Jump to content

hvordan fjerne ripe i gelcoat?

snurresprett

Recommended Posts

klarer du og rubbe vekk de der er du god!

finn ut av fargekoden.få tak i en skvett med toppcoat i riktig farge,sparkle i,slipe med 180 korning,våtslipe med 600,1000,1200 korning.rubb og poler....volla ,som nytt

mvh.beuty of aqua

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

til info så har jeg en slik biltema eksenter polermaskin.. foreløpig til pynt::)

der er det to typer pad's. Hvilke skal jeg bruke til hva? har hørt at autosol rubbing skal fungere bra.. men hvordan påfører jeg det? skal jeg bruke den paden med svamp? skal den vetes? skal jeg ta autosol på paden eller båten?

sorry folkens, men her er jeg grønn:)

Det der er ei ripe som er laga av ankeret/dreggen, vedder jeg på. En ting er å reparere ripen, en annen ting er å gjøre noe for å unngå nye riper, for de vil komme. Utbedret selv en slik ripe i fjor under vårpussen ved å legge i ny lakk som jeg fikk fra grandezza. Hva skjedde under første tur med oppankring? -jo, ny ripe kom. Det beste vil nok være å drite i ripa og se om du klarer å få tak i en slik tynn syrefast eller aluminium plate/belegg som limes utenpå. Da dekker du over gammel ripe og du får permantent beskyttelse mot nye. Jeg vet ikke hvor du får tak i slikt belegg, men men det kan være verdt et forsøk. En del større og dyrere båter har slikt belegg i baugen hvor det er anker i baugen. Får du tak i gnagsårplaster i stor størrelse, slik som man fester på ripa hvor tau kan gnage, så vil kanskje det være perfekt.

Det der er ei ripe som er laga av ankeret/dreggen, vedder jeg på. En ting er å reparere ripen, en annen ting er å gjøre noe for å unngå nye riper, for de vil komme. Utbedret selv en slik ripe i fjor under vårpussen ved å legge i ny lakk som jeg fikk fra grandezza. Hva skjedde under første tur med oppankring? -jo, ny ripe kom. Det beste vil nok være å drite i ripa og se om du klarer å få tak i en slik tynn syrefast eller aluminium plate/belegg som limes utenpå. Da dekker du over gammel ripe og du får permantent beskyttelse mot nye. Jeg vet ikke hvor du får tak i slikt belegg, men men det kan være verdt et forsøk. En del større og dyrere båter har slikt belegg i baugen hvor det er anker i baugen. Får du tak i gnagsårplaster i stor størrelse, slik som man fester på ripa hvor tau kan gnage, så vil kanskje det være perfekt.

Kan godt hende det hadde vært fornuftig med ett slikt beslag du snakker om.. men føler kanskje at den lille askeladden hadde blitt seende ut som en isbryter med et slikt beslag på :)

Det er som Eureka påpeker her. Slike riper vil komme med jevne mellomrom, og det å legge mye jobb i å utbedre hver eneste ripe her eneste gang de kommer har liten hensikt. Her ville jeg inntil videre bare tonet ned ripa i påvente av evt. mer grundig utbedring der du også kan ta andre riper i samme slengen. Hvis ikke du får tonet den kraftig ned ved hjelp av rubbing, vil flekking med lakk i riktig farge gjøre nytten. Du skal helt innpå for å se at dette ikke er strøkent.

• 11 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...