Jump to content

Er batteriet ødelagt?

Sjøogvind

Recommended Posts

Ida Marie: Tipper max to døgn med det oppsettet.

Angående trådstarters problem så ser jeg ingen grunn til å kjøpe inn batteritester etc. Først og fremst få ladet opp batteriet så snart som mulig, deretter sjekke om det holder spenning på 12, 8 volt over tid. Belastningstesten tar motoren seg av, det er snakk om en båt med påhenger og et lite startbatteri her. Ikke en femtifoter med en svæær batteribank...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hva som står i alle andre tråder skal jeg ikke ha sagt noe om, men Bitteliten har da på ingen måte påstått dette her i denne tråden? Her gjør du deg vel skyldig i en drøy insinuasjon....?

Nope. Leste bare det som Lars H skrev innlegg #5....

Marwin - microbølgeovn over invterter. Drar ganske godt med strøm. Batteribanken er på 675 Ah.Jeg leser av belastningen på et MICC panel og der er benevnelsen Ah. Mulig det er feil :smiley: Det står også 100Ah i 3 minutter - ikke på 3 minutter. Mulig det gir litt forskjell på regnestykket ditt.

Nope ! Ah er betegnelsen på Ampére-Timer, alså en strømmengde pr. time! Sløyf "h"-en så er vi enige :wink:

Og 100Amp. er iden størrelsesorden jeg kan tenke meg at en slik ovn drar... I 3 minutter, vil det si ca 5 Ah (hvis ikke feberen her lurer meg...)

(Til andre med små batteribanker) : Bare sørg for at batteriene er i stand til å levere den strømstyrken...

...For meg gir batteritesteren en rask indikasjon på om batteriet er helt dødt eller ikke. Og tester man et batteri man har fulladet og som slår rett i bånn på måleren har man i hvertfall en god indikasjon tenker jeg. Men det forutsetter naturligvis at man leser bruksanvisningen. :smiley: Det har spart meg fra å kjøpe et par batterier i hvertfall.

Jepp, DEN kan jeg være enig i. Et slikt meter KAN være til hjelp HVIS man vet hva man driver med / leser bruksanvisningen.

Ok. Men hva mener du/ dere 2 * 120 amp batt. bør ca kunne holde under godt forbruk, kjøleskap, dieselvar. lys osv ca antall døgn ??? , det vil jo gi med en indikasjon om de er ødelagt . Tenkte å teste de i havnen her noen dager uten lading og med forbruk på. Jeg ligger nå Bremerhafen, og det er billigere å bytte batteribanken ut her, en hjemme..

Hvor langt er et tau??

Unnskyld at jeg harselerer, men du MÅ først vite hva som trekkes i ampére i løpet av døgnet med stilleligge, for å kunne anbefale størrelse på batteribank.

Sett opp et regnestykke (har vært diskutert mye her på Bp) og kom frem med hvor mange AmpéreTimer (Ah) du trenger og gang det med minst 2, så har du ca. størrelse.

Sjøl bruker jeg pi-gangen (3,14) for jeg liker ikke å tappe ned batteriene for mye, spesiellt ikke hvis det tar noe tid før de kan lades opp igjen.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Tillegg:

Fikk tiltet ned motoren i dag, men da jeg skulle starte opp var det helt dødt. Fikk ikke tiltet motoren opp igjen heller. Leser at batteriet kan bli ødelagt om det lades helt ut, og at det bør lades tre ganger i løpet av vinteren, noe som ikke er gjodt. Tror dere jeg må kjøpe nytt batteri?

Mitt tips: Ja. Du vil neppe få fullt utbytte av de batteriene hvis de har stått helt tappet siden i fjor.

Redigert av Marwin (see edit history)

• 4 år senere...

Nå er ikke jeg noen ekspert, men å stole på en slik "fix" etter noen dager i uthavn og så starte båten? :lol: :lol: :nonod: :nonod: :thumbsdown: :thumbsdown: :thumbsdown: :thumbsdown: :thumbsdown:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Skal ikke si at det var samme kuren, men lærte av Sønnak i Horten tidlig 60 tall at de fleste ødelagte batterier var P.G.A. bunnfall som kortsluttet cellen., mener  å erindre at de sjokk ladet et par ganger først.

De tappet og vasket bort bunnfallet og en hadde batteri i noen år til.

Det samme gjorde batteriverkstedet på Haakonsvern på 60/70 tallet.

Så at en kan forlenge levetiden med å fjerne bunnfallet er sikkert.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Fikk tiltet ned motoren i dag, men da jeg skulle starte opp var det helt dødt. Fikk ikke tiltet motoren opp igjen heller. Leser at batteriet kan bli ødelagt om det lades helt ut, og at det bør lades tre ganger i løpet av vinteren, noe som ikke er gjodt. Tror dere jeg må kjøpe nytt batteri?

Helt dødt som i ingenting skjer, ikke en lyd, ikke noe reaksjon?

I så fall er det ikke batteriet, men sikringen på plussen fra motor til fjernkontrollboks, instrumnter og tiltbrytere på motoren som er defekt. Da har du en kortslutniing ett eller annet sted som knekker sikringen. DA blir det dødt!

Litt unødvendig OT fra denne strengen kanskje, men hvorfor MENER du det roger-jo?

Den gamle syra var jo sterkt forurenset... (Her må noen med god kunnskap om batterikjemi svare :-)

I en streng her på BP for mange år siden nevnte jeg det salige Per Smidt på Nesodden sa: "Hvis du fyller på for sterk syre på batteriet, vil syrevekta se 'for bra ut', men det vil nedsette batteriets levetid sterkt."

Så spørsmålet blir: Hvor sterk syre bør man fylle på et slikt batteri? Samme styrke som på et nytt batteri?

Redigert av Marwin (see edit history)

Forutrenset Syre?? med hva?  da er vel løsningen nytt batteri.

Lærte det av Sønnak at syra skulle tilbake + batterivann og lade for å få rett syrevekt.

Per Smidt på Nesodden har rett i det du sier om for sterk syre.

Et topp ladet batteri skal syrevekten i hver celle være 1,28. Er syrevekten nede på 1,12, må batteriet lades.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Jeg tenker: Forurenset med partikler....

Innlegget mitt (#31) var ment som en gimmick :-)

Jess, Per var en klok mann :-)

Men når batteriene kommer fra produsenten er de ofte ikke fyllt med syre. Så mitt spørsmål var: Hvor sterk syre skal fylles på et NYTT batteri f.eks.?

Selvsagt ville jeg også kjøpt et nytt batteri. I allefall i båten :-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...