Jump to content

Draco 2300 overplaner, kan det løses ved å skifte drev?

666

Recommended Posts

Er du sikker på at powertrimmen virker? Min virker ikke i høy hastighet. Klarer ikke belastningen det gir ved høy hastighet.

Vet ikke om det er sylinderene eller pumpa som er dårlig.

Hvis det fungerer på din burde det jo gi resultater ved å kjøre ut drevet?

Det du kan gjøre (som jeg evt.må) er å kjøre ut drevet ganske mye i sakte fart. Gi gass for å komme i plan. Evt trim drevet litt tilbake hvis du ikke kommer opp.

Når du da kommer opp i plan vil du se om 1: resultatet blir det samme 2: konstatere at du har en feil som meg.

Bravo 3 er duoprop, så det er ikke det som er problemet.

Har du sjekket at drevet/transom er montert riktig i forhold til bunnen?

Med trimflaps kan du justere baugen, har du ikke trimflaps på båten så får du ikke justert baugen uansett.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Nå greier du vel ikke å få løft av baugen med trimplan, blir vel tilting av drevet som hjelper her. Merkelig at du ikke greier å reise snuten ved hjelp av drevet

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Hvor mye hk og fart er det snakk om?

Såvidt jeg har sett, så har 23-foteren ganske mye løft i hekken i forhold til f.eks 20 og 24-foterne. Og da vil den overplane når farta blir for stor

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Båten er litt overmotorisert, den har en Mercruiser 496HO med 425hk :yesnod: Har så langt kun fått tatt en testtur etter innmonteringen.

Om trimmen ikke virker optimalt under fart har jeg ikke sjekket, men max "utslag" på sylinderene er de foreskrevne 554 mm mellom boltene. Kanskje jeg har tatt feil med dette? Ved vanlig fart på rundt 30knop virker trimmen fint, det er først over førti baugen burde gått lenger opp. Og ved rundt 45- 47 begynner den å grave seg ned og farten blir ikke høyere.

Det er egentlig lite interessant med kjempehøy fart da motoren drikker 150 liter i timen sies det, men å marsje på 40/ 3300omdr er ganske okei. Da bør også forbruket være akseptabelt.

Vannlinjen forandret seg kun minimalt ved overgang fra en V6 motor.

Dette er så enkelt at 23 og 21 foteren til draco har ikke de beste skrogene ang fart, det er kjent at 23foteren ikke takler noe særlig over 40knop pga den overplaner.20 foteren derimot med gt skroget har potensial, har en kjenning som har satt i en trimma v8 med kompressor ca500hk den gjør 67knop og går som på skinner.dette skroget kjørte drangsholt løp med i sin tid på topp

Er nok enig med nor-star, 23 foteren er ikke bygget for slik fart og spenning, og når du nærmer deg 50 knuter så ville det nesten vært forunderlig dersom den ikke begynte å grave seg ned.

Har sett enkelte som limer på diverse steglister og annet for å forbedre skroget, uten at jeg vet noe mer om det.

Bytting av drevet tviler jeg vel egentlig på at har noe særlig for seg, men på den andre siden så går de fleste av Mercury Racing motorene med Sport Master modellen av Bravo 1.

bravoonexrsportmaster_sm.png

Og har man dype lommer og ønsker å gå over til overflatedrev, så er vel NXT serien tingen (M8 nedenfor).

m8_sm.png

Så vidt jeg har forstått i forhold til Mecury sine egne Racing produkter, så er målet å få propellen så langt bak som mulig, det er derfor transomfestet til Racing drevene er rundt 40cm dype (som ikke vises på bildene over).

nxt6ssm_sm.png

Redigert av adeneo (see edit history)

Jeg tror Adeneo er inne på det riktige når han foreslår å skape mer løft foran. Speedrails har vært brukt med godt resultat på mange båter for bedre planing,mindre chinewalk og mer fart. Jeg er ikke sikker på om disse produseres lenger,men hvis du vil prøve dette og ikke får tak i så har jeg liggende ett sett.Send meg en IM i så fall.

Redigert av gunped (see edit history)

Båten er litt overmotorisert, den har en Mercruiser 496HO med 425hk :yesnod: Har så langt kun fått tatt en testtur etter innmonteringen.

hehe, tipper dette skroget neppe var tiltenkt å gå i nærmere 50 knop da Drangsholt tegnet det i sin tid :)

(Hmm, den motoren der i f.eks en Windy 22/23/8000... det hadde vært no' )

Hvis man ser på skroglinjene her; den brede chinen i hekken genererer MYE løft i stor fart

78_694939155.jpg

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Draco er jo kjent for flat gange. Noen sier de subber litt :smiley: . Også Stylingen har ganske brede chines helt bak. Gode og trygge sjø egenskaper i moderate fartsområder. Jeg har faktisk stusset litt på at det ikke er veldig stor effekt av power trimmen. Det vil si at litt justering blir det jo. Men det er aldri snakk om å kunne trimme "ut av vannet " selv med bånn pinne. Du får sette på omvendt spoiler under vann så nesa kommer opp :diving: .

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Nå greier du vel ikke å få løft av baugen med trimplan, blir vel tilting av drevet som hjelper her.

Ser poenget, jeg mente justere baug noe ned ikke opp.

Løsning på problemet blir vel å bytte båt, skroget er ikke konstruert for hastigheten.

Eller bygg på hydrofoil, så får du garantert reist kjærringa.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Ved å bruke Hydro på drevet vil man kun skape ennå mer løft i hekken. Man vil nok kunne få mer effekt av powertilten, men ville ikke tro at det har noen positiv effekt. Ny båt!

Hva med en Formula eller lignende?

Min Rinker 232 gjør 46 knop med MAG 350 MPI og Bravo 3. Gjør vist 60knop med 6.2 MPI og Bravo 1.

Jeg liker båten, og den er blitt ganske fin etter totalrenovering.

Du trenger ikke kjøre med med full spiker hele tiden :giggle: . Båten går vel fint i det som regnes som normale fartsområder for Draco? Dvs burde 35-40 knop være greit.

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...