og det du skriver i første innlegg: Registrerer fra mottager på annen båt at AIS-signalene kommer og går, - det er vel heller ikke helt avklart? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Frøken Fryd Svart 13.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2012 Det Lars H. påpeker kan faktisk vere så enkelt som at andre mottakere fjerner gamle ais mål før ny utsending har funnet sted, men det er ikke vanlig å slette ett mål så tidlig som 3 minutter da, derimot kommer det gjerne en strek over ais symbolet for å illustrere at målet ikke har vert oppdatert på en stund. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 14.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2012 Den listen som kommer opp på plotteren regelmessig er en sjekkliste fra AISen - kall det en logg for intern sjekk. Så lenge det står nei i feil kolonnen er det ingen feil. Hvorfor AIS signalet var ustabilt på den båten jeg mottok det vet jeg ikke, og jeg gjør ikke noe mer for å finne ut av det heller Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 2.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2012 Nå har jeg sjekket opp hva som vises i diagnosevinduet og der var det faktisk et eget felt for SWR! Og helt på trynet var vel ikke min SWR, da den ser ut til å være 2,0:1 Men det er klart det kunne vært bedre. Det er jo ikke rare effekten en AIS class B transponder sender med, så alle forbedringer når det gjelder både dempning av signal og SWR er jo interessant. Så kanskje jeg finner frem avbiteren og klipper et par millimeter om gangen av antennen? Nå fant jeg frem avbiteren og klippet av 2cm. Men du verden så hard en slik stålpisk er, men det gikk da å få klippet den. Og dermed fikk jeg et SWR på 1,5:1 med en gang! Så noen ytterlige forkorting avstår jeg fra. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
GeirT Svart 3.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2012 Se det ja - den som våger - vinner Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.