Jump to content

MaxPower SP90 trasig tätning i undervattensväxel

ebonita

Recommended Posts

I min båt har jag MaxPower 90 6hp thrusters fram och bak.

Efter en tur över Öresund nu i veckan upptäckte jag oljefläck runt båten när jag lagt till i hemmahamnen. Oljan visade sig komma från Aft Thruster som har ett oljesmort växelhus där det finns en utjämningsbehållare som sitter inombords över vattenlinjen. Den var nu tom.

Denna typ av växelhus repareras inte längre utan man får byta till ett nytt i kompositmaterial. Till detta kommer att elmotorn till Aft Thruster sitter bakom en inspektionslucka och förmodligen inte är helt enkel att ta ut (se bild).

aft_truster_inspektionslucka___klippt_pc280001.jpg

Såvitt jag kan tänka mig har jag nu tre alternativ:

1. Ta upp båten och byta växelhuset till dagens utförande. Inklusive två lyft och nytt växelhus kommer jag väl upp i en kostnad närmare 10000:- även om jag gör jobbet själv. DYRT alltså.
  2. Ta upp båten och försöka byta axel-tätningarna på plats om det går. Det ser ut att sitta ett lock med två skruvar över tätningar/lager (se bild).
  3. Låta saken vänta till nästa vinter och låta växeln vara ’vattensmord’ så länge den vill fungera under sommaren. Därefter byta växelhus nästa vinter. Fördel: man sparar lyftkostnader och jobbet kan göras i lugn och ro i båthallen.

aft_thruster_oljetappning_80w90___p3150001.jpg

Hoppas att någon med erfarenheter/kunskaper i ämnet kan ge mig goda råd!

Redigert av ebonita (see edit history)

Hvis det ikke er et arkivbilde du har Ebonita synes det jo som du allerede har løftet båten? Hvis så er tilfelle ville jeg forsøkt å ta av lokket og byttet tetningene. Mens lokket var av ville jeg fylt opp reservoaret med olje og latt olje renne gjennom for å bli kvitt vannet, eventuelt skylt gjennom med diesel.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Da tror jeg at jeg ville latt ting være som det er, brukt trusteren minst mulig og håpet på det beste fram til høsten.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...