Sjeldenutpå Startet 6.Mai.2012 Link til dette innlegget Startet 6.Mai.2012 Som andre tråder viser, så har min Ford 2704ET turbo pluss 250hk, havarert litt for øyeblikket. Eg sliter med å finne deler, og vurderer å leite opp ein anna brukt motor å sette inn. Hva er greiest å kikke etter. Eg ser en Scania DS11 på finn.no. Den virker ålreit. Eg bekjent maser hull i hodet på meg om Volvo TD 100 ...? Og så lurte eg på yanmar, men det er litt dyrt om det nermer seg 100.000.. Nokon som har fordeler/ulemper med forskjellige typer motor i den størrelsen? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
27 hasla Svart 6.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2012 Scania ds 11 er veldig gode og slitesterke motorer! Sitér dette innlegget Link to post
magnumlars Svart 6.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2012 Få tak i kondemnert lastebil av nyare dato. Ta ut motor og mariniser. Hadde tilbud om å kjøpe kondemnert volvo lastebil som hadde rulla rundt på taket. Den hadde gått 50000km. 9-liters motor, samme som vp D9. Trur den gjekk for 30-40000,- Sitér dette innlegget Link to post
solei Svart 6.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2012 Kan anbefale Scania på det varmeste, har vøre maskinist på flere fiskebåter, der vi hadde scania, 8-9-11, og siste båt den nye 12 serien. spesielt 9 og i særdeleshet 11, var det det aldri tull med. Stod der å surra oppimot 40 000 timer som hjelpemotorer, før dei blei åpnet, med meget varierende belastning oppimot fryseri, innfrysing av fisk flere ganger i døgnet, fekk litt ny olje etter 400 timer, kjempemotorer.. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 6.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2012 Hvor kan eg finne data om vekt/størrelse osv på scania? Det er jo ikkje sikkert eg har plass til den. Eg snakka med ein bekjent i dag som på det varmeste anbefalte scania, men at ds11 var stoooor .. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
lnjk Svart 6.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2012 Tror DS 11 er et nummer eller to større enn Forden. Tipper den er over ett tonn uten gear. Eldre Volvo fra 7 liter og oppover har bra omtale "på bygda". Samme som Scania (kanskje med unntak av den store V-motoren) Yanmar, tenk/spør etter pris på reservedeler før du handler. Plassering av delelager (Japan?) bør også ha litt å bety ved kjøp av brukt motor. Å vente på ny turbo fra Japan i over en måned slik en nabo måtte er ikke noe å trakte etter. Ellers så er det vel flere andre merker å kikke på hvis du vil ha motor med litt større volum. Cummins, John Deere, og Caterpillar for å nevne noen. Sitér dette innlegget Link to post
solei Svart 6.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2012 (redigert) Spørsmål og data ang.Scania får du hos Nogva motorfabrikk 6280 Søvik tlf: 70208400. Dei mariniserer og forhandler desse motarane.Mulig dei har brukte inne og. Dei forhandler og John Deere, som også er solide saker.Tidlegere hadde dei og Cummins.Selger berre større Cummins no meiner eg, men har solgt flere hundre tidlegere før agenturet gjekk til et oslofirma, men dei rep./service på desse enda selvsagt. Redigert 6.Mai.2012 av solei (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 6.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2012 John Deer i marine versjon heter ofte Lugger. Brukes bla av Nordhavn. Sitér dette innlegget Link to post
Snikende skeptik Svart 6.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2012 Se innom retrade.no, mener de hadde et par scania motorer som var ferdig mariniserte. Ligger de fortsatt ute har de lagt ute en stund.. Lykke til i jakten.. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 6.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2012 oppsideisi.... eg ser av nokre vage data, at DS11 er over 1100kg..... det blir litt overkill synest eg...er bare 34 fot.... Googler videre Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
magnumlars Svart 6.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2012 Cummins 6bt. Rekke seks på 5,9 liter. I følge min kamerat som tidlegare jobba på Nogva motorfabrikk er dette det beste som eksisterar av marinemotorar. Svært driftsikre, enkel oppbygging og enkel å reparere. Snurrar vanligvis over 20000 timar før nevneverdig overhaling er nødvendig ved yrkesbruk. Hvis du googlar litt ser du at desse finnast i bøtter og spann til salgs uti europa. Det finnast mange ulike effektar i desse, men mest vanlig er vel 150-200hk. Men meinar mercruiser tar ut over 400hk av desse med common rail. 6bt trur eg hadde vore mitt personlige førstevalg, mest basert sitt godenrykte med tanke på driftsikkerhet Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 6.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2012 (redigert) Ingen tvil om at dette er slitesterke motorer, men det er et voldsomt volum/motorstørrelse du har lagt opp til når det gjelder både fysiske mål og sylindervolum. Volvo D9/12 yter eksempelvis fra 575-900 Hk i marineutførelse (lystbåtrating), og dette er STORE motorer, også i fysisk størrelse når man refererer til en 34 fots lystbåt. Det virker noe malplassert å sette ned en så stor Scania i en båt som din. Plass/høyde får du helt sikkert ikke nok til, og gearet er også stort og vil ta mye plass. Drivstoffforbruket tviler jeg for vil bli i din favør med disse store sylindervolumene. Ville heller valgt en motor i 5-700 kg/klassen inkl. gear som Yanmar 6LYA-STP, Volvo D6 eller noe liknende. Redigert 6.Mai.2012 av Chiefengineer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
27 hasla Svart 6.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2012 60 serien til volvo får du også i opptil 355 hk.De veier ca 700 kg og er meget driftsikre. Sitér dette innlegget Link to post
27 hasla Svart 6.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2012 Ramstad lastebilservice har 2 stk volvo d9 motorer for salg,km 220000,2007 modeller.Pris 60000.Må jo marinisere da! Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 7.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2012 Eg ser art scaniaen er for stor ja. Eg trudde ikkje volumet var så enormt med så lite effekt. Men det er jo derfor vi har BP Cummins var anbefalt av det verksted eg snakka med for å reparere Forden. Eg leiter. 60 serien til volvo har eg sett fleire av ja, men aldri over 260hk ? Eg er klar til å krane ut Forden i dag, så det blir nok telefondag i dag.. Trur Yanmar leder avstemmingen til nå. D6 er fortsatt litt for dyr. Marinisere sjølv er vel kostbart. Men så moderne motorer er mye tungvindt elektronikk som må settes opp av fagfolk. Startsperre og hjerner som må ha sine input. Det blir tungt å bygge om fra bil. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Chiefengineer Svart 7.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2012 Her er jo en Yanmar i rette størrelsen: http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=32099805&reference=2011%2F12%2F2%2F5%2F320%2F998%2F05_1364518805.jpg Men prisen er jo forholdsvis høy. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 7.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2012 Ja eg har kikka på den... Eg må sjekke litt kontoer. Hadde håpet på halvdelen, og brukt mitt gear videre. Eg har utveksling 2:1 så eg ville fått meir fart på propellen med min gearkasse Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Sjeldenutpå Svart 7.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2012 Nå har eg funnet en Volvo 63L 2002 modell, er det av de gode ? Kan nokon hjelpe å finne ut korleis eg kan finne ut kva som trengs for å få fast Borg Warner 73C på en volvo 63? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
SF Svart 7.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2012 Har du vurdert å prøve å spore opp en Ford lastebilmotor tilsvarende den du har og flytte mariniseringa over? Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
finnmarken Svart 7.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2012 Jeg tror SF er inne på det. Var jeg deg ville jeg ringt Haugen Maskin AS 64 86 94 73 Jeg tror det er dette firmaet jeg var i kontakt med om min Ford motor (2728t) De kan alt om disse Fordene. Sitér dette innlegget Link to post
27 hasla Svart 7.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2012 Ville gått for volvo 63l.Dette er knallgode motorer.Ring bjordal &madsen i bergen dersom du har spørsmål om denne motoren! Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 7.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2012 Ingen ford lastebilmotoren er levert med samme effekt, og dermed andre stempel slik eg forstår det .. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
DieselDahl Svart 7.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2012 Det behøver ikke å være forskjell på stempler på motorer med forskjellig effekt. Ofte er det en annen turbo på marineutgaven som gjør at den yter mere. Dieselpumpen er da også stillt tilsvarende for større mengde. Sitér dette innlegget Link to post
jentorge Svart 7.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2012 http://www.lancingmarine.com/bargain_list.pdf Noe her som kan brukes ? Hadde jeg vært deg så hadde jeg sendt dem en mail og spurt om råd. Trur de kan ha mye liggende som du kan flytte deler over til. Sitér dette innlegget Link to post
pipp Svart 7.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2012 Har du sjekka prisen på overhaling av den du har? Ettersom jeg forstår så er det en skikkelig sliter. Den kan bli god som ny for det samme som du må betale for en brukt forundringspakke. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.