Jump to content

Båtlivet kan gå mot en ende !

Puffen

Recommended Posts

Denne tråden fikk meg til å regne kostnadene på to båtalternativer som står for vurdering. Har lagt til grunn lånekostnader, forsikring, vedlikehold, båtplass og drift.

Forutsettninger:

- Ny båt

-40% egenkapital

-100 motortimer pr år: 70% i deplasementfart, 30% i planende fart.

- 16 kr literen (bensin)

-Selges etter 5 år, estimert 40% verditap.

Alternativ 1: Merry Fisher 855, Yamaha 2x150hk, pris 900.000 kr.

Kostnad pr år: 159.780 kr

Kostnad 5 år: 798.900 kr :headbang:

Alternativ 2: Buster Magnum, Yamaha F225, pris 480.000 kr.

Kostnad pr år: 77.000 kr

Kostnad 5 år: 385.000 kr.

Har ikke tatt med alternativkosten på egenkapitalen, dvs renten jeg kan få ved å ha dem i banken, som vil gjøre differansen mellom disse to enda større. Tror jeg må i tenkeboksen en gang til :rolleyes:.

Buster alternativet skal jeg kanskje klare å svelge, men Merry Fisheren koster nok mer enn det smaker. Disse regnestykkene er ekle.

Redigert av WindyKrs (see edit history)

Bor nå i La Jolla/San Diego på tiende måneden og her kan man ikke klage på været, mellom 18 og 25 grader året rundt, Kysten syd i California er strender og klipper, flott for surfing, men skikkelig kjedelig for båtliv. Har vært på et par seilturer med folk vi er blitt kjent med, men det blir altså altfor ensformig. Kysten langs Norge er SÅ mye bedre, selv for en som ikke har vært lenger syd enn Kristiansand. Ser frem til sommer i Norge i juli med hytte og hyttebåt i Østfold.

Det skall svi litt når båten er på land... Men alt er vel relativt. for min del har det "svidd" i over ett år nå og håper vrkelig at det smaker deretter når jeg får balja på vannet.

En god helg med sol og sommer på bøljan blå og alle sorger er glemt til neste år. Men blir varme i båten ja så det kan nytes også med nordiske tempraturer på stokken!!

Det må være noe av den dummeste påstanden jeg har sett her inne så langt Hydrox

Ikke en påstand men et faktum, men det gjelder jo selvfølgelig ikke alle. Hvis man soler seg i glansen i fra to kansje tre år gammel gelcoat så ser båten så klart pen ut. Vi har forskjellige preferanser og noe folk flest synes ser bra ut ville vunnet NM i matt gelcoat etter min smak. Hvis det i tillegg lukter diesel i maskinrommet og du ikke kan gå ned der i finstasen så så henger strykkarakteren løst hos meg.

:lol: velkommen ombord hos oss Hydrox.

Takker for det Bitteliten :) Og jeg er fullt og fast klar over at du med glede ville vist meg et rent og pent maskinrom og en generelt velholdt båt. Du er av dem man kan kjøpe båt av uten å kikke på objektet før man handler :)

Tror du bør prøve å lage et lite regnestykke på hva Windyen din koster også. Jeg gjør det aller meste av arbeidet på min båt, men med renter og verdifall blir det fort 100 000 pr. år hvis båten er verdt over 1 mill. Da bør det være grunnlag for mer enn 5 - 6 dager med høy nytelse

Jeg er så absolutt enig med deg Puffen. Fjoråret inneholdt bare noen få og ganske så dyre godværsdager. Det er vel det som er prisen for å være godværsbruker av båten. Jeg er selv en utpreget godværsbruker og kan på ingen måte forsvare det å eie den båten jeg har. Men for meg er båt hobbyen min og jeg har fått med båtlivets gleder på kjøpet. For meg er det som å få i pose og sekk å eie en båt :D

Regnestykket for å eie min båt stemmer ikke med hva som er vanlig for båteiere flest.

Bare som et eksempel så koster oljen som skal på drevene mine 320 kroner literen, da er vi i nesten 2000 kroner for årlig oljeskift på disse. Jeg betaler 110 kroner literen.... Jeg er både mekaniker og maskinist og da faller enda flere av de større utgiftene bort. Og med tanke på verditapet så er dette en av grunnene til at jeg nettopp har satt pengene mine i en Windy. Man har absolutt igjen for å holde seg til de anerkjente produsentene ved valg av båt.

Jeg sover toppen 2-3-netter i båten. Kona er med på fine solskinnsdager og ungene er blitt voksne.

Jeg selv trives like godt i alt slags vær. Det aller beste er helt stille og regn, slik at alle farts gærningene er i bøyen.

Betalte 72.000 cash for båten i 1992. Koster meg kanskje 6-9 lapper i året.

Det er like fint å være på sjøen for meg, som de som sitter i tredje etasje på belånte slagskip.

Har egentlig råd til det, men kan ikke kjøpe noe større for det er ingen vits, - den jeg har er grei nok.

( og til slutt - dessverre er mye av det over løgn - vi har hytte med strandlinje, som jeg er alene om å ville selge og jeg har sett meg ut den båten jeg kunne tenkt meg .......... sukk , sukk ................

Klart at i denne sammenhengen så kan helse regnes om til penger. I denne sammenhengen kommer det jo an på hvilke prioriteringer man gjør, men ikke minst om man faktisk har råd til det.

Har man penger nok til det, så kan man investere 2 mill i helse/båt. Så kommer, renter, forsikring, drift og vedlikehold i tillegg. Bare det å ha en stor båt til f eks 2 mill gjør et kraftig innhogg i et familiebudsett.

Den enkelte må finne ut om man har råd og om man vil/kan prioritere det. :yesnod:

Noe mener det er en livsstil og det koster vel litt det og ?

Absolutt! Denne livsstilen koster noen år skjorta av deg og andre år går en nesten i null. Kalkylen bør gå over flere år for å få ett bilde av de totale kostnadene. Vist en våger å føre regnskap som kun har en kolonne for utgifter :pray: Når skipskassa går tom nytter det ikke å klage over at "tankmåleren" viser null innhold. Da må en bestemme seg om en skal bidra med påfyll og det er da en kommer i denne klemma som trådstarter nevner. Mang en gang i løpet av mine 54 år med båtliv har jeg gått i land for å bli der, men dragsuget fra Kong Neptun har blitt for sterkt til at jeg kunne ha motstått han og da er det bare å finne nye muligheter for en flytende farkost og samtidig fylle opp skipskassa.

Og det er bare en ting å si om dette fenomenet. Det er kun tap av klingende mynt over tid. Å påstå noe annet er å lure seg selv og sitt eget egotripp.

Den enkelte må finne ut om man har råd og om man vil/kan prioritere det. :yesnod:

Og her ligger Cluet!

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Denne tråden fikk meg til å regne kostnadene på to båtalternativer som står for vurdering. Har lagt til grunn lånekostnader, forsikring, vedlikehold, båtplass og drift.

Forutsettninger:

- Ny båt

-40% egenkapital

-100 motortimer pr år: 70% i deplasementfart, 30% i planende fart.

- 16 kr literen (bensin)

-Selges etter 5 år, estimert 40% verditap.

Alternativ 1: Merry Fisher 855, Yamaha 2x150hk, pris 900.000 kr.

Kostnad pr år: 159.780 kr

Kostnad 5 år: 798.900 kr :headbang:

Alternativ 2: Buster Magnum, Yamaha F225, pris 480.000 kr.

Kostnad pr år: 77.000 kr

Kostnad 5 år: 385.000 kr.

Har ikke tatt med alternativkosten på egenkapitalen, dvs renten jeg kan få ved å ha dem i banken, som vil gjøre differansen mellom disse to enda større. Tror jeg må i tenkeboksen en gang til :rolleyes:.

Buster alternativet skal jeg kanskje klare å svelge, men Merry Fisheren koster nok mer enn det smaker. Disse regnestykkene er ekle.

Dette var lett. Jeg ville latt være å kjøpe alt 1. Etter fem år, ville jeg tatt de 798900 jeg hadde på konto og kjøpt alt 2, og således hatt gratis båt kostnadsfritt i hvertfall i fire år. :yesnod:

Redigert av Gullfisk (see edit history)

Hvis man går inn for det kan man fremlegge mange leie regnskap for å ha båt.

På min Viknes har verditapet tilsynelatende vært marginalt. Største utgift er drivstoff, gjør nesten alt vedlikehold selv.

Har også billig båtplass så samlet blir vel utgiftene( utenom Diesel) ca 9000 i året inklusive forsikring.

Til gjengjeld har vi en båt som blir brukt ukentig året rundt. Samt til lengre turer i ferier. Båtlivet er verd hver krone.

Hadde jeg kjøp en bil til en mill. hadde jeg fremdeles snilet meg frem i daglig kø mens håret gråner av kjedsomhet og fustrasjon.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...