Jump to content

Mangler "aft collar" og "forward thrust collar" til Ballistic prop

Mørebas 140 GT

Recommended Posts

Jeg fikk propellen jeg hadde ventet nesten en mnd på nå i helgen :)

Men når jeg skulle prøvemontere propellen, så stikker glidepora på akslen på utsiden av hub'en.

Jeg gikk da tilbake til "bruksanvisningen" der det er et bilde som sier at jeg skal ha en "aft collar" og en "forward thrust collar". Forran og bak propellen.

Det står også at innmaten fra den gamle propellen kunne settets over for å kompletere den nye propeller.

Fra den gamle propellen kunne jeg kansje bruke den shimsen/collar som sto i forkant. Den er konisk invendig, som passer med aksel, og med et "trinn" opp.

Men har ikke den shimsen som skal være bak, og den skal det også være tagger i som passer overens med spora i akslen. Har googla og søkt. Men finner ikke noe info om dette, og hvor kan jeg få tak i dette.

Noen som kan hjelpe meg?

Legger ved bilder så det blir lettere og forstå:

ballistic2.jpg

Her ser man problemet:

ballistic1.jpg

Siden nærmest akterspeil:

img_0848.jpg

Siden lengst vekk fra akterspeil: (her passer forøvrig den shimsen som stod på den gamle propellen. Men den skal jo egentlig stå i den andre enden, siden den er konisk som akslen)

img_0847.jpg

Sånn er den gamle propellen ut når den står på aksel, slik den nye burde gjør

ballistic3.jpg

Vri hodet eller pcn på denna, sorry :P

img_0850.jpg

Ka skulle man gjort uten havet, bært båtan?

Har vært i kontakt med marineshop.no som forhandler ballistic propellere, og det var lite hjelp å få der.

Begynner å bli fortvila og vet ikke hvordan jeg skal gjøre detta, og nå som sesongen er rett rundt hjørnet :/

De sa de kunnne bestille en shims til meg, men de viste ikke om den ville passe eller ikke.

Skal shimsen som sitter forran propellen med kon, presse mot stål og hub(der akslen skal inn) og det samme på den andre siden?

eller skal det kun presse mot en av delene?

sjekket den gamle propellen om ikke skiva sitter fast der? (kan sitte temmelig godt og se ut som at den "hører til der" etter noen år i sjøen)

(Disse delene skaffes vanligvis enklest fra motorforhandleren)

Fremre skive , (ofte kalt thrust washer) skal ligge mot kon på aksling, det er denne som overfører krafta fra propellen så hvis den ligger an mot noe annet så blir det spist opp temmelig kvikt.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Ivar- Jeg har sjekket den gamle propellen grundig, den er tatt ifra hverandre. Var to løse deler, thrust washer og hubsylinderen med låse spor for hub. Som du ser på det nest nederste bilde, den med tagger på. Mer en det er det ikke, bortsett fra en liten skive som du også ser merke etter og mutteren.

Men det jeg lurer på er om jeg kan bruke den thrust washer'en jeg har, for denne presser mot nærmeste stål på propellen, og ikke mot hub. Som du ser på bilde i mitten,så treffer denne der det er stemplet inn siffer, og ikke på det "gullfarga" metallet. Hva som er riktig vet jeg ikke :S

Off, ikke lett å forklare detta :giggle:

TurboThomas- Tar kontakt med de i morra, så håper jeg de kan hjelpe, takk for tips

Redigert av Mørebas 140 GT (see edit history)

Var i kontakt med http://www.progressing.no/, men uten hjelp. I og med at tohatsu brukte flere forskjellige type drivaksler, så kunne det variere fra motor til motor.

Det kunne vist også være yamaha eller mercury drivaksel jeg hadde for alt de viste. For tohatsu brukte det de hadde av aksler, og gikk de tom så satt de på en "random" aksel.

Før jeg bestilte propell, så oppgav jeg nummeret på den gamle propellen til marineshop.no, og de trodde dette var en mercury propell. Så kansje det er mercury aksel som står på.

Så da har jeg kansje fått feil hub i propellen.

Så uten hjelp der å. Skal prøve å ringe westsystem som jeg tror er hovedforhandleren til tohatsu og får jeg ikke hjelp der heller, så får jeg bare bruke orginalpropellen i sommer tror jeg :/

Får ta noen mål av aksel i morra og undersøke mer..

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...