snurresprett Startet 7.Mai.2012 Link til dette innlegget Startet 7.Mai.2012 HAr kjøpt en båt hvor det finnes noen riper i den blå gelgoaten.. er det bare og rubbe vekk? eller må det andre ting til? Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 7.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2012 Prøv med et søk. Det er mange tidligere tråder om dette emnet. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 7.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2012 Det der rubber du nok greit vekk. Om du har maskin å rubbe med går det som en lek.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
beauty of aqua Svart 7.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2012 klarer du og rubbe vekk de der er du god! finn ut av fargekoden.få tak i en skvett med toppcoat i riktig farge,sparkle i,slipe med 180 korning,våtslipe med 600,1000,1200 korning.rubb og poler....volla ,som nytt Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
taunus Svart 7.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2012 du kan også prøve å vannslipe med 2000 papir, og så rubbe og polere. Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 7.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2012 Puss forsiktig stripa bort med eksentersliper med 500 papir.Rubb med maskin 3M fastcut med maskin.Askeladden sin blå gelcoat er lett å reparere,da den ikkje porer seg. Sitér dette innlegget Link to post
snurresprett Svart 8.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2012 hmm er det noen som kunne laget en litt detaljert ''how to''? har aldri drevet noe med rubbing og slikt.. er helt grønn faktisk:) Sitér dette innlegget Link to post
snurresprett Svart 8.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2012 til info så har jeg en slik biltema eksenter polermaskin.. foreløpig til pynt::) der er det to typer pad's. Hvilke skal jeg bruke til hva? har hørt at autosol rubbing skal fungere bra.. men hvordan påfører jeg det? skal jeg bruke den paden med svamp? skal den vetes? skal jeg ta autosol på paden eller båten? sorry folkens, men her er jeg grønn:) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 8.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2012 jeg har sett at enkelte har utvidet ripen vha en dremel slik at det skal være enklere å få gelcoat/toppcoat til å få feste. Regner med det er lurt (?) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Eureka Svart 8.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2012 Det der er ei ripe som er laga av ankeret/dreggen, vedder jeg på. En ting er å reparere ripen, en annen ting er å gjøre noe for å unngå nye riper, for de vil komme. Utbedret selv en slik ripe i fjor under vårpussen ved å legge i ny lakk som jeg fikk fra grandezza. Hva skjedde under første tur med oppankring? -jo, ny ripe kom. Det beste vil nok være å drite i ripa og se om du klarer å få tak i en slik tynn syrefast eller aluminium plate/belegg som limes utenpå. Da dekker du over gammel ripe og du får permantent beskyttelse mot nye. Jeg vet ikke hvor du får tak i slikt belegg, men men det kan være verdt et forsøk. En del større og dyrere båter har slikt belegg i baugen hvor det er anker i baugen. Får du tak i gnagsårplaster i stor størrelse, slik som man fester på ripa hvor tau kan gnage, så vil kanskje det være perfekt. Sitér dette innlegget Link to post
snurresprett Svart 8.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2012 Det der er ei ripe som er laga av ankeret/dreggen, vedder jeg på. En ting er å reparere ripen, en annen ting er å gjøre noe for å unngå nye riper, for de vil komme. Utbedret selv en slik ripe i fjor under vårpussen ved å legge i ny lakk som jeg fikk fra grandezza. Hva skjedde under første tur med oppankring? -jo, ny ripe kom. Det beste vil nok være å drite i ripa og se om du klarer å få tak i en slik tynn syrefast eller aluminium plate/belegg som limes utenpå. Da dekker du over gammel ripe og du får permantent beskyttelse mot nye. Jeg vet ikke hvor du får tak i slikt belegg, men men det kan være verdt et forsøk. En del større og dyrere båter har slikt belegg i baugen hvor det er anker i baugen. Får du tak i gnagsårplaster i stor størrelse, slik som man fester på ripa hvor tau kan gnage, så vil kanskje det være perfekt. Kan godt hende det hadde vært fornuftig med ett slikt beslag du snakker om.. men føler kanskje at den lille askeladden hadde blitt seende ut som en isbryter med et slikt beslag på :) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 8.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2012 Det er bare snakk om en tynn plate/folie på 30 cm eller noe i den gata. Sitér dette innlegget Link to post
snurresprett Svart 8.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2012 tror jeg vil prøve og rubbe den vekk først uansett.. men takk for tips:) Sitér dette innlegget Link to post
snurresprett Svart 9.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2012 noen som har peiling på valg av pads osv? fremgangsmåte?? Sitér dette innlegget Link to post
Cruiseliner Svart 10.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2012 Det er som Eureka påpeker her. Slike riper vil komme med jevne mellomrom, og det å legge mye jobb i å utbedre hver eneste ripe her eneste gang de kommer har liten hensikt. Her ville jeg inntil videre bare tonet ned ripa i påvente av evt. mer grundig utbedring der du også kan ta andre riper i samme slengen. Hvis ikke du får tonet den kraftig ned ved hjelp av rubbing, vil flekking med lakk i riktig farge gjøre nytten. Du skal helt innpå for å se at dette ikke er strøkent. Sitér dette innlegget Link to post
snurresprett Svart 10.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2012 Jeg vet at det kommer til og bli mere riper.. og jeg har bare tenkt til og rubbe ned .... med det er fremgangsmåten jeg er ute etter her...............! Sitér dette innlegget Link to post
trulsant Svart 10.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2012 Jeg tok ei ripe i dag, først 1200 vannslipepapir for å ta det grøvste, burde brukt finere papir også, men hadde ikke. Deretter Autosol til ønsket blankhet. TA Sitér dette innlegget Link to post
båtmann98 Svart 29.April.2013 Link til dette innlegget Svart 29.April.2013 Ble det bra ?? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.