arnearch Startet 6.Mai.2012 Link til dette innlegget Startet 6.Mai.2012 Hei, Etter at motoren konka i fjor endte jeg med å kjøpe "ny" Evinrude 75 hk fra starten av 90-tallet av gutta på "Outboard graveyard som de monterte etter å ha shinet den opp. De manglet desverre noen smådeler, så kontrollboksen fikk jeg noen uker senere som jeg selv skulle montere med kabler. De garanterte at motoren fungerte ved montering, men da var sensongen over og det er først nå har jeg har montert kontrollboksen og fått herligeten på vann. Og her kommer vi til problemet: Da jeg forsøkte å starte båten gikk den med lavt turtall på tomgang, og kvaltes helt i gir. Jeg innså etterhvert at jeg kunne tune hvor mye gass den ga i fri ved å stille på noen dingser på gearkablen, og fikk etterhvert den til å gå ok men litt høyt i fri samt kjøre forsiktig frammover. Problemet er imidlertid at når jeg gasser, kveles motoren fullstendig. Det samme gjelder i revers... Noen som har noen tanker om hva som kan være galt? Outbard hevder som sagt at motoren skal være i tiptop stand, så kan det være noe annet? Virker som om det kan være noe med bensintilførselen, men usikker på hva. Båten er i Oslo. På forhånd takk. Arne Sitér dette innlegget Link to post
GlennIversen Svart 6.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2012 Jeg regner med at du har skrudd opp lufteskruen på tanken, så denne vanlige "feilen" er utelukket. I bensinpumpen som sitter på motoren midt mellom tilkoblingen av bensinslage og forgassere hvis du følger slangene når du tar av motordeksel, så sitter det ett filter/en sil, denne kan tette seg. dette sjekker du med å skru ut den midtre skruen på bensinpumpa. Har du bensinfilter på besninslangen, så sjekk dette også for hvis dette er tett og eller fullt av skitt så kan du med fordel bytte dette, koster vel rundt en 50lapp. Drener forgasserene også det kan sitte en del gammel bensin med oljeavleiring i disse. Sjekk også at bensinslange og koblinger er inntakte og uten lekkasje, pumpebelgen kan også med fordel byttes da denne sikkert ikke er ny. Etter at alt dette er sjekket og funnet i orden kan du forsøke å justere tomgangen litt lavere slik at motor og gearhus ikke får så stor påkjenning når du setter den i gear, forsøk da å sette motor i gear og gi gass sakte. Er det kun når du gir gass i gear eller kveles den når du har den i fri også og gir gass? Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
snekkerbod Svart 6.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2012 Er bensinen din ny eller er den overvintret fra i fjor? Sitér dette innlegget Link to post
arnearch Svart 7.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2012 Hei, Takk for gode råd. -Har ikke justert lufteskruen enda, da jeg først ville forsikre meg om hvilken dette var. Sitter en skrue på en fjær rundt en slange like ved der bensinslangen forvinner inn i motoren/forgasseren. Er dette den riktige? -Hvordan drenerer man forgasseren? Kjører igjennom uten bensin? -Skal sjekke ledningen, men tror den ble kjøpt ny i fjor. Første gang jeg pumpet så det ut til å dryppe litt akkurat der bensinslangen forsvinner inn i mototdekselet. -Det virker som om det kun er når den er i gir, men fikk ikke gitt like mye gass i fri da det bråket noe forferdelig. -Bensinen er ny av året, men begynner å mistenke at oljen var åpnet og fra i fjor. Vil dette også spille inn? Kan man bruke olje fra i fjor hvis den er i uåpnet emballasje? Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 7.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2012 Er nok lufteskruen på selve bensintanken det er snakk om her,den skal stå helt åpen. Spruter det bensin noe sted,vil den suge luft og motoren vil ikke gå skikkelig. Enten er koblingen utslitt eller sprekker i slangen. Drenere forgassere gjør du ved å skru ut den skruen som sitter helt i bunnen av forgasser,da vil bensinen renne ut. Ikke rus motoren på høyt turtall i fri,dette er ikke noe bra for motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Vidar0 Svart 7.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2012 (redigert) Sjekk for sprekker eller utettheter i bensinslange, koblinger, alt som fører bensin fra tank til forgasser, innkl. pumpa. Det må være helt tett. Fra belgen og videre kan du sjekke for lekkasje etter at du har pumpet til belgen og slangen videre er trykksatt, hold trykk/ pump videre, og se etter små lekkasjer... Bøy/vri bøyen bortover slangen for å oppdage sprekker. Bytt den ved minste antydning til sprekker. Sjekk om den går på alle sylindre. (Tomgangsturtall skal synke/øke like mye når 1 og 1 av. plugghettene tas av/på - ta forholdregler mot "karamell") Sjekk at riktige plugger sitter i. Instilling til luft/bensingblandingskruen(e) kan evt sjekkes av kyndig, om det ikke hjelper med ovenstående tips her og i tildigere innlegg. Gutta på "Outboard graveyard, bør kunne hjelpe deg, om du ikke kommer i mål selv. Redigert 7.Mai.2012 av Vidar0 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.