Jump to content

Hva bør man overlate til fagfolk å gjøre?


Vard

Recommended Posts

Jeg har gremmet meg over prisene som verkstedene tar for service etc. Har derfor nå satt meg ned med faglitteratur og er fast bestemt på å lære meg mest mulig om motor, skrog, elektrisk o.l.

 

I år tar jeg servicen på begge motorene selv. Ble advart senest i går mot å gjøre dette selv.

I fjor hadde jeg kyndig hjelp med meg og mener selv jeg lærte masse. Jeg er praktisk anlagt og mener dette ikke er noe hokus pokus.

 

Slik jeg ser det er det nesten ingenting man ikke kan gjøre selv, om man bare leser seg opp og faktisk prøver selv. Hva mener dere, bør jeg være noe mer ydmyk og overlate noe av dette arbeidet til fagfolk? :smash:

 

Mvh.Vard

Link to post

Krever arbeidet dyrt værktøy jeg ikke har? ja da blir det satt bort

Krever det ekstrem presisjon og det vil bli veldig dyrt om det ikke blir riktig på første forsøk? ja da blir arbeidet satt bort

Alt annet? Gjør det selv

 

Joda, er forsovet enig i dette. Men når det kommer til vanlig service på motorene er det vel lite presisjonsverktøy som trengs? Ellers så skal jeg ikke bli for tøff, men akter å lære meg så mye som mulig :yesnod:

Link to post

Arbeid i høyspentmaster, tyrefekting, håndtering av krokodiller m.m. synes jeg man bør overlate til fagfolk. Alt arbeide i båten derimot foretrekker jeg å gjøre selv, da vet jeg hva som er gjort og hvordan. Det er min og min families sikkerhet underveis det gjelder, og da stoler jeg ikke på at en mekaniker med en dårlig dag på jobben får gjort jobben skikkelig slik at jeg kan stole på at alt fungerer. Selvgjort er velgjort! Men det er nå bare meg da...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Vanlig service er absolutt noko hvermansen kan gjere sjølv om enn føler seg litt handyman, for å spare mykje penger. Om du har drev, så er det en stor fordel å ha med seg en kompis eller to for å hjelpe med av og påmontering. I din brukermanual for din motor og gear/drev, så skal servicepunktene vere oppskrevet, eventuelt kan du be ditt verksted å skrive ut servicebulletin for deg. Om du er usikker, så er det greit å ha med seg en som har peilig første gangene. Men har du først gjort det selv eit par ganger, så begynder du sikkert å tenke at du ikkje kan skjønne hvorfor du ikkje begynte med dette før.

Sett av en dag, gjerne to om du har drev for å utføre service, og ikkje forhast deg med noko. Gå over alle slangeklemmer og sjekk etter lekkasje.

Om du dokumenterer dette godt, så tror eg dette er eit stort pluss den dagen du eventuelt skal selge igjen. Husk at under garantiperioden, så vil eg anbefale å bruke merkeverksted for å utføre service, med dette er ikkej noko must.

Link to post

Jeg foretrekker å ta service på både generator og motorene selv innenfor rammen av det som er mulig å gjøre uten spesialutstyr på moderne motorer. Dvs. Olje/filter/sink/reimer/dieselfilter/luftfilter/gearolje/kompressorolje etc. Årsaken er enkelt og greit at jeg har det som er nødvendig for å gjøre jobben, jobber med dette til daglig og ingen av tingene er noen hokus pokus. Dessuten vil jeg IKKE ha noen slurvete verkstedsmann som knekker klips, griser olje eller setter andre varige spor på utstyret uten at jeg er umiddelbart orientert om saken. Søles det en dråpe så vil jeg vite om det slik at denne kan fjernes straks uten å skape lukt. Maskinrommet mitt er plettfritt, og slik ønsker jeg at det skal forbli. Manualene er stort sett såpass bra på utstyret at de fleste normale ettersynspunktene kan gjøres selv. Ta vare på ALT av kvitteringer for deler som er kjøpt. Resten av båten etterser jeg også selv på samme måte. Tar også poleringen selv og har kjøpt rette maskinelle utstyret til formålet slik at det går raskt og effektivt samt at resultatet blir topp. Det er heller ingen hokus pokus. Det er i det hele tatt svært LITE man trenger fagfolk til om man har en grei teknisk innsikt og lyst og vilje til å sette seg inn i tingene. Det eneste jeg trenger dette til er når det må benyttes spesialutstyr for diagnostisering av motorene, nullstilling av feilkoder, injektorsjekk etc.og det er ikke ofte. Jeg ser ingen fordeler ved å starte og benytte innleid arbeidskraft til svinepris, til de tingene jeg oftest er mer nøye på når jeg utfører det selv.

Link to post

Enig med bellen:

"Vanlig service er absolutt noko hvermansen kan gjere sjølv om enn føler seg litt handyman, for å spare mykje penger..." :yesnod:

Og så har vi jo bp når en lurer på noe.

 

Jeg gjør stort sett ALT selv. Både hjemme og i båtene. Slipper ikke håndverkere løs på tingene mine. Jeg gjør selvfølgelig noen feil av og til, men neppe mer enn de fleste fagfolk. På denne måten har jeg lært masse gjennom livet og synes jeg har meningsfulle ting å drive med. Det er ikke minst viktig når jeg etter hvert pensjonerer meg (i små porsjoner). Heldigvis har jeg en helt fantastisk kone som viser at hun setter pris på det jeg gjør!

 

Når det gjelder båtene mine, ser jeg det også som sikkerhetmessig viktig at jeg kjenner til det meste tekniske og kan hjelpe meg selv i et knipetak.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Jeg foretrekker å ta service på både generator og motorene selv innenfor rammen av det som er mulig å gjøre uten spesialutstyr på moderne motorer. Dvs. Olje/filter/sink/reimer/dieselfilter/luftfilter/gearolje/kompressorolje etc. Årsaken er enkelt og greit at jeg har det som er nødvendig for å gjøre jobben, jobber med dette til daglig og ingen av tingene er noen hokus pokus.

 

Ja, det er nettopp det jeg også føler. Jeg kommer til å lære mye dette året da jeg har endel problemer med motor som jeg må sette meg inn i.. :smiley:

Link to post

Jeg hater å sette bort ting. Har til dags dato ikke hatt en eneste "faglært" til å gjøre et stykk tilfredsstillende arbeid. Hver gang slurver og hopper de over mye.

 

Beit tennene sammen og hadde bestemt meg for å utføre alle servicer på motorer/drev i garantitiden. Nå har de vært inne for første gang, og ikke imponert nå heller.

 

Var å snakket med Forbrukerrådet. Og de sa at om du kan vise kvitteringer for innkjøp av alle deler en service krever. Og skriver arbeidsbok/fyller ut disse servicearkene produsentene har (Noe du ALDRI ser en mekanikker fylle ut under en service - langt fra får sammen med kvitteringen når du betaler). Og en kan fremlegge at en er en "kyndig" person. Så er en i følge loven godt dekket for å tilfredsstille det produsentene krever for å utføre en service.

 

Problemet er bare at forhandleren kan lage litt spetakkel når du kommer for å reklamere, men du skal da uansett ha ditt på det tørre...

 

Godt å høre sa jeg, da blir det å utføre alle servicer selv fra nå. Og det til en mye bedre kvalitet en det verkstedene yter, ti len brøkdel av prisen.

 

 

Så jeg vil si:

Har en 10 tomler - sett det bort.

Har en ikke tid - sett det bort.

Har en fler en 4-6 tomler - vurder å sett det bort.

Mindre en 4 tomler, og tid nok - gjør det selv.

Jara Wynja

Link to post

Er enig med de fleste her, har man litt kunnskap så ordner man det meste selv.

Men det er greit og huske at gjør man små feil så kan det lage store problemer (og utgifter) senere.

F.eks. er bytte av belger på drev er grei skuring, men monterer man slangeklemmen feil kan den gnage hull

på belgen etter en stund og da får man plutselig en større jobb med bytting av lager osv.

Slike små triks lærer man dessverre ofte på den harde måten :nonod:

 

Tenk nøye gjennom det du skal gjøre, føler du deg ukomfortabel med det så spør noen.

Tro er noe man skal gjøre i kirken sa gamle sjefen min :thumbsup:

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

Link to post

Så lenge man unngår de store blemmene er det mye å spare på å gjøre ting på båten selv.

Isolert økonomisk kan jeg ta meg fri og jobbe på båten en hel, lang dag for hver time jeg sparer mekaniker.

I tillegg kommer trivselsfaktoren inn og det blir da nesten ikke grenser for hvor langt en kan strekke seg for å

slippe å ha mekaniker ombord.

Link to post

I tillegg kommer trivselsfaktoren inn og det blir da nesten ikke grenser for hvor langt en kan strekke seg for å

slippe å ha mekaniker ombord.

Ja, og så har det en effekt til. Du lærer båten/motoren/gearkassa/ankerwinchen/plotteren/radaren/batteribanken osv. osv. å kjenne, slik at du står mye sterkere rustet den dagen det streiker. Og slike ting har som kjent en tendens til å streike i den værst tenkelige situasjonen.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Jeg har nå i våres hatt fagfolk i båten for første gang da jeg hyrte inn en båtelektrikker for å kople opp landstrømmen og agregat mot lader og innverter. Her måtte jeg kaste håndkle og melde pass. Forøvrig gjør jeg allt sjøl.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Jeg gjør normalt alt selv, og til og med litt for andre!

 

Har i helgen polert og stoffet egen båt, og legger merke til at alle mine naboer på opplagsplassen er Polske.

Det vil si, de som polerer, lakker, stoffer og holder på er i det minste Polske, båteierne er nok Norske, så det er helt klart mange som heller betaler enn å stå å slite med dette i noen timer selv, og det er jo greit hvis man ønsker det og ikke finner kosen i å vedlikeholde sin egen båt.

Når det kommer til motor og drivverk så ordner man selvfølgelig dette selv også, men ser helt klart at en advokat som tjener 4-5 båtlapper i timen heller sitter på kontoret mens en annen stakkar ligger på hue nede i motorrommet på båten hans :crazy:

 

Hertekirurgi driver jeg bare med i vinterferien, så det blir mer på hobbybasis, men til gjengjeld operer jeg med uslåelig priser, og har til neste vinter "to for en" tilbud på dobbel bypass.

Link to post

Det som er greit med å bruke en (erfaren og dyktig) fagmann er at han kanskje ser ting som er "under utvikling" eller han fanger opp årsakssammenhenger som eieren selv ikke ville se. Jeg hadde ikke latt en selvlært utføre hjertekirurgi men det er jo opp til hver enkelt ... :thumbsup::diving:

Har sett nok av tilfelle hvor fagfolk "ser" ting og kommer med unødvendige skremsler også.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Jeg er imponert over kunnskapen mange har her inne.

Men litt merkelig, når en lar de proffe gjøre vedlikeholdet på båtmotoren, virker det som en gjør en stor feil.

 

For egen del var enkelt vedlikehold/ konservering av Yanmar og aksling overkommelig. På D6 + drev innså jeg mine egne begrensninger og lot proffe mekanikere ta jobben. Veldig fornøyd, god kommunikasjon med mekaniker, like rent i motorromet etter service som før. De satt av tid til skikkelig renhold, bra. Jeg har hatt gode erfaringer med dette firmaet i en årrekke. Noen kroner koster det, men jeg ser det som en sikkerhet for mest mulig problemfri drift, og ta vare på en kostbar motor.

Et annet viktig moment er at verkstedet fronter reklamasjoner mot leverandører. Dette har spart meg for mange kroner, tid og ergrelser.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...