Jazzmatazz Startet 5.Mai.2012 Link til dette innlegget Startet 5.Mai.2012 Som overskriften sier, vurderer dette. Hva er pros og cons? Vet de er tørste og lest om noen småfeil ellers i gamle tråder på forumet. Hva er dine erfaringer? Sitér dette innlegget Link to post
Jazzmatazz Svart 6.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2012 Ingen? Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 6.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2012 Litt lite opplysninger her, hvilke motor, utstyr....bilder. Har hatt 2 Baylinere og begge var gode båter Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Jazzmatazz Svart 6.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2012 7,4 mercruiser, bravo 2. Vanlig utstyr,- men må monteres ankervinsj, dieselvarmer + evt. baugpropell. Vanskelig å legge til uten baugpropell med denne båten? Har noen montert ankervinsj akter på disse eller er det kun forut i baug som gjelder? Sitér dette innlegget Link to post
Knut T. Svart 7.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2012 Hadde en 2355 fra 1996, som jeg solgte i fjor. Helt ok båt, men ble litt for liten. Dessuten er det jo en kalesjebåt, noe som ikke egner seg så godt på vestlandet. Når det gjelder motor hadde jeg en 4,3l V6, som visstnok er mindre tørst. (men selvfølgelig ikke så rask) Den gjorde sine 20-23 knop på marsj (29 på fullt) og det er igrunnen raskt nok. Hvordan er det med risere og ex.manifoiler på den du vurderer å kjøpe? Har den ferskvannskjøling? Risere og manifoiler holder vanligvis 10-12 år. Måtte skifte begge mine året før jeg solgte. (Ca 10000.- i deler) Der var saltvannskjøling på hele motoren hos meg, men det betyr ikke så mye for riserene da disse er saltvannskjølt uansett. Baugpropell er et must, da den gikk sidesvis i litt vind og var nesten umulig å legge til med. (Fikk montert det etter ett år uten). Skrogtypen er litt "vinglete" ved hastigheter under ca 10 knop, men går stødig og fint ved høyere hastighet. Sitér dette innlegget Besøk min hjemmeside Bayliner 2355 Ciera (solgt) Saga 32 (kjøpt) Link to post
Trophy Svart 7.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2012 . Skrogtypen er litt "vinglete" ved hastigheter under ca 10 knop, men går stødig og fint ved høyere hastighet. Planende båter er vinglete i lav hastighet. Duoprop drev gjør manøvreringen enklere, spesielt ved bakking. Baupropell er et godt hjelpemiddel på de fleste båter. Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Jazzmatazz Svart 8.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2012 Risere og manifoiler skiftet i -10. hva må man regne med servicemessig i året av kostnader? Har aksling i dag, så er nytt.. Noen som kan bekrefte forbruk, ved tomgang, marsjfart;- og hvilken fart? Tar disse båtene godt i revers, slik at man kan bakke inn i båsen? Sitér dette innlegget Link to post
Cruiseliner Svart 10.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2012 Har selv en 2655, 98 mod. og er meget fornøyd. Kjenner ikke 92-modellen, men skrogmessig holder min båt høyere kvalitet enn hva du kan forvente i en norskprodusert båt. Har ikke baugpropell og klarer meg fint uten, men ser fordelen ved å ha det, da den er litt vindfang, spesielt med kalesjen oppe. Har en 5,7L med Bravo3. På marsfart synes jeg den bruker overraskende lite. På full speed derimot går literne fort, men slik er det med alle motorer. Min båt gjør for øvrig 40 knop uten større problemer. Alle båter med flat v-bunn "vandrer" litt ved lave hastigheter. Dette er helt normalt og er ikke noe spesielt ved denne båttypen. Den er fin å bakke med. Jeg tar servicen på motor og drev selv og har ikke større kostnader enn hva jeg bruker på olje, filtre, frostveske og anoder. De er enkle å skru på, men som alltid i båt er det trangt å komme til. Skal du ha andre til å gjøre det, varierer slike kostnader enormt avhengig av hvor du får det gjort. Alt fra 3-4000 til over 20K i de mest ekstreme tilfellene. Sitér dette innlegget Link to post
Cruiseliner Svart 10.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2012 (redigert) Baugpropell er et must, da den gikk sidesvis i litt vind og var nesten umulig å legge til med. Alltid fordel med baugpropell, men å påstå at det er et "must" er vel å ta litt for hardt i. Umulig å legge til er det heller ikke. Ønskes baugpropell er det for øvrig enkelt å få dette montert, det er ferdige hulrom for dette i baugen som kun trenger å åpnes. Redigert 10.Mai.2012 av Cruiseliner (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jazzmatazz Svart 10.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2012 Har du montert dieselvarmer/ankervinsj foran/bak, cruiseliner? Problemer med det? Sitér dette innlegget Link to post
Cruiseliner Svart 11.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2012 Jeg har montert vinsj bak der behovet er størst. Når du legger til i uthavn er det veldig greit å ha ankervinsj. Selvsagt kjekt å ha foran også, men er strengt tatt ikke nødvendig. Det er riktignok ferdig opplegg for vinsj foran på disse båtene, men montering bak er også helt uproblematisk. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 11.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2012 Er vel greiest å legge baugen opp mot bølger ved ankring. Og ha vinsj i baugen ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Compromise Svart 11.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2012 Jeg hadde en 285 (2003 modell), som jeg monterte vinsj m/ kjetting bak og foran. Når jeg så monterte baugpropell, synes jeg båten ble tung i baugen slik at jeg byttet til tau foran. Det hjalp, men det ble litt problemer med tau da det er så kort fall slik at jeg måtte dytte en del av tauet godt frem i baugen for at tauet ikke skulle glippe i vinsjen. Baug propell er kjekt og ha i en slik båt, men helt ærlig, så var det ikke mange gangene jeg hadde brukt for den. Sitér dette innlegget /per Link to post
Cruiseliner Svart 11.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2012 (redigert) Svæbø. Skal du bare ligge på svai er jeg enig i det. Men det blir i så fall spørsmål om å ha både og, ikke enten eller. Redigert 11.Mai.2012 av Cruiseliner (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jazzmatazz Svart 11.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2012 Hva menes med at det er hulrom i baugen? ligger rørføring der allerede? Sitér dette innlegget Link to post
Jazzmatazz Svart 13.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2012 Og,- hvordan er det med montering av ankervinsj akter, er det plass til tau/kjettingkasse i motorrommet? Sitér dette innlegget Link to post
TB2855 Svart 14.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2012 Har en -98 model og er veldig fornøyd med den, god plass og godt bygget båt. Mye båt for pengene. Sitér dette innlegget Halco 29 1992 - 2007 Bayliner 2855 2007 - ? CB 66 Racer + div. hver onsdag Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.