Jump to content

tips og råd vedr brukt innenbordsmotor 250-400hk

Sjeldenutpå

Recommended Posts

Som andre tråder viser, så har min Ford 2704ET turbo pluss 250hk, havarert litt for øyeblikket.

Eg sliter med å finne deler, og vurderer å leite opp ein anna brukt motor å sette inn. Hva er greiest å kikke etter.

Eg ser en Scania DS11 på finn.no. Den virker ålreit.

Eg bekjent maser hull i hodet på meg om Volvo TD 100 ...?

Og så lurte eg på yanmar, men det er litt dyrt om det nermer seg 100.000..

Nokon som har fordeler/ulemper med forskjellige typer motor i den størrelsen?

:smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Få tak i kondemnert lastebil av nyare dato. Ta ut motor og mariniser. Hadde tilbud om å kjøpe kondemnert volvo lastebil som hadde rulla rundt på taket. Den hadde gått 50000km. 9-liters motor, samme som vp D9. Trur den gjekk for 30-40000,-

Kan anbefale Scania på det varmeste, har vøre maskinist på flere fiskebåter, der vi hadde scania, 8-9-11, og siste båt den nye 12 serien. spesielt 9 og i særdeleshet 11, var det det aldri tull med. Stod der å surra oppimot 40 000 timer som hjelpemotorer, før dei blei åpnet, med meget varierende belastning oppimot fryseri, innfrysing av fisk flere ganger i døgnet, fekk litt ny olje etter 400 timer, kjempemotorer.. :yesnod:

Hvor kan eg finne data om vekt/størrelse osv på scania? Det er jo ikkje sikkert eg har plass til den. Eg snakka med ein bekjent i dag som på det varmeste anbefalte scania, men at ds11 var stoooor .. :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Tror DS 11 er et nummer eller to større enn Forden. Tipper den er over ett tonn uten gear.

Eldre Volvo fra 7 liter og oppover har bra omtale "på bygda". Samme som Scania (kanskje med unntak av den store V-motoren)

Yanmar, tenk/spør etter pris på reservedeler før du handler.

Plassering av delelager (Japan?) bør også ha litt å bety ved kjøp av brukt motor. Å vente på ny turbo fra Japan i over en måned slik en nabo måtte er ikke noe å trakte etter.

Ellers så er det vel flere andre merker å kikke på hvis du vil ha motor med litt større volum.

Cummins, John Deere, og Caterpillar for å nevne noen.

Spørsmål og data ang.Scania får du hos Nogva motorfabrikk 6280 Søvik tlf: 70208400. Dei mariniserer og forhandler desse motarane.Mulig dei har brukte inne og.

Dei forhandler og John Deere, som også er solide saker.Tidlegere hadde dei og Cummins.Selger berre større Cummins no meiner eg, men har solgt flere hundre tidlegere før agenturet gjekk til et oslofirma, men dei rep./service på desse enda selvsagt.

Redigert av solei (see edit history)

Cummins 6bt. Rekke seks på 5,9 liter. I følge min kamerat som tidlegare jobba på Nogva motorfabrikk er dette det beste som eksisterar av marinemotorar. Svært driftsikre, enkel oppbygging og enkel å reparere. Snurrar vanligvis over 20000 timar før nevneverdig overhaling er nødvendig ved yrkesbruk.

Hvis du googlar litt ser du at desse finnast i bøtter og spann til salgs uti europa. Det finnast mange ulike effektar i desse, men mest vanlig er vel 150-200hk. Men meinar mercruiser tar ut over 400hk av desse med common rail. 6bt trur eg hadde vore mitt personlige førstevalg, mest basert sitt godenrykte med tanke på driftsikkerhet

Ingen tvil om at dette er slitesterke motorer, men det er et voldsomt volum/motorstørrelse du har lagt opp til når det gjelder både fysiske mål og sylindervolum. Volvo D9/12 yter eksempelvis fra 575-900 Hk i marineutførelse (lystbåtrating), og dette er STORE motorer, også i fysisk størrelse når man refererer til en 34 fots lystbåt. Det virker noe malplassert å sette ned en så stor Scania i en båt som din. Plass/høyde får du helt sikkert ikke nok til, og gearet er også stort og vil ta mye plass. Drivstoffforbruket tviler jeg for vil bli i din favør med disse store sylindervolumene. Ville heller valgt en motor i 5-700 kg/klassen inkl. gear som Yanmar 6LYA-STP, Volvo D6 eller noe liknende.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)

Eg ser art scaniaen er for stor ja. Eg trudde ikkje volumet var så enormt med så lite effekt. Men det er jo derfor vi har BP :yesnod: Cummins var anbefalt av det verksted eg snakka med for å reparere Forden. Eg leiter.

60 serien til volvo har eg sett fleire av ja, men aldri over 260hk ?

Eg er klar til å krane ut Forden i dag, så det blir nok telefondag i dag..

Trur Yanmar leder avstemmingen til nå. D6 er fortsatt litt for dyr.

Marinisere sjølv er vel kostbart. Men så moderne motorer er mye tungvindt elektronikk som må settes opp av fagfolk.

Startsperre og hjerner som må ha sine input. Det blir tungt å bygge om fra bil.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Ja eg har kikka på den... Eg må sjekke litt kontoer. Hadde håpet på halvdelen, og brukt mitt gear videre. Eg har utveksling 2:1 så eg ville fått meir fart på propellen med min gearkasse :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...