aileenll Startet 6.Mai.2012 Link til dette innlegget Startet 6.Mai.2012 Jeg var på Maritim på fredag og skulle kjøpe nye forbruksbatteri til Seilbåten, 2x110Ah. Jeg ba om to 110 ah forbruks batterier. Ekspeditøren hentet noen batterier, og jeg fikk to betalte og reiste hjem. Jeg bar om bord batteriene. Da ser jeg at det på siden med store bokstaver står «STARTBATTERI»! Start batteri har jeg 75 Ah det fungerer utmerket! Da var det bare å bære på land i igjen. «sensurert». På lørdag reiser jeg forbi Maritim, så jeg tar med batterier tilbake til butikken, forklarer at de må ha gitt meg feil batterier. Men «nei» sier ekspeditøren, «det er forbruks batterier, batterikonstruksjonen er nå endret, så det spiller ikke noen rolle om jeg bruker start eller forbruks batterier! Det er en feil at de er merket Startbatteri». Han har ingen dokumentasjon på batterienes kapasiteter eller andre egenskaper, det finner jeg heller ikke på Maritims hjemmesider. Jeg sier da at jeg heller vill kjøpe batterier et annet sted, der jeg kan få batterier med dokumentert egenskap. Ekspeditøren viser forståelse for det. Men påstår at de ikke har nokk penger i kassa til å betale tilbake kontant, greit nokk. Men da han omsider har laget en returordre på batteriene får jeg beskjed « beløpet vil bli overført til meg torsdag i neste uke»!! Kassa var full med sedler, det så jeg med selvsyn! Og når jeg betaler med kort, så får de pengene i løpet av sekunder. Hvorfor er slikt nødvendig? Jeg har handlet på Maritim siden 1993, men nå begynner det å bli nokk! Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Mats-gh11 Svart 6.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2012 Hei! Jeg jobber selv på Maritim, er riktig nok bare lagergutt, men har stablet disse batteriene og vet bakgrunnen for tittelen "startbatteri" Det første salgsansvarlig la merke til når han så batteriene ferdig stablet var etiketten. Den var feil, det er forbruksbatterier, men av en eller annen grunn ble det bestilt inn et parti med denne etiketten. Så du skal ikke bekymre deg for dette. Ring gjerne til Maritim på Slependen og spør der, så får du forklaringen på det hele, men som sagt, det er forbruksbatterier som har feil etikett. Mvh.Mats Sitér dette innlegget Link to post
magnumlars Svart 6.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2012 Kjøpte 110ah forbruksbatteri i fjor. Kjøpte eit til i år, då sto det startbatteri på etiketten. Men eg kan bekrefte att batteria er identiske Sitér dette innlegget Link to post
Mats-gh11 Svart 6.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2012 Riktig som du sier, de er helt identiske, men forskjellig etikett! Veldig synd igrunnen, da vi har flere kunder som henger seg opp i det. Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 6.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2012 Sært at de ikke kan komme med dokumentasjon på dette! Også sært at de skal sitte på kontantene mine en uke!! Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Chiefengineer Svart 6.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2012 Forklaringen til Maritim er sikkert grei nok men jeg ville nok ikke kjøpt batteriene uten en dokumentasjon på hva jeg faktisk får. Dvs. en dekkende teknisk dokumentasjon på batteriet. Sitér dette innlegget Link to post
27 hasla Svart 6.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2012 Dokumentasjon er det eneste som er godt nok! Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 7.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2012 Om det er start eller ikke det kan jeg lite om men en såpass stor og utad villig til å vise seg som seriøs butikk som Maritim klarer altså ikke å tilbakebetale en retur med en gang, her er det noe muffens, det lukter konkurs rett rundt hjørnet om det er såpass fattigslig at de ikke klarer å hoste opp et par tusenlapper. Styr unna og gå til Seatronic eller seasea istedet er mine mening om dette faktisk stemmer Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 7.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2012 .... Det er ingen angrerett i norsk handel som dette beskriver. Regnskap og skattesystem er ikkje lagt opp til at de ansatte kan drive innkjøp til butikk over disk. For det er i praksis det som blir ønsket her. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
bliss X Svart 8.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2012 Forsto ikke helt hva som var problemet her. Fungerer ikke batteriene? Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 8.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2012 Aileen II: Hvis du er litt lenger vest ville jeg kjørt innom Bema i Grimstad. De er en av landets største impotører av batterier. De har også peiling på hva de selger. Sitér dette innlegget Link to post
trulsant Svart 8.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2012 Generelt, så får en ut mindre Ah til hardere en belaster batterier, og dersom en har 110Ah startbatteri, kan en i teorien få ut flere Ah enn oppgitt. Og motsatt, ett forbruksbatteri belastet hardt gir mindre. Kan være oppgitt noe som 110Ah 0,1C, som betyr at batteriet gir 110Ah dersom en trekker 0,1A av kapasiteten, dvs 11A i eksemplet. Dersom det foreligger god dokumentasjon på ett batteri kan det være oppgitt flere kapasiteter, som f.eks. 80Ah v/ 0,5C, og/eller 150Ah v/ 0,05C. Dersom det står noe slikt på disse batteriene som du har kjøpt, så kan det si noe om hva slags batteri det er, eller hva det er beregnet å benyttes på, mtp. belastning. Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 8.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2012 Finmarken, jeg var litt lenger vest, og de kan sine ting på Bema, men etter å ha lest en annen poll her på båtplassen: AGM batteri hvem har best pris endte jeg opp med AGM fra Sparelys.no Så får vi se når de ankommer. Maritim har stadig ikke tilbakeført beløpet for de batteriene som ikke var dokumentert forbruksbatterier! Og batteriene var merket med start batteri og 110Ah 12V, ikke serlig mye mere enn Maritims logo, ellers ingen dokumentasjon. jeg finner heller ikke noe her: Maritim Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Øyvind Jørgensen Svart 13.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2012 Hei, Fint at dere har tillit til Bema, det har vi også. Denne ladningen med batterier er det Bema som har formidlet til oss, og det er spesifisert som et Start og Forbruksbatteri. Undertegnede har gjort ferdig etiketten med Maritim logo'n og skulle fått med ordet forbruksbatteri. Verre er det ikke, men jeg har fått mer enn litt kjeft fra min kollega som tok i retur et batteri pga skrivefeil på etiketten. Vi legger ut våre innkjøp av standard syrefylte batterier på anbud blandt de kjente merkene, og bytter leverandør en gang i mellom. Alle leverandørene tilbyr batterier de beskriver som "start og forbruksbatteri". Et rent startbatteri er gjerne med maks overflate mellom bly og syre slik at CCA og starteffekt er maks, mens blyvekt ikke er så viktig, og det spiller liten rolle om det tåler å tappes langt ned. Forbruksbatteri har andre krav, det skal tåle mer dyputladning, flere ganger. De aller fleste rimelige batterier som selges er laget som et kompromiss mellom disse kravene, og betegnes som "start og forbruksbatteri". Noen batterileverandører (kjente!) har to etiketter til samme batteri, et som heter start og et som heter forbruk. Sikkert ikke noe galt i det siden de kan benyttes til begge deler. Vi velger å skrive begge betegnelser som en info om at batterier et et kompromiss. (Dvs. når undertegnede klarer å komme seg feilfritt gjennom korrekturen av etiketten). Vedr tilbakeføring av penger: Det gjøres rutinemessig sammen med våre remitteringer til leverandører, dvs. 1-2 ganger pr uke. No worry, om pengene ikke kommer skal jeg kjøre og levere personlig i cash neste gang jeg besøker svigermor i Tvedestrand. vennlig hilsen Øyvind @ Maritim Sitér dette innlegget Link to post
ca119 Svart 30.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2012 Hm, men en eller annen har jo laget dem. Og det tror jeg ikke er så mange! Jeg kjøpte et Maritim-etikettert 110AH Batterie på Maritim i 2009 ... og det var Sønnak Nautilus . Say no more (søk på båtforumet). Hadde jeg vist det, hadde jeg avstått fra kjøpet. Nautilus/Fritid 110AH / 800CCA (L345, B175, H239). Fritidsbatteri med gode cyclings egenskaper. Mål: Lengde 345, Bredde 175, Høyde 239mm (inkl. poler) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.