Puffen Svart 6.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2012 Er det bådlivet eller breddegraden som er problemet...? Begynner å helle i retning av at det er feil breddegrad ja. Ser av tabeller på soltimer pr. år at vi ligger jæ... dårlig til. Det er faktisk flere soltimer i Nord Norge enn her på Nordvestlandet. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 6.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2012 http://heltnormalt.dk/rokoko/2012/05/04 Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 6.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2012 I Juni er alt glemt og det er verdt det.. :) Klager man på prislappen for å ha båt så har man kjøpt for stor båt, enkelt og greit. Er man avhengig av hjelp til å utføre alt vedlikehold av båten så MÅ man jo huske å ta med disse utgiftene i regnestykket når man kjøper båt. Er jo en gjenganger at de største og "flotteste" båtene ser rævva ut fordi folk ikke har tid eller penger til å ta vare på dem. Man ser et tydelig skille når man krabber litt over 30 fot, matt og trist i gelcoaten, maskiner som krangler osv.... Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 6.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2012 Alltid et relevant spørsmål om det er verdt det. For meg er svaret likevel enkelt og greit JA. Men om jeg skulle brukt like mye penger på båten som Puffen skisserer i sitt startinnlegg, så kunne det fort blitt annerledes. For meg er det likevel enkelt, da jeg fint klarer meg med mye lavere kostnader. Men om det er verdt det når man bruker så mye penger som Puffen, handler jo også om hvor mye penger man har. Sitér dette innlegget Link to post
Trondwi Svart 6.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2012 (redigert) Vi har fast tak og sentralvarme, vær- og temperaturproblematikken er dermed noe sekundær for oss. Den faktiske timeprisen er derimot kanskje litt skremmende. Om det er verdt det, er vel helt avhengig av hvordan man regner. Vi har en relativt dyr båt - kjøpt ny vel 1,4 mill med alt utstyr, som antagelig er salgbar for en liten mill etter tre sesonger. Med ca kr 40 000 i vinteropplag, konservering, polering og forsikring etc., men før drivstoff o.l. og 4 % rente blir regnestykket omtrent som følger: Avskrivning 133', rentetap 56', opplag etc. 40'= kr 229 000. Vi har ca 300 driftstimer i året og bruker ikke båten til overnatning o.l. Netto timepris før drivstoff blir dermed vel kr 760,- - noe båten tilsynelatende umulig kan være verdt, eller? En bøtte med trivselstimer om vinteren med planlegging av turer, titting etter nytt utstyr man kanskje måtte ønske seg, gleden og at den ligger der til disposisjon når det passer oss etc. Hva er så det verdt? For vårt vedkommende utgjør dette nok vesentlig mer enn de ca 300 timene båten reelt er i bruk og tas dette med i regnestykket, blir timeprisen faktisk fullt ut akseptabel etter min mening. Det kommer bare an på øynene som ser! Redigert 6.Mai.2012 av Trondwi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Baatlaus Svart 6.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2012 Liten hilsen fra ca 30 varme og en båttur i gulfen i dag. Skal ta en tur hit i dag. 27grader i vannet i dag. Litt kaldt! Charley's Pass, Captiva Island, rett på utsiden av Cape Coral FL. Sitér dette innlegget Link to post
10ta9c Svart 6.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2012 Saken er at godværet aldri kommer uten iskald nordavind. Slik har det værdt de siste 3 årene. Kan ikke fortsette sånn. Da er det bedre å bruke pengene på reise. Kun kald nordavind gir opphold, og sol. Tre dager med sol, gir tåke. Dette er malen på vestlandet. I alle fall på mine trakter. Er det verdt å bruke mye penger på ren turbåt? Nei, absolutt ikke. Regner med at 50% av turbåtene i havna er blitt brukt mindre en tre dager de tre siste årene. Sitér dette innlegget Oppussing av Alicraft 26 Trebåtfestivalen i Ulsteinvik 16-19 Aug. Link to post
Laholm Svart 6.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2012 Ja, det har sett ille ut denne helgen. Men det er ikke mer enn en uke siden vi hadde en flott morgen, hvor sjefen til og med fikk solt seg til et skinn av rødfarge (riktignok med båten i strategisk posisjon og kalesjene på akterdekket dandert for anledningen). Men nå blir det et par uker med jobb/ fritid i Dubai, der skal det såvidt jeg har forstått ikke snø så veldig..... Sitér dette innlegget Laholm Link to post
Fru Jacobsen Svart 6.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2012 I Juni er alt glemt og det er verdt det.. :) . Er jo en gjenganger at de største og "flotteste" båtene ser rævva ut fordi folk ikke har tid eller penger til å ta vare på dem. Man ser et tydelig skille når man krabber litt over 30 fot, matt og trist i gelcoaten, maskiner som krangler osv.... Det må være noe av den dummeste påstanden jeg har sett her inne så langt Hydrox Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Bitteliten Svart 6.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2012 velkommen ombord hos oss Hydrox. Sitér dette innlegget Link to post
Puffen Svart 6.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2012 I Juni er alt glemt og det er verdt det.. :) Klager man på prislappen for å ha båt så har man kjøpt for stor båt, enkelt og greit. Er man avhengig av hjelp til å utføre alt vedlikehold av båten så MÅ man jo huske å ta med disse utgiftene i regnestykket når man kjøper båt. Er jo en gjenganger at de største og "flotteste" båtene ser rævva ut fordi folk ikke har tid eller penger til å ta vare på dem. Man ser et tydelig skille når man krabber litt over 30 fot, matt og trist i gelcoaten, maskiner som krangler osv.... Tror du bør prøve å lage et lite regnestykke på hva Windyen din koster også. Jeg gjør det aller meste av arbeidet på min båt, men med renter og verdifall blir det fort 100 000 pr. år hvis båten er verdt over 1 mill. Da bør det være grunnlag for mer enn 5 - 6 dager med høy nytelse Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 6.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2012 .................... Da bør det være grunnlag for mer enn 5 - 6 dager med høy nytelse Problemet her er jo at det er vanskelig å kreve noe ( bedre vær ), ja med mindre du har noen veldig gode forbindelser ett eller annet sted , en får ta til takke med det en får, på det stedet en befinner seg . Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 6.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2012 Skal ta en tur hit i dag. 27grader i vannet i dag. Litt kaldt! 27 grader vi vannet, litt kaldt???? Jæ*** pyse. :lol: Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Faxen Svart 6.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2012 ja med mindre du har noen veldig gode forbindelser ett eller annet sted , . Ja det hadde jeg, da PAVEN har tre-3-tre satellitt telefoner, men hva hjelper det?? Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Faxen Svart 6.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2012 greit.Man ser et tydelig skille når man krabber litt over 30 fot, matt og trist i gelcoaten, maskiner som krangler osv.... Ja takk for det. Når man har en 31 foter, 35 år gammel, så er det utrolig mye, som skal fikses etter en forrige eier, som knapt visste hvor baugen var! Nå har to viftereimer røket (bak dynamoreima). Plass fra maskin til skott, knapt 2 tommer! Resultat, skjære ut veggen i toalettet. Kommer kanskje til nå? Her hjelper det ikke med satellitt telefon fra paven! Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
27 hasla Svart 6.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2012 Hei! Blir det en knall sommer iår med mange gode fine dager på sjøen er det verdt det,Men,dersom det bare blir dritt vær frister det mer og mer å oppholde seg på plasser i europa hvor det er varmt.Ofte er det billigere å leie enn å eie og så har en den muligheten at det går ann å flytte på seg.Så billig som det er med flybilletter nå så koster diesel som brukes på en helg mer.Diesel.vedlikehold,verditap++++ =dyre overnattingsdøgn.Været her i haugesundsområdet begynner jeg virkelig å bli lei av! 3personer tur-retur Pisa Italia kr 1030 med ryanair,og jeg bor 3 minutter fra flyplassen! Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 6.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2012 har 25 overnattinger hittil i år, og den kaldeste natta var det 15 minus. Har brukt et halvt statsbudjett på elektronikk i det siste, og utgiftene fortsetter. Det er allikevel verdt hver eneste krone, da det for meg handler om livskvalitet å kunne være ombord. Slippe masete kunder,og annen gnaging, og bare slappe helt av, med god mat og drikke. Til de som synes det er for jævlig, så har jeg et godt tips: Selg dritten Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 6.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2012 (redigert) Ja takk, begge deler - både båtferie og utlandsferier. Lysten på stor båt har imidlertid gradvis blitt svekket. Rundt 30 fot holder for oss (2 mennesker). Plass nok og vi kommer dit vi vil. Kostnader og trygghet for ikke å få overraskende store utgifter prøver vi ha i tankene. Hvor dyrt båtlivet er varierer enormt. Kostnader til båtkjøp, havneleie, opp-/uttak og serviceutgifter varierer mye. Hvor man er i livet slik Astor nevner betyr mye, men også hva man har råd til. For oss vil jeg gjerne ha det på en måte som ikke gjør oss avhengig av å benytte båten. Dvs at vi vi ha penger og mulighet til å velge noe annet hvis drittværet forfølger oss. Da uten å ha dårlig samvittighet. Jeg tror kanskje flere tenker i de banene og det gjør at en del bytter til mindre båt, mindre utgifter til båt. For de som er "okonomisk uavhengige" kan man vel kalle det, betyr jo slikt ingenting, men for den vanlig mann i gate bør man vel kanskje ha en prioritering på hvor mye man bør bruke på x og y (og på a, b, c ...). Nå er ikke utgifter alltid proposjonalt stigende med båtstørrelse. Det er flere faktorer som spiller inn. Vurderer forskjellige båttyper (positive og negative sider), men har ennå ikke kommet i mål på hva vi bør satse på. Joda, jeg har også tenkt tanken å drite i å kjøpe båt, kanskje bare en skjærgårdsjeep e.l. istedet. En jolle vil jo imidlertid bli enda mindre brukt hvis været er dårlig. Konklusjonen har blitt at båt skal vi ha, men det gjenstår å se hva det blir .... . At andre velger annerledes skjønner jeg veldig godt. Tror faktisk en del har tenkt som trådstarter og bestemt seg for at det koster mer enn det smaker, Neste år skal vi i hvertfall en tur rundt i Toscana med venner ca i mai/juni, det er foreløpig det som er bestemt Redigert 6.Mai.2012 av olpi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Baatlaus Svart 6.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2012 27 grader vi vannet, litt kaldt???? Jæ*** pyse. :lol: Det var faktisk 28 i vannet i dag. Akseptabelt! ;) Her har vi "polar plunge" 1.Januar. Da er det som regel mellom 20-22 grader i vannet... Hjemme i Norge kan jeg fint bade i 20 grader... Jeg forventer ikke at det arktiske vannet rundt norge blir varmere! :) Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 7.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2012 Vi bor jo helt klart på feil sted. Jeg vet at det finnes hvite strender med palmer, for det har jeg nemlig sett på TV. Hvorfor flytter jeg bare ikke dit ?? Egentlig litt rart, men jeg liker meg også her hjemme, i bunn og grunn :-) Så, da gjorde vi det nest beste : Byttet til lukket båt, med takterrasse for de fine dagene, og stort dekk foran. Ser nå at temperaturen i sjøen er kommet godt over 10-12 grader, og badesesongen er dermed straks i gang. Pinsen blir vel årets første dukkert :-) Sitér dette innlegget Link to post
MortenK Svart 7.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2012 Her er det jo å innrette seg etter hva man ønsker ...... for meg er tiden med klargjøring og pusling like mye båtliv som det å være utpå, for ikke å snakke om det sosiale på brygga. Er jo nesten aldri alene der .......... Videre så har ihvertfall jeg en rimelig båt hvor jeg mer eller mindre kan styre hvor mye jeg vil legge i den av penger. Det er selvfølgelig de faste kostnadene med båtplass, opplag, etc., men utover det kan kostnadene begrenses ved å vedlikeholde det man har og fikse mest mulig selv. Sitér dette innlegget s/y "Arnegrut", Asker Link to post
Merlis Svart 7.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2012 Hvis man får en fin helg på sjøen, synes jeg som noen over her sa at det er ubetalelig! Vi hadde 2 flotte uker i en Nidelv 24 i fjor sommer nedover svenskekysten, og jeg må si at dette var den beste ferien jeg har hatt. Vi har vært mye i syden, men synes båtlivet er best. Man kan ikke regne med at det alltid er bra vær i Norge, men man kan gjøre det beste ut av det. Vi kjøpte en Nidelv 28, ingen lukket båt, men synes det fungerer topp! Selvfølgelig er det kjedelig å våkne til snø slik vi gjorde i helgen på østlandet også, men det gikk fort bort igjen og været ble knall. Temperaturene kommer nok desverre ikke før i juni her vi bor oppe i nord, men fra slutten av mai og til slutten av august/september kan det være mange flotte dager/uker på sjøen, noe jeg absolutt synes er verdt pengene. Men alle har forskjellige behov og meninger, så dette er bare min mening rundt det :) Sitér dette innlegget Link to post
Marida Svart 7.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2012 Hva er alternativet ? Bo i telt Er det ikke det han gjør da. Blir litt til hva man selv gjør ut av det. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 7.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2012 (redigert) Bådliv er for mig: Om vinteren: At læse bådblade og gå på BP om vinteren At drømme og planlægge sommerens tur At dele disse drømme med min kone At planlægge forbedringer og reparationer At læse og gøre mig dygtigere til at klare tingene selv Om våren: At forberede og planlægge vårpussen At nyde at se en lidt slidt og vintertræt båd blive som ny (nå ja, næsten) igen At kunne løse tekniske udfordringer selv (det gør mig stolt) At tælle dagene til søsætning - det er snart bedre en juleaften! At tage de første ture og nyde at tingene fungerer - og rette det, der ikke gør At have den første tur med overnatning At have venner og bekendte ude på en aftentur med middag At tage ned i båden en eftermiddag eller aften hvor jeg trænger til at være lidt alene og arbejde eller bare sidde og se TV mens mørket falder på At møde mine båd-naboer igen og høre om deres liv Om sommeren: At forberede sommerturen At tælle dagene til at komme afsted At gense traditionsrige steder At se nye steder At håbe på godt vejr og nogengang få det opfyldt At nyde at sidde inde når det regner ude og sætte pris på tag, varme, TV og internet. Om høsten: De sidste ture med venner og familie At pakke båden væk (vemodigt) Pakke alt ned og konservere - og glæde mig til at det hele starter forfra igen Bådliv for mig er altså langt mere end de timer, vi sejler. Det er hele pakken og jeg bruger langt flere timer i båden til "hverdag" end på tur. Det er mit andet hjem, mit sommerhus. Og det er min hobby. Og ja, det er dyrt, men det er også en passion, og den slags kan man ikke prissætte. Mit liv ville være markant fattigere hvis jeg ikke havde båd. Det andet er kun penge... Hvis det var afgørende for min lykke at der var sol og varme halvdelen af året ville jeg være tvunget til at træffe helt andre valg angående mit liv og hvor jeg vil bo. Og det er jeg ikke parat til. Redigert 7.Mai.2012 av MajorAndy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 7.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2012 Du er ikke en helt ubetydelig poet, Major Andy Enig i at båtlivet er noe en i utgangspunktet må være litt opphengt i. Når det gjelder kostnadene tror jeg at vi som seiler har det litt mer "komfortabelt". Ingen store og dyre motorer som koster både skjorta og buksa å drive og vedlikeholde. Derfor, vær fornuftig og snill både mot lommeboka og miljø..gå over til seil Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.