Jump to content

Vurderer kjøp av Bayliner 2855 1992,- hva mener du?

Jazzmatazz

Recommended Posts

Hadde en 2355 fra 1996, som jeg solgte i fjor. Helt ok båt, men ble litt for liten. Dessuten er det jo en kalesjebåt, noe som ikke egner seg så godt på vestlandet. Når det gjelder motor hadde jeg en 4,3l V6, som visstnok er mindre tørst. (men selvfølgelig ikke så rask)

Den gjorde sine 20-23 knop på marsj (29 på fullt) og det er igrunnen raskt nok. Hvordan er det med risere og ex.manifoiler på den du vurderer å kjøpe? Har den ferskvannskjøling? Risere og manifoiler holder vanligvis 10-12 år.

Måtte skifte begge mine året før jeg solgte. (Ca 10000.- i deler)

Der var saltvannskjøling på hele motoren hos meg, men det betyr ikke så mye for riserene da disse er saltvannskjølt uansett.

Baugpropell er et must, da den gikk sidesvis i litt vind og var nesten umulig å legge til med. (Fikk montert det etter ett år uten). Skrogtypen er litt "vinglete" ved hastigheter under ca 10 knop, men går stødig og fint

ved høyere hastighet.

Besøk min hjemmeside

Bayliner 2355 Ciera (solgt) Saga 32 (kjøpt)

Har selv en 2655, 98 mod. og er meget fornøyd. Kjenner ikke 92-modellen, men skrogmessig holder min båt høyere kvalitet enn hva du kan forvente i en norskprodusert båt. Har ikke baugpropell og klarer meg fint uten, men ser fordelen ved å ha det, da den er litt vindfang, spesielt med kalesjen oppe. Har en 5,7L med Bravo3. På marsfart synes jeg den bruker overraskende lite. På full speed derimot går literne fort, men slik er det med alle motorer. Min båt gjør for øvrig 40 knop uten større problemer. Alle båter med flat v-bunn "vandrer" litt ved lave hastigheter. Dette er helt normalt og er ikke noe spesielt ved denne båttypen. Den er fin å bakke med. Jeg tar servicen på motor og drev selv og har ikke større kostnader enn hva jeg bruker på olje, filtre, frostveske og anoder. De er enkle å skru på, men som alltid i båt er det trangt å komme til. Skal du ha andre til å gjøre det, varierer slike kostnader enormt avhengig av hvor du får det gjort. Alt fra 3-4000 til over 20K i de mest ekstreme tilfellene.

Baugpropell er et must, da den gikk sidesvis i litt vind og var nesten umulig å legge til med.

Alltid fordel med baugpropell, men å påstå at det er et "must" er vel å ta litt for hardt i. Umulig å legge til er det heller ikke. Ønskes baugpropell er det for øvrig enkelt å få dette montert, det er ferdige hulrom for dette i baugen som kun trenger å åpnes.

Redigert av Cruiseliner (see edit history)

Jeg hadde en 285 (2003 modell), som jeg monterte vinsj m/ kjetting bak og foran. Når jeg så monterte baugpropell, synes jeg båten ble tung i baugen slik at jeg byttet til tau foran.

Det hjalp, men det ble litt problemer med tau da det er så kort fall slik at jeg måtte dytte en del av tauet godt frem i baugen for at tauet ikke skulle glippe i vinsjen.

Baug propell er kjekt og ha i en slik båt, men helt ærlig, så var det ikke mange gangene jeg hadde brukt for den.

/per

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...