Jump to content

Er denne DP-E kon`en slitt.


lofot2

Recommended Posts

Har et DP-E drev som har gått 400 timer. Merket i høst at det ble noen ekkle sek. forsinkelse når jeg skulle reversere. Leste her at det kunne være symptom på slitt kon eller for lite olje. Når jeg peila olja var det alt for mye og den var grå. Kan dette være årsaken? Legger med noen bilder av kon.

Holder også på med å trykkteste drevet for å finne lekasjen. Det gikk fint, men vacumtesten gikk ikke så bra. Slapp inn luft ved drivknuten. Holder på med å demontere dobbeltlagerboksen for å skifte tettninger før jeg kan gå videre med vakumtest. Ble litt i tvil om jeg også burde bytte kon når jeg først var igang. Takknemlig for innspill.

 

img_0526.jpg

 

img_0524.jpg

Link to post

Dette er så godt som umulig å si, det ser ut som bildene er av det sporet som gaffelen går inn i, og clutch flatene er vel da de som står inne i drevene.

 

Prøv å skyve konet litt opp og ned, og se om du kommer til flatene.

 

Cone%20and%20sliding%20sleeve%20new%20type.jpg

Link to post

Det er det jeg har ringet inn med rødt her som er flatene som går i inngrep og kan bli slitt.

Som man ser er de koniske, derav den populære betegnelsen 'kon'..

 

slitt_kon.jpg

 

Den konen som Adeneo viser har en veldig kraftig riflet clutch, ser også ut til å være av stål, mens VP bruker en legering av messing/bronse type.

De jeg har sett er omtrent som på bildene til trådstarter.

 

Umulig å si ut fra bildene om de er slitt.

Jeg renset rillene med gjengefil og giret fusket aldri etterpå.

Noen linker

https://baatplassen.n...c-gearproblemer

https://baatplassen.n...hugger-i-revers

https://baatplassen.n...-ved-belastning

 

Har også hørt at årsaken til at det ikke får tak er at 'motholdet', som er i stål, har blitt glassert og at man kan rubbe opp dette med smergelpapir.

 

@Adeneo: Vet du hvilket gir den konen kommer fra?

Link to post

Konet på bildet er faktisk fra VP drev, men av nyere type, de gamle er som du sier messing/bronse, men en del av de nyere er av en eller annen stållegering.

Det var det beste beste bildet jeg fant i farten for å prøve å vise hvilke flater som har betydning.

Link to post

Aha, interessant, da har vel VP sett at de måtte utvikle en ny løsning, konproblemer er en gjenganger på forumet.

Vet du om det finnes slike kon'er som er kompatible med eldre drev? Isåfall blir det vel mer aktuelt å kjøpe en ny kon enn å 'reparere' den gamle.

Link to post

Volvo har endret på konet flere ganger, må vel minst være 4-5 ganger, fra stål til messing til stål til stål belagt med Nedox (konet er da nesten sort) til messing igjen osv.

 

Problemet er som regel ikke konet, da de fint holder i minst 20 år så lenge alt er justert skikkelig, og drevet brukes fornuftig, men som du sier kan det etter en del år legge seg skitt og avleiringer fra olje i rillene, slik at de må renses, og dersom konet "spinner" og ikke slår inn med en gang, eller det er for lite olje, kan det gå varmt og bli "glasert".

 

Når man girer skal det være et lite kontant bank, hvis et drev girer helt lydløst, og det tar litt tid før det slår inn i gir, så spinner konet, og da er det bare tidsspørsmål før man må til å reparere.

På den andre siden kan det være litt mye banking enkelte ganger, og det skyldes som regel for høyt turtall når man girer, feil justert girvaier, feil shimsing osv. og det kan også føre til at ting går i stykker, så trikset er å treffe akkurat.

 

Det er jo også slik at motstand har betydning, så en 17 fots båt med en liten motor og en 15" propp vil sannsynligvis gire forholdsvis pent, mens en 40 fots båt med den største D6 motoren eller en 8.1L big block og enorme propeller vil gire litt hardere, men forskjellen skal ikke være så veldig stor.

 

Har kjøpt noen nye kon, og har fått levert både messing og stål over disken til nesten samme drev, så det kan virke som det er litt tilfeldig hva som leveres, og jeg har ikke hørt noe sikkert om at den ene typen er nevneverdig bedre enn den andre, men er litt usikker da jeg ville tro at Nedox eller Nitril (<- som ikke brukes av VP så vidt jeg vet) ville gjøre det betydelig bedre.

Minnes også å huske at det er noe forskjellig med gearene, der hvor konet ligger inni, da jeg mener å huske at det er et belegg på noen av de gamle som bruker stålkon, men mulig jeg blander med de gamle gearkassene som hadde en type belegg i gearene.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post

Sliping fungerer dersom konet er glassert etter mye sluring e.l., da kan man ofte fjerne glasseringen ved å slipe konet og gearene med litt smergelpapir, og fortrinnsvis bruke litt slipepasta på begge delene og sette konet inn i gearet og rotere litt frem og tilbake for hånd, nesten som å slipe inn ventiler for hånd i grunn.

 

Har man utstyr til å hone slikt, så gjør det også samme nytten, men slipepasta og noen timer med "håndarbeid" fungerer nesten alltid, bortsett fra i tilfeller hvor det er kjørt så lenge at det ikke er noe å redde.

 

Min oppfatning er at mange verksteder gir opp dette for tidlig, og bare bytter delene i stedet for å bruke noen timer på å få de orden igjen, noe som nesten alltid lar seg gjøre.

 

Slik sliping vil da fjerne det laget med det som kalles for "glassering", slik at man kan få det til å virke igjen uten å bytte hele gearsettet (som fort koster rundt 40 båtlapper), da det som regel blir slik glassering på begge flatene, både på konet og inne i gearet der konet ligger, og å bare bytte konet gjøres normalt ikke når glassering er problemet, de fleste verksteder tar nok like gjerne hele gearsettet.

 

Derimot hvis det ikke er tegn til glassering, så gjør sliping ingen forskjell, og en vask og skikkelig rens av delene er som regel alt som skal til, særlig inne i de rillene, samt at for store klaringer på et bestemt sted omtrent akkurat der hvor øvre og nedre huset møtes ofte er grunnen til at de gamle VP drevene slår litt hardt når de gires med, uten at det egentlig er noe fare.

 

Har vært borti flere tilfeller av drev som ikke girer skikkelig som plutselig fungerer fint etter en nedplukking vasking og sammensetning med sjekking av alle klaringer osv. uten at man egentlig har funnet noe spesielt feil eller byttet noe, utover pakninger og noen o-ringer for å holde det tett.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...