Verrie Startet 19.Januar.2005 Link til dette innlegget Startet 19.Januar.2005 Hei Godtfolk. I forbindelse med at jeg skal til å omplassere på wc, flytte vegger etc., henvender jeg meg for å få visse råd til dette. Mange av dere har dusjer innvendig i båtene og kan kanskje bidra med noe her?? Det jeg først og fremst lurer på, er hvor mye plass tilgjengelig har dere når dere har både dusj, vask, wc i romareal? Hva er veggene kledd med (jeg har trebåt), er der spesielle plater eller lignende? Bruker dere (ekle) stofftrekk som kleber seg oppetter leggene? Hva er gjort i dørken, legges der noen form for membran eller noe slik at ikke alt vann renner der det ikke skal ? (antar jeg benytter aut.lensepumpe i boks, med slange/sluk fra dusj) Andre ting dere vil tipse om at jeg skal passe på ?? Dersom noen har fotos, setter jeg veldig stor pris på dette Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 20.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2005 (redigert) ...Hva er veggene kledd med (jeg har trebåt), er der spesielle plater eller lignende? ...Bruker dere (ekle) stofftrekk som kleber seg oppetter leggene?Dette er jo noe av det samme som jeg driver og styrer med i tråden Opprustning av Sjømann 22. Fremdriften har vært dårlig en tid pga Dillebu prosjekter og andre prosjekter, men om ikke lenge starter jeg opp igjen. Til vegger bruker jeg Meranti plater. Disse er forseglet i endeveden med epoxylim. Det samme i hjørnene mellom veggene og sprekker mot gulv. Mange lag med epoxylim. På Meranti platene skal jeg påføre først et lag våtromsgrunning som får trekke seg inn. Kanskje flere lag - får se hvor tørste platene er. Når platene er mettet, påfører jeg et siste lag med grunning, før jeg klistrer på våtromstapet - grunningen er da "limet" som fester tapeten. Tapeten males til slutt. Hva er gjort i dørken, legges der noen form for membran eller noe slik at ikke alt vann renner der det ikke skal ? (antar jeg benytter aut.lensepumpe i boks, med slange/sluk fra dusj)I mitt tilfelle har jeg bygget eget gulv i toalettrommet fordi det er så langt ut mot skrogsiden at jeg måtte heve hele arrangementet for å kunne få ei plan gulvflate. Gulvet er Merantiplate som er behandlet etter alle kunstens regler med epoxylim i endeveden og vanvittige mange lag klarlakk på flatene. Gulvplata skal så dekkes med Nautolex (Maritim) grå valnøtt. I gulvet har jeg felt ned et sluk som skal sørge for avløp. Til dette sluket skal jeg koble ei pumpe som er innkjøpt for formålet. Har liten plass til oppsamling, så det blir å pumpe det rett ut. Som du kanskje ser av bildene i tråden min, er det en kant under døra inn til rommet. Denne kanten er såpass høy at den skal kunne demme opp for det meste av vannet. Forøvrig er alle sprekker forseglet med epoxy for å sikre at det er tett. Sprekkene mellom gulvplate og vegger er først forseglet med epoxy, deretter med Sika - i tilfelle epoxyen (Som blir under Nautolex'en) skulle sprekke en eller annen gang. Andre ting dere vil tipse om at jeg skal passe på ??Har ikke helt klart for meg om det er snakk om å bygge hele rommet på nytt i ditt tilfelle. Men det må vel være å tenke vått - vått - fuktig - fuktig hele veien igjennom og forsøke å bygge seg rundt alle muligheter for spredning av vann og fuktighet som på sikt kan føre til skader. Kanskje sette inn vifte for å trekke den rå lufta fortest mulig ut av rommet etter at man har dusjet? Men nå må jeg hente meg en kopp kaffe - kreativiteten stoppet opp. Redigert 20.Januar.2005 av Batdilla (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 20.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2005 Holder på med det samme. Har brukt vanlig kryssfiner på veggene som eg skal plastre med polyster og matte. I gulvet hra eg også kryssfiner der eg først tilpasset denne 100%, deretter la eg på to lag med epoksy og duk på begge sider av platen. Sluken har eg limt fast med sikafleks. Når gulvplaten var ferdig limte eg denne fast i båten, også med sikaflex på avstiverene i bunnen og rundt skroget og veggene. Tilslutt plastrer eg gulvet fast i veggene med epoksy og duk. Tror dette skal bli tett! På veggene har eg tenkt å bruke hvite glassfiberplater. Oppsamlingstank for dusjvatnet skal eg støype heilt i bunnen med en nivå lensepumpe.... Vet ikke hvordan eg ville gjort det i en trebåt, men det er vel ikke noe problem å bruke epoksy der også? Sitér dette innlegget Link to post
SRA Svart 20.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2005 Putt heller dusjen på badeplattform - da blir den brukt. Har selv hatt dusj inne på diverse båter, bare styr, først tømme hele rommet så ikke alt skal bli vått, så dusje (stå helt i ro, ikke muligt å snu seg) Deretter tørke hele rommet, deretter flytte alt inn igjen. Drømmen er eget dusjrom/nisje -- en gang...... Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 20.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2005 Jeg har kombinert toilett/vask/dusj. Gulvet i toilettrommet er en teakplate, ubehandlet, bygget av staver i kryss. Denne ligger over en oppsamlingskum i plast. Veggene er noe lignende respateks, men sikkert en engelsk utgave, for dette er originalt (fra 1971). Når vi skal dusje må vi ta ut håndklør og toilettrull. Hånkler legges på sengen rett utenfor badedøren, som er en skyvedør i teak. Toilettrullen legges i skapet på badet. Så er det bare å dusje i vilden sky (minst en gang om dagen). Når man er ferdig dusjet settes lensepumpen til oppsamlingskummen på, og vannet forsvinner ut. Hånklene henges på plass, og baderummet selvtørker. Ingen problemer etter 34 sesonger. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Lotus Svart 20.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2005 (redigert) Du med såpass stor båt kan med fordel ha dusj også inne. En veldig elegant løsning er å montere en ferdig toalettmodul. Når du bor i Grimstad, burde det være en smal sak for deg å ta en tur ut på Hasseltangen. Da kan du besøke Joda, Scand og Marex. Distriktet er jo fullt av båtbyggere. Og hva skal du der? Jo du kjøper deg en ferdig baderomsmodul. Du lager rommet i den gitte modulbredden med teakbelagte kryssfinerplater. På utsiden lakkes de, på innsiden gjør du intet. Du putter inn modulen. De er litt forskjellige. En mulighet er f.eks. en modul som bare er 90 cm høy. I innerste hjørne står en helstøpt hjørneservant. Under servanten er det et lite skap. Helstøpt som en del av servanten. På veggen ut mot skrogsiden er det en avsats til å montere toalettet. Plassen utnyttes maksimalt ved at avsatsen er litt høyere enn resten av gulvet slik at det tas hensyn til skroget som buer. (Marex) Eller en større (Nidelv har en som er et komplett fullhøyde dusjkabinett) Gulvet i modulen er som gulvet i et moderne dusjkabinett. Skråner ned i fremste hjørne frem mot et lite avløp. På undersiden er det koblet en slange videre til en dusjlensepumpe. Stor rist i teakstaver kan f.eks. pynte gulvet, men er slett ikke nødvendig. Blandebatteriet på vasken er også et dusjhåndtak. Løft det opp og slangen kommer til syne. Der den speilhvite baderomsinnredningen slutter, fortsetter veggen din. Du kan f.eks. kle den med baderomstapet. Taket? En tynn finerplate kledd med skai og skrudd fast. Et dusjforheng? Ja, et som du drar foran teaktøra til toalettet. Resten tåler vann så det holder, er lett å gjøre rent, ingen fare for lekkasje i bunnen. Et speil på veggen, og du er i praksis ferdig med hele badet. Hvitt, lekkert, innbydende. En matchende baderomstapet. Eneste teak innvendig er døra. En stilig fyllingsdør i teak? Lakket så det holder. Resten utvendig er også teak. En 12V vifte er et must. Skal badet vare i 30 år, må all fukt vekk. Tenk så lett ting blir når bunnen tåler vann og er nærmest vedlikeholdsfri. Prøv å få noe annet tett i en båt som beveger og vrir seg hele tiden. Lotus Redigert 20.Januar.2005 av Lotus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 21.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2005 Folkens, takk for alle innspill. Dette er typisk baatplassen = full av kompetanse. Lotus : meget interessant, skal se om ikke jeg kan ta en tur ut på hasseltangen som du foreslår. Plass har jeg (begrenset i bredde men allikevel nok. Høyden jeg kan få til er ca 2,5 meter (fra skrogbunn til tak). 12 volts vifte er tenkt på, men er også såpass heldig at jeg har 2 stk ko-øyer også til lufting på samme rommet... Nå gjenstår det å se om jeg kan få tid til å gjennomføre også dette prosjekt... Ha en fortreffelig helg Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.