Jump to content

Lade 2 batterier m ctek og ladac solcellesystem

dsm

Recommended Posts

Hei, jeg har i min båt et ladac landstrømopplegg m solcellelading. I dette ser det ut til å være koblet inn en fordeler for lading av start og forbruksbatteri. Jeg kommer foreløpig ikke til for å lese typebetegnelse på denne. Motor er cumminns 5,9 og batteribanken består av to kraftige heavy duty batterier. Jeg har liggende en ctek m200 marinelader. Og nå lurer jeg på om jeg kan koble denne direkte inn på et av batteriene å beholde eksisterende opplegg eller om jeg bør velge en annen løsning.

Dsm

Hei,

Om jeg kobler Ctek M200 til forbruksbatteriet og lar hovedstrømsbryter stå i ALL modus så vil jeg jo lade begge batterier. Litt lengre vei for strømmen til startbatteriet via ledningsnett. Men batterienes evne til mottak av lading medfører vel at strømmen vil gå til det batteriet som er mest utladet.

Noen synspunkter på dette ?

Dernest så lader solcellesystemet via en solara regulator. Dette brukes jo normalt kun i uthavn og der hvor landstrøm ikke er tilgjengelig. Men hva vil skje dersom begge systemene kobles inn samtidig ? Hva vil skje med regulator evt solcellepanel ? Vil regulatoren stenge av lading fra solcellene siden den registrerer høy spenning på batterisiden ?

ctek m200 er en intelligent lader som lader etter behov,jeg har både denne og i tillegg solcellepanel.I perioder der batteriene er toppladet git laderen bare pulslading slik at batteriene holder seg på topp.Solcellepanelet lader jo bare når det er sol.Tror du bekymrer deg litt unødig nå!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...