Jump to content

Tips ved salg av båt.


Goddis77

Recommended Posts

Har planer om å selge Nidelven snart. I den forbindelse lurte jeg på følgende:

 

- Er der lurt å trekke om stoler/puter, eller skal en heller slå litt av på prisen.

 

- Har en orange luke i cabintaket som har en sprekk. Bytte,eller la være? (lekker litt vann)

(ny luke ca. 1000 kr på Maritim).

 

Er flere småting som jeg har lyst å gjøre,men vet ikke om dette er økonomisk? Vil en få nok penger igjen for en slik "oppgradering", eller er det heller penger ut vinduet?

 

En vet jo ikke om en evt kjøper vil ha det akkurat som en har gjort selv....

 

Tips mottas med takk :smiley:

Link to post
Share on other sites

Personlig ville jeg nok ha trekt om stolene og putene før salg.

Ville her ha brukt orginalfargene eller tilnærmet dette.

Luka som lekker ville jeg også ha byttet.

Jeg synes at dette viser at man har tatt vare på båten og gir et mye bedre inntrykk ovenfor eventuelle kjøpere.

Selvfølgelig må man se på kostnadene, men i ditt tilfelle virker det som det er mest småting og dette tror jeg kanskje du får betalt for ved salg av båten.

Lykke til ved salg av båten. :smiley:

Aldri en dag uten båt.

Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret

Link to post
Share on other sites

Om du vil få penger tilgode etter en oppgradering kommer mye ann på hva ditt utgangspunt om forhåpninger av pris. Med noe småplukk som er å gjøre med båten vil førsteintrykket av båten bli dårligere og det har mye å si for den som kommer for å se på den. Tror ikke du vil tjene på en oppgradering, men du vil nok heller ikke tape noe, ja bort i fra din egen arbeidsinnsats...

En båt som er i orden og delikat å se på er lettere å selge til en høyere pris...

 

Jeg solgte en meget "dyr" Sjømann 22 nå på senhøsten 2004... Jeg tapte ikke penger på den, men tjente heller ingen ting. Den hadde jeg gjort myyyyyyye :smash: med...

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Før du tar en beslutning, bør du tenke på hvordan du selv tenker når du skal kjøpe bruktbåt. Når du har tatt denne vurderingen, forhåpentligvis grundig, bør du ha et godt beslutningsgrunnlag for hva du skal gjøre. Vi er alle forskjellige og derfor tviler jeg på at andre kan fortelle hva du føler er riktig. Lykke til.........

Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke at det lønner seg å koste på noe særlig større investeringer. Hvis båten har "mangler" som er kostbare å utbedre, så bør du hente inn pristilbud som du kan informere en kjøper om. Kjøpere hater usikkerhet.

 

Derimot skal du fikse alle småting som ikke koster noe særlig å fikse, men som synes godt. Eksempler er rifter i kalesje, et strøk lakk på slitt teak, stygge tepper, stygge gardiner, løse beslag og kanskje også sprekken i luka. Alle lekkasjer bør tettes og alle dupeditter som er innstallert bør virke.

 

Typisk tankegang hos en båtkjøper hvis f.eks. kalesja er litt sliten er at man må kalkulere inn ny kalesje, og kjøperen vil se lavere pris. Hvis du derimot fikser kalesja først, kan du argumentere for at den holder et par-tre år til.

 

Båten må være vasket og ryddig. Siden du allikevel skal selge kan du bære i land alt skrotet som har samlet seg ombord, da ser båten ryddigere ut og det ser ut som det er bedre plass. Dessuten blir det lettere å komme til for inspeksjon.

 

Motorrommet bør være rent og pent, og motoren bør ikke se ut som en oljete rustklump.

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Som tidligere nevnt. FØRSTEINTRYKKET er meget viktig, men du kan jo liste opp alle feilene og antyde prisreduksjon for dette. Da mister du kanskje mange innterresserte som ikke er så fingernemme at de fikser sånne småting selv :confused:

En velholdt og ryddig båt er lettere å selge til en god pris :yesnod:

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

En velholdt og ryddig båt er lettere å selge til en god pris :yesnod:

<{POST_SNAPBACK}>

Godt poeng. Fokuser på de tingene som ikke koster så mye å pynte på og som ligger mest opp i dagen (også når motorkassen er åpen!). Luken med lekkasje er også et viktig poeng å fikse, lekkasjer er noe herk......

 

Og rydd bort ALT som ikke har noe i båten å gjøre.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Kommer nok til å fikse småtingene ja. Har allerede skaffet en del av tingene,men må vente med luken til lønningsposen fylles opp.

 

Kommer nok også til å skifte drivstoffslangene m/klemmer (se annet innlegg). Blir litt å gjøre fremover. Venter bare på bedre vær. Har jo også nybåten som skal over fjellet i midten av Mars.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...