Trophy Startet 6.Mai.2012 Del på Facebook Startet 6.Mai.2012 Første gang eg dro båten opp i plan i år gikk alt fint helt til eg økte farten fra 2400 omdr. til 2600 og da kom det pluselig et hyl/skrik. Eg skvatt av den plutselige lyden og dro den rett ned i tomgang så heile hekksjøen kom inn over badeplattform og under døra til uteplass Lyden kom fra bak på styrbord side ( trur eg). Etterpå virket alt normal og eg fortsatte på langsom fart. Når eg følte meg trygg på at det ikke var motor prøvde eg en gang til og det samme skjedde. Tipper det kom fra aksel. Var og kjente på aksel og der var ingen varmgang. Kan det være noe tau eller sen som har viklet seg rundt aksel ved akseloppheng eller propell ? Noen som har opplevd liknende ? Får ikke sjekket før neste helg og båten skal ikke på land før i mnd skiftet... Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Hydrox Svart 6.Mai.2012 Del på Facebook Svart 6.Mai.2012 Skjekk om du har brekkasje i rør, sprukken luftslange, løse skruer på flenser eller noe slikt mellom turbo, ladeluftkjøler og innsugsmanifold. Det hyler ganske godt hvis turboen blåser ut i det fri i maskinrommet.... Sier ikke dette er årsaken, men er vedt å sjekke. Sitér dette innlegget Link to post
jernkjøl Svart 6.Mai.2012 Del på Facebook Svart 6.Mai.2012 Fikk noe tilsvarende ved bytte av propell. Ble en skikkelig hylelyd ved 1700-1900 omdr. Kan høres ut som lyden kommer fra akselen men den kommer fra propellen. Skal visst hjelpe å file ytterkant av propellbladene. Jeg mistet propellen med ulyd før noe ble utbedret, og da den nye ble montert var det ikke antydning til ulyd mer. Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 6.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mai.2012 Skjekk om du har brekkasje i rør, sprukken luftslange, løse skruer på flenser eller noe slikt mellom turbo, ladeluftkjøler og innsugsmanifold. Kommer fra båten nå, for har tatt av oljekjøler til gir for å sjekke den. Oppdaget da at eg hadde glemt å feste en av slangeklemmene på slangen som går inn på intercooler(aftercooler). Kan det være årsaken ? Jernkjøl ; var ingen problemer med propellen tidligere og ulyden var så skjærende og høy at eg tviler på at det kan være det, hvis ikke den er blitt skadet. Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
volfro Svart 6.Mai.2012 Del på Facebook Svart 6.Mai.2012 Det er nok meget mulig. Opplever ofte kraftige hylelyder når gummipakninger/flenser er dårlig teita.(på store luft blowere/pumper) Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 6.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mai.2012 Føler på meg at dette er fikset svaret får eg til helgen Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Bitteliten Svart 6.Mai.2012 Del på Facebook Svart 6.Mai.2012 Turboen begynner vel å trykke på på det turtallet, så ikke umulig at du har rety Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 6.Mai.2012 Del på Facebook Svart 6.Mai.2012 Tipper du har funnet feilen der ja, slangen holde tett til det blir trykk nok til at den blåser. Ut i fra turtallet du beskriver så er du vel i området turboen begynner å bli mest effektiv og danner godt trykk. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.