Jump to content

Bunnsmøring og Primer

Båtgutten

Recommended Posts

Hei.

Jeg vil lære litt om bunnsmøring og primer, og synes dette er litt vanskelig.

Slik jeg har forstått dette er primer grunn"malingen" som du bruker først på undersiden av båten, og deretter bruker du bunnsmøringen. Kan noen fortelle mer om dette? :)

Finnes det forskjellige typer primer og bunnsmøring som passer til forskjellige typer båter. Og finnes det forskjellige farger?

På forhånd takk!

Hallo

Bunnstoff og primer finnes i et utall varianter, du har mye å velge mellom.

Det finnes i forskjellige farger, forskjellige kvaliteter og avhengig av type skrog,

plast, aluminium, stål eller tre så må du finne et som passer. Det er også forskjell

på hvilke typer du bruker på seilbåt, snekke eller hurtigående motorbåt.

På vår 40 år gamle trebåt bruker vi Jotun Vinyl Primer og Jotun NonStop bunnstoff,

etter anbefaling fra en meget erfaren trebåtbygger.

Ser ut til å funke fint basert på tre års erfaring.

Vi skraper av løst bunnstoff, vi skraper IKKE ned til treet på bunnstoff som sitter, legger

på tre lag med rå linolje med en dags mellomrom, lar dette trekke inn i 10 dager, så går

vi på med Viyl Primer, deretter på med bunnstoffet. På baug og hekk legger vi to lag

med bunnstoff fordi der er slitasjen størst.

Ikkeno´ rocketsience :-)

Lykke til.

ps: om du går på nettsidene til de forskjellige leverandører finner du ofte bra med info.

Redigert av S/Y Ørnen (see edit history)

vimpel_signatur.gif

her er noen råd fra en forhandler av Pioner:

Bunnbehandling av Pionerbåter

• fbe8b164d1.jpg

Hempels Bunnmalings program

HEMPEL anbefaler følgende metode:

Bunn:

• Vask grundig med Degreaser.

• Slip med vannslipepapir K80 dyppet i Degreaser.

• Vask bort slipesmusset med Degreaser og stryk umiddelbart på en gang med Sealer 599.

• Mellom ½ og 1 time, mens sealern fortsatt er klebrig påføres første laget med bunnstoff. Påfør ytterligere en gang før sjøsetting.

Over vannlinjen:

• Forbehandling som over.

• I steden for bunnfarge stryk på to ganger med PolyBest

Redigert av S/Y Ørnen (see edit history)

vimpel_signatur.gif

Har en erfaring med Jotun Antipest med Jotun Racing utenpå; legg første lag bunnstoff så fort det er tørt nok, ikke vent for lenge. Det gjorde jeg, siden det ikke stod noe om det i bruksanvisningen, med resultat at jeg spylte vekk ca 1/3 av bunnstoffet når båten ble tatt opp på høsten. Og dette i små områder, så måtte slipe bunnen jevn igjen før jeg kunne legge nytt bunnstoff neste sesong. Ingen drømmejobb.

Etter ett strøk Jotun Vinylprimer så sitter nå bunnedtoffet som det skal.

Just my 2cents...

TA

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...