dsm Startet 5.Mai.2012 Del på Facebook Startet 5.Mai.2012 Hei, jeg har i min båt et ladac landstrømopplegg m solcellelading. I dette ser det ut til å være koblet inn en fordeler for lading av start og forbruksbatteri. Jeg kommer foreløpig ikke til for å lese typebetegnelse på denne. Motor er cumminns 5,9 og batteribanken består av to kraftige heavy duty batterier. Jeg har liggende en ctek m200 marinelader. Og nå lurer jeg på om jeg kan koble denne direkte inn på et av batteriene å beholde eksisterende opplegg eller om jeg bør velge en annen løsning. Dsm Sitér dette innlegget Link to post
27 hasla Svart 5.Mai.2012 Del på Facebook Svart 5.Mai.2012 Hei! Jeg har selv en ctek m200 marinelader og solcellepanel som lading på mine forbruksbatterier,det fungerer kjempebra! Sitér dette innlegget Link to post
dsm Svart 7.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mai.2012 Hei, Om jeg kobler Ctek M200 til forbruksbatteriet og lar hovedstrømsbryter stå i ALL modus så vil jeg jo lade begge batterier. Litt lengre vei for strømmen til startbatteriet via ledningsnett. Men batterienes evne til mottak av lading medfører vel at strømmen vil gå til det batteriet som er mest utladet. Noen synspunkter på dette ? Dernest så lader solcellesystemet via en solara regulator. Dette brukes jo normalt kun i uthavn og der hvor landstrøm ikke er tilgjengelig. Men hva vil skje dersom begge systemene kobles inn samtidig ? Hva vil skje med regulator evt solcellepanel ? Vil regulatoren stenge av lading fra solcellene siden den registrerer høy spenning på batterisiden ? Sitér dette innlegget Link to post
27 hasla Svart 7.Mai.2012 Del på Facebook Svart 7.Mai.2012 ctek m200 er en intelligent lader som lader etter behov,jeg har både denne og i tillegg solcellepanel.I perioder der batteriene er toppladet git laderen bare pulslading slik at batteriene holder seg på topp.Solcellepanelet lader jo bare når det er sol.Tror du bekymrer deg litt unødig nå! Sitér dette innlegget Link to post
dsm Svart 7.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mai.2012 Ja jeg tror også det går helt fint. Ladet to batterier via ett batteri og hovedstrømsbryter i forrige båten min og det fungerte utmerket. Hadde ikke solcelle system på gammelbåten og lurte egentlig bare på om panelet eller regulatoren kunne ta skade av 14-15 volt inn. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.