Kal-El Startet 7.Mai.2012 Link til dette innlegget Startet 7.Mai.2012 Jeg står på randen av å kjøpe ny båt. Dette blir en båt som skal ligge på sjøen hele året. Det er ikke fare for at sjøen på båtplassen min fryser, bare sånn at det er sagt. Det jeg lurer på er om jeg slipper varme i båten hvis jeg kjøper en Jeanneau Merry Fisher 855? Er det bare å tømme septik og vanntank og la båten ligge uten varme på? Må selvsagt ha noe som suger opp fukt fra omgivelsene. Ser på dette som et aspekt i valget av båt, som for tiden vipper mellom Viknes 830, Viknes 880 og Jeanneau Merry Fisher 855. Hjelp mottas med stor takknemlighet! Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 7.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2012 Ja hva vil du med denne varmen da? Er heilt unødig med noe varme av noe slag. Greier bilen seg så greier båten seg. Det er heller ingen fare med om det fryser på sjøen. Det er heilt vanlig og går fint for båten sin del. Sånne fuktsugere fungerer bare i tosifrede plussgrader. God ventilasjon er meget bedre, enklere og meir sytalaust. Sitér dette innlegget Link to post
Kal-El Svart 7.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2012 Er det ikke fare for at ting fryser i stykker på båter med innenbordsmotorer? Ser jo stadig vekk små varmeelementer installert i motorrom...? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 7.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2012 (redigert) Jeg hadde ikke hørt på Plutonium her. Ved kuldegrader i motorrom kan sjøvannsfilter frostsprenge. Da synker båten raskt, og du får nok avkortning på forsikringen Jeg har blitt rådet til å ha påhengeren nedtiltet om vinteren Redigert 7.Mai.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kal-El Svart 7.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2012 Det du sier der bitteliten er sånn jeg har forstått det også, men tolker jeg deg dithen at med utenbordsmotor kan båten ligge uten varme så lenge motoren er nedtiltet? Sitér dette innlegget Link to post
Trondwi Svart 7.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2012 Jeg har blitt rådet til å ha påhengeren nedtiltet om vinteren Med påhengsmotoren nedtiltet vel den da stå full av vann i kjølesystemet og jeg ville anta at den da ville kunne frostsprenge? Vi har hatt båt med påhenger liggende på vannet hele vinteren de siste 6-7 årene. Motoren har aldri tatt noen skade av å være tiltet opp, selv i 15 til 20 kalde grader. Mottar gjerne en forklaring på hvorfor den skulle ha det bedre av å stå nede i vannet. Sitér dette innlegget Link to post
Kal-El Svart 7.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2012 Har ingen forklaring, men merkeverkstedet for Mercury her sa at dette gjaldt for Mercury iallefall... Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 7.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2012 (redigert) altså spørsmålet var om utenbords motor. Om en har innenbords så trenger en fortsatt ingen varme men da må en ta noen forberedelser som å tappe ned vannet i sjøvannsfilteret etter bruk om det ligger an til å fryse. Eg kjenner ingen som har varme på i båten om vinteren og det har aldri vært noe problem. Ja man ser stadig vekk slike varmeelementer, det er fordi noen må tjene penger. Vi har alle fullt opp i ting som man ikkje trenger men som er kjekt å ha, elr man tror det er kjekt å ha iallefall Redigert 7.Mai.2012 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MS Taifa Svart 7.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2012 Ved kuldegrader i motorrom kan sjøvannsfilter frostsprenge. Spørsmålet her gjalt da heller ikke båt med motorrom og sjøvannsfilter.. Utenbordsmotorer drenerer kjølevann når de tiltes opp. Derfor tåler de kuledgrader. Vil tro det er større fare for at det blir stående igjen vann i kanaler oppe i motor om man ikke tilter opp, og ventilerer system. Sitér dette innlegget Link to post
Ehak Svart 8.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2012 Utenbordsmotorer drenerer kjølevann når de tiltes opp. Derfor tåler de kuledgrader. Vil tro det er større fare for at det blir stående igjen vann i kanaler oppe i motor om man ikke tilter opp, og ventilerer system. Det er faktisk omvent. Nedtiltet dreneres vannet ut. Det blir selvfølgelig stående vann i samme høyde som vannet rundt, men dette vil også ha samme temperatur som sjøen og vil ikke fryse. Tiltet opp, kommer stammen i en vinkel, og det kan bli stående noe vann igjen i bunn. Dette henger da i luft og blir ikke oppvarmet av sjøen rundt, og vil derfor fryse. Om det er nok vann til å sprenge noe er vel ikke sikkert, men nedtiltet vil det ikke fryse så lenge sjøen er åpen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.