666 Startet 6.Mai.2012 Link til dette innlegget Startet 6.Mai.2012 Har en Draco 2300 som overplaner når det begynner å gå fort. Det sitter nå på et Bravo 3 drev. Kan problemet bedres ved å sette på et Bravo 1 drev og kanskje en propell med høy rake? Utvalget av B3 propellere er pussig lite.. Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 6.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2012 Får du ikke opp snuta med hjelp av powertrimmen? Fungerer den som den skal? Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
666 Svart 6.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2012 Snuta graver seg ned og bremser så farten ikke øker selv om det er krefter igjen. Powertrimmen virker som den skal, men den har liten effekt. Sitér dette innlegget Link to post
Windy 22 HC Svart 7.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2012 Er du sikker på at powertrimmen virker? Min virker ikke i høy hastighet. Klarer ikke belastningen det gir ved høy hastighet. Vet ikke om det er sylinderene eller pumpa som er dårlig. Hvis det fungerer på din burde det jo gi resultater ved å kjøre ut drevet? Det du kan gjøre (som jeg evt.må) er å kjøre ut drevet ganske mye i sakte fart. Gi gass for å komme i plan. Evt trim drevet litt tilbake hvis du ikke kommer opp. Når du da kommer opp i plan vil du se om 1: resultatet blir det samme 2: konstatere at du har en feil som meg. Sitér dette innlegget Link to post
Princess 36 Riviera Svart 7.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2012 Det hjelper mye hvis du setter på et drev med duoprop. Det griper bedre i vannet og løfter nesen høyere. Har kjørt Cobra 28 Offshore med enkel og douprop, og forskjellen på toppfart og tilt var stor! Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 7.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2012 Bravo 3 er duoprop, så det er ikke det som er problemet. Har du sjekket at drevet/transom er montert riktig i forhold til bunnen? Med trimflaps kan du justere baugen, har du ikke trimflaps på båten så får du ikke justert baugen uansett. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Jon-Kåre Svart 7.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2012 Nå greier du vel ikke å få løft av baugen med trimplan, blir vel tilting av drevet som hjelper her. Merkelig at du ikke greier å reise snuten ved hjelp av drevet Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Ida Marie III Svart 7.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2012 Må si meg enig med " Windy ", kan ikke se noen annen grunn en at det er power trimmen på drevet som ikke går ut fra akterspeilet, og dermed ikke løfter baugen din... vist ikke farten er ekstrem da...men det skal jo litt til på et Draco skrog... Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 7.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2012 Hvor mye hk og fart er det snakk om? Såvidt jeg har sett, så har 23-foteren ganske mye løft i hekken i forhold til f.eks 20 og 24-foterne. Og da vil den overplane når farta blir for stor Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
666 Svart 7.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2012 Båten er litt overmotorisert, den har en Mercruiser 496HO med 425hk Har så langt kun fått tatt en testtur etter innmonteringen. Om trimmen ikke virker optimalt under fart har jeg ikke sjekket, men max "utslag" på sylinderene er de foreskrevne 554 mm mellom boltene. Kanskje jeg har tatt feil med dette? Ved vanlig fart på rundt 30knop virker trimmen fint, det er først over førti baugen burde gått lenger opp. Og ved rundt 45- 47 begynner den å grave seg ned og farten blir ikke høyere. Det er egentlig lite interessant med kjempehøy fart da motoren drikker 150 liter i timen sies det, men å marsje på 40/ 3300omdr er ganske okei. Da bør også forbruket være akseptabelt. Vannlinjen forandret seg kun minimalt ved overgang fra en V6 motor. Sitér dette innlegget Link to post
nor star 290.. Svart 7.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2012 Dette er så enkelt at 23 og 21 foteren til draco har ikke de beste skrogene ang fart, det er kjent at 23foteren ikke takler noe særlig over 40knop pga den overplaner.20 foteren derimot med gt skroget har potensial, har en kjenning som har satt i en trimma v8 med kompressor ca500hk den gjør 67knop og går som på skinner.dette skroget kjørte drangsholt løp med i sin tid på topp Sitér dette innlegget Link to post
666 Svart 7.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2012 Er det noen triks en kan foreta for å forhindre overplaning? Jeg tenkte på å bytte drev for å kunne benytte heftigere propeller, men kanskje det finnes andre muligheter? Sitér dette innlegget Link to post
Ankerdrammen Svart 7.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2012 1.sjekk bakre del av bunnen.Bruk ett langvater.Ut å teste. 2.Flytt alle tunge ting helt bak i hekken. Ut å teste. 3.Monter en standoff boks på drevet... Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 7.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2012 (redigert) Er nok enig med nor-star, 23 foteren er ikke bygget for slik fart og spenning, og når du nærmer deg 50 knuter så ville det nesten vært forunderlig dersom den ikke begynte å grave seg ned. Har sett enkelte som limer på diverse steglister og annet for å forbedre skroget, uten at jeg vet noe mer om det. Bytting av drevet tviler jeg vel egentlig på at har noe særlig for seg, men på den andre siden så går de fleste av Mercury Racing motorene med Sport Master modellen av Bravo 1. Og har man dype lommer og ønsker å gå over til overflatedrev, så er vel NXT serien tingen (M8 nedenfor). Så vidt jeg har forstått i forhold til Mecury sine egne Racing produkter, så er målet å få propellen så langt bak som mulig, det er derfor transomfestet til Racing drevene er rundt 40cm dype (som ikke vises på bildene over). Redigert 7.Mai.2012 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
gunped Svart 8.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2012 (redigert) Jeg tror Adeneo er inne på det riktige når han foreslår å skape mer løft foran. Speedrails har vært brukt med godt resultat på mange båter for bedre planing,mindre chinewalk og mer fart. Jeg er ikke sikker på om disse produseres lenger,men hvis du vil prøve dette og ikke får tak i så har jeg liggende ett sett.Send meg en IM i så fall. Redigert 8.Mai.2012 av gunped (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 8.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2012 (redigert) Båten er litt overmotorisert, den har en Mercruiser 496HO med 425hk Har så langt kun fått tatt en testtur etter innmonteringen. hehe, tipper dette skroget neppe var tiltenkt å gå i nærmere 50 knop da Drangsholt tegnet det i sin tid :) (Hmm, den motoren der i f.eks en Windy 22/23/8000... det hadde vært no' ) Hvis man ser på skroglinjene her; den brede chinen i hekken genererer MYE løft i stor fart Redigert 8.Mai.2012 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Executive Svart 8.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2012 Draco er jo kjent for flat gange. Noen sier de subber litt . Også Stylingen har ganske brede chines helt bak. Gode og trygge sjø egenskaper i moderate fartsområder. Jeg har faktisk stusset litt på at det ikke er veldig stor effekt av power trimmen. Det vil si at litt justering blir det jo. Men det er aldri snakk om å kunne trimme "ut av vannet " selv med bånn pinne. Du får sette på omvendt spoiler under vann så nesa kommer opp . Sitér dette innlegget Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755 If you don´t know any bad words, just buy a boat Besøk også www.flatsea.no DRACO entusiastenes Mekka Link to post
Chris284 Svart 8.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2012 Nå greier du vel ikke å få løft av baugen med trimplan, blir vel tilting av drevet som hjelper her. Ser poenget, jeg mente justere baug noe ned ikke opp. Løsning på problemet blir vel å bytte båt, skroget er ikke konstruert for hastigheten. Eller bygg på hydrofoil, så får du garantert reist kjærringa. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Thorlyn Svart 8.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2012 Hadde en slik montert http://www.jack-plate.com/jackplate-manufacturers/land-and-sea/ på en Master Miami.. der var ikke problemet med for lite løft tilstede.. en slik kan nok hjelpe deg godt da du får drevet 25cm lenger bak Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
666 Svart 8.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2012 (redigert) Har noen testet hydrofoil på drevet? Forferdelig teit, men kan det fungere for å presse rompa ned og da baugen opp? Jeg liker båten, og den er blitt ganske fin etter totalrenovering. Det var i utgangspunktet ikke tenkt en såå heftig motor, men det var den jeg kom over i vinter.. Redigert 8.Mai.2012 av 666 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Baatlaus Svart 9.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2012 Ved å bruke Hydro på drevet vil man kun skape ennå mer løft i hekken. Man vil nok kunne få mer effekt av powertilten, men ville ikke tro at det har noen positiv effekt. Ny båt! Hva med en Formula eller lignende? Min Rinker 232 gjør 46 knop med MAG 350 MPI og Bravo 3. Gjør vist 60knop med 6.2 MPI og Bravo 1. Sitér dette innlegget Link to post
Executive Svart 9.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2012 Jeg liker båten, og den er blitt ganske fin etter totalrenovering. Du trenger ikke kjøre med med full spiker hele tiden . Båten går vel fint i det som regnes som normale fartsområder for Draco? Dvs burde 35-40 knop være greit. Sitér dette innlegget Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755 If you don´t know any bad words, just buy a boat Besøk også www.flatsea.no DRACO entusiastenes Mekka Link to post
666 Svart 9.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2012 Nettopp, rundt 40 knop på marsj var en fin opplevelse. Motoren går da svært lett og bensinforbruket bør være helt greit. Men det hadde jo vært artig å ta igjen Hydroliftene og tilsv med en gammel Draco.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.