Risor23 Startet 6.Mai.2012 Link til dette innlegget Startet 6.Mai.2012 kjøpt båt i fjor og i den stod en det en TMC Septik pumpe m/kvern. Den valgte å ta kvelden i fjor under siste tømming før båten skulle på land. Var i båten i stad for å prøve den, men null niks skjer. Kun sikringen som går hver gang. Dette er kanskje standard på en billig-pumpe som er 3-5 år gammel? og er vel bare å hive den? Har uansett bestilt ny............... Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 6.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2012 Hva med å pelle den i småbiter? Kanskje den er stapp full av feil type toalettpapir, damebind, quetips eller urinstein? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Roger jo Svart 6.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2012 Hva med å pelle den i småbiter? Kanskje den er stapp full , damebind, quetips Enig med Lars, det eneste som stopper TMC Septik pumpe m/kvern er damebind bindet forsvant men all plastikken ble for mye , . Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
sofa Svart 6.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2012 Hei Jeg har en macarator kvern som ikke ville starte i fjord sommer. pella den i fra hverandre og det var ikke noe fremedlegemer som kilte impelleren fast , men den var stein hard i gummien, jeg smurte den opp med matolje og den fungerte helt utmerket etter det. Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 6.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2012 Var i båten i stad for å prøve den, men null niks skjer. Kun sikringen som går hver gang. Hadde akkurat samme problem med min pumpe. Blåste to 25A sikringer. Den er ett år gml. Jeg hadde nok flaks, tok skiftenøkkelen og kakket litt på pumpe og motor, så gikk den igjen. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 6.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2012 Husk at slike kverner ikke skal tørre lenge. Stopp dem med en gang tanken er tømt. En elektrisk membranpumpe er ikke avhengig av det. Sitér dette innlegget Link to post
Viking.1 Svart 19.August.2014 Link til dette innlegget Svart 19.August.2014 Full septiktank, kvernpumpe som ikke går.Lufteslange ført til til skroggjennomføring akterut. Dritten står ca halvveis ut av slangen, Ingen utsugsuttak. Har sjekket sikringen. Den så ok ut men jeg skiftet likevel. Ingen respons. Kvier meg for å åpne mannhullet ettersom det vel er overtrykk på tanken. Noen tips til hva jeg skal gjøre? Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 19.August.2014 Link til dette innlegget Svart 19.August.2014 Nå husker jeg ikke hvilken type jeg har, men den fant også ut at den ikke ville mer da tanken var full. på min pumpe er det i bakkant av huset en aksel som stikker ut 2-3 mm. Denne har et spor som passet fint til et stort flattskrujern. Jeg vridde litt frem og tilbake på akselen. Et par omdreininger motsatt vei av det pumpa går og prøvde på bryteren. Da spant den tilbake til utgangspunkt pluss litt før den stoppet. Vridde litt samme vei som pumpa går og prøvde igjen. Noen få ganger slik, funket den fint og jeg fikk tømt tanken etterpå. Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
snurresprett Svart 20.August.2014 Link til dette innlegget Svart 20.August.2014 Enig med Lars, det eneste som stopper TMC Septik pumpe m/kvern er damebind bindet forsvant men all plastikken ble for mye , . da har dere ikke tatt med våtservietter..... skiftet pumpe i går, to våtservietter hadde klart og ta knekken på motoren! Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 20.August.2014 Link til dette innlegget Svart 20.August.2014 Våtservietter må ikke oppbevares på toalettet, det går garantert til Hel... Det er nesten lettere og rive en telefonkatalog i to enn en våtserviett. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 20.August.2014 Link til dette innlegget Svart 20.August.2014 Hva slags mannskap har du som ikke godtar en beskjed om at slikt ikke skal i dassen? Lars H. pt. Grebbestad mitt webcam Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
hanto1 Svart 20.August.2014 Link til dette innlegget Svart 20.August.2014 Har masse folk om bord i løpet av året. Det er dessverre en del av dagens unger som har tungt for det når det gjelder og ta en beskjed... Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 20.August.2014 Link til dette innlegget Svart 20.August.2014 Hva i alle dager er det unger bruker våtservietter til? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Kjetil1 Svart 20.August.2014 Link til dette innlegget Svart 20.August.2014 Ødelegge toalettpumper? Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
VannTro Svart 20.August.2014 Link til dette innlegget Svart 20.August.2014 Full septiktank, kvernpumpe som ikke går.Lufteslange ført til til skroggjennomføring akterut. Dritten står ca halvveis ut av slangen, Ingen utsugsuttak. Har sjekket sikringen. Den så ok ut men jeg skiftet likevel. Ingen respons. Kvier meg for å åpne mannhullet ettersom det vel er overtrykk på tanken. Noen tips til hva jeg skal gjøre? Vanligvis er det en stoppekran mellom tanken og tømmepumpen. Har du det så stenger du den og reparerer/skifter pumpa. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Viking.1 Svart 21.August.2014 Link til dette innlegget Svart 21.August.2014 (redigert) Takker for svar. VannTro: det er ingen stoppkran mellom tank og pumpe. Du kan være sikker på at det kommer en når jeg får tømt tanken:) Jeg har forsøkt å banke på pumpehuset i håp om å få ristet løs evt avleiringer uten resultat. Kjetil1 : det er litt krøkkete å komme til uten å løsne slangene, så jeg vet ikke om jeg har samme opplegg som deg, men skal gjøre et forsøk. Ellers sysler jeg med en tanke om å gå til en miljøstasjon, suge litt gjennom lufteslangen, åpne mannhullet og suge resten derfra. Høres dette ut som en plan som kan gjennomføres? Redigert 21.August.2014 av Pathfinder1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 21.August.2014 Link til dette innlegget Svart 21.August.2014 (redigert) Å suge fra slanger for friskluft til tanken, høres jo forløsende ut. Men for å få sugd ut dritt, må det jo komme luft inn! Det vil temmelig fort bli vakuum i tanket ved et slikt forsøk. Kanskje løsningen for å unngå det er å løsne slangen fra dassen, i den enden mot dassen altså? Kanskje det er like greit, i hvert fall i første omgang å suge via der det skal suges? Suget på miljøstasjonene er ganske heftig etter hva jeg har forstått. Kanskje "proppen" følger med? Redigert 21.August.2014 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Viking.1 Svart 21.August.2014 Link til dette innlegget Svart 21.August.2014 Ja, jeg ser poenget ditt. Men løsner jeg slangen mot dassen vil jeg vel få en del ut den veien ettersom det er fall fra tankinntaket til dassen og overtrykk på tanken. Jeg tenkte ikke å suge mye via lufteslangen, bare nok til at nivået på tanken synker litt slik at jeg kan åpne mannhullet. Dimensjonen på lufteslangen er forøvrig på 1" og det står som sagt vann fra tanken et godt stykke opp i slangen. Jeg vet ikke hvor kraftig en slik miljøstasjonpumpe er, så det er kanskje en umulig ide. Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 21.August.2014 Link til dette innlegget Svart 21.August.2014 Har du forsøkt å kjøre den i revers et øyeblikk ? Bare koble om polariteten på motoren. Har gjort dette et par ganger, og det har spart meg for et par, ja nettopp, drittjobber :-) Sitér dette innlegget Link to post
Viking.1 Svart 22.August.2014 Link til dette innlegget Svart 22.August.2014 Nei. Det skal jeg prøve. Takk for tipset. Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 22.August.2014 Link til dette innlegget Svart 22.August.2014 Har berget meg noen ganger på samme måte som Fusebox. Ellers så kan du, avhengig av slangelengde/type, bruke to lektebiter og en skrutvinge til å klemme slangen flat. Da blir det vanligvis tett. En god nødløsning når ventilen mangler. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 22.August.2014 Link til dette innlegget Svart 22.August.2014 @Pathfiner1 Jeg antar at uttak fra tank til pumpe ikke er et stigrør men plassert i bunn! Hvor lang er sugeslangen mellom pumpe og tank? Er det kanskje mulig å demontere pumpen, fra hvor den er festet, og løfte den over tanknivå mens den fortsatt er festet til sugeslangen ? Du kan da demontere pumpen uten å risikere at hele septikkinnholdet renner i skutebunn! Det forutsetter selvfølgelig at overbordventil er stengt og trykkslangen ut fra pumpen er demontert fra pumpeuttaket og at elektrisk tilkobling er frakoblet pumpemotor! ?? Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
ChrPus Svart 13.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2014 Hiver meg på her med et problem jeg fikk med samma type pumpe, pumpa virket helt fint fram til båten skulle på land, skyltte mellom med masse ferskvann for å rense tank å pumper, trodde selvfølgelig st alt var i orden og tanken tom, helt til jeg borra hull for å sette ned giver her om fredan. Når hullet var på plass så ser jeg ned å der står den halvfull med vann, prøver å pumpe det ut uten hell, ender med at jeg får sugd ut vannet for så å demontere pumpe. Knivene hadde litt ikke nedbrytbart kjerring greier vikla inn i seg, men ikke nok til at det skulle ødelegge noe. Gjorde reint å satte dritten tilbake. Fortsatt ingenting som renner ut, demonterte på nytt idag for å sjekke impeller, den ser helt fin ut, går rundt som den skal å alt virker helt bra. Men det kommet jo f**n ikke noe ut når jeg starter den? Noen som har en formening om hva det kan være? Eller er det bare sånn at nå måtte jeg kjøpe en ny? Sitér dette innlegget Christian P. Rohde Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.