Jump to content

Ettermontere dynamo på FM (8-12), hvordan feste den?

xXFram 21Xx

Recommended Posts

Skal vi se, jeg tror jeg har etpar bilder fa min montering... Jeg kjøpte brakett av fm motorverksted i fredrikstad, 800,-, men så kan ikke jeg sveise heller... Dynamoen henta jeg fra en høgger til 300,- den kom fra en sabb900 etparognitti modell, 70 amp. Kan fint bruke noe mindre...

Det skal være tre fester, jeg tok bare sjangsen på å bruke to da det tredje ikke var helt etter standarden:

photo.jpg

(Sorry, opp ned...)

Ferdig montert:

photo1.jpg

Til siste koblingsskjemaet jeg lagde til, her er det også en sikring mellom batteriet og strømbryteren som er tegnet inn etter bryteren, men jeg ombestemte meg:=)

I skjemaet er det også tegnet inn en stoppbryter til magneten (hadde ikke noe fornuftig måte å stoppe båten på før) samt en oljetrykkslampe, da bryter stod på motoren men sannysnligvis aldri vært brukt, samt et 12volts stikk for lading av mobil og slikt.

koblingsskjema_baat.jpg

Spør hvis det er noe du lurer på!

Ikke så god plass til å feste dynamo i tillegg til dynastart... Men dynastarten lader da den også, dog er det omtrent kun for å holde liv i en lanterne eller to.

Jeg hadde glatt byttet ut dynastarten med en vekseldynamo. Hos meg er det en liten dram, dram svinghjule frem til kompresjon, også er det bare å vippe over toppen. HVER gang. Når den allerede er varm, kan jeg bare dra en halv runde med chocken på, så starter den. Jeg ville ikke hatt selvstarter om jeg hadde fått det slengt etter meg;-D

Bakstarten til sveiva står på motoren din, så det er jo bare å finne frem sveiva og pensjonere dynastarten!

Du kan helt sikkert bruke det eksisterende festet, ta med dynastarten til en hugger, se hva du finner.

Du kan kanskje lage deg en sveiv? Ellers kan det jo være det dukker op noe på finn. HVis du kan sveise bør det vel være mulig å lage seg noe av etpar rør og litt slik. gjort på en times tid pluss 10 timer på å skjære ut og slipe til et skikkelig trehåndtak:=)

Hm, når jeg tenker meg litt om er sikkert det festet jeg har laget også for dynastart, så det går sikkert veldig fint å finne en vekselstrømsrulle som passer.

Ferdig montert, står det på dette bildet:

photo1.jpg

Det at der står eit skrujern, der nederste festebolt skal vera, reknar eg med er ein midlertidig løsning, men eg reknar uansett dette for å vera ei veldig dårlig montering. Dette fordi motorakselen, dynamoakselen og nederste dynamofeste er omtrent på linje. Dermed er dynamoen plassert i "øvre dødpunkt" og du kan bruka heile bevegelsesrommet på reimstrammeren, uten å få reima stram. Ei mykje bedre løysing vil det vera om du vipper dynamoen ned til du har såvidt klaring til svinghjulet, og set på ein laaaang reimstrammar, Dermed vert det lett å få reima stram, men den byggjer nokre centimeter lenger til babord.

Magne

Det er ganske korrekt. Skrujern var kun for å holde på plass, finne reimlengde. (Manglet en bolt). Noe som bringer meg til plassering. Helt sant at det ikke er mye å gå på her, men man kan jo finne en reim som er nøyaktig lang nok, er du klar over hvor mange lengder som finnes på reimer?

men eg reknar uansett dette for å vera ei veldig dårlig montering.

Vel, jeg er langt fra enig. Jeg har ikke noe ønske om å bredde motorkassa mi med 25cm bare for å ha mye strammemulighet på dynamo. Makan til tåpelig.

Slik det er nå har jeg fortsatt rundt halvveis å gå på på på strammeren og alt fungerer perfekt.

Nei, jeg har ikke dynastart.. JEg kan godt sjekke lengda på reimene til dynamoen imorgen.

Har du reim der fra før? Er den røket? Du kan ta litt tynn hyssing og knytte rundt der reima skal sitte, og da den med til tess, evt andre som vet hva en viftereim er. På bil¤%&ma har de stort sett bare reimer etter bilmerke, og da nytter det ikke å komme med noe uten skiltnummer. På ordentlige butikker har de en slik fin slider som du legger hyssingen rundt og finner rett omkrets. Mener å huske at det er innvendig omkrets av reima som er målt. Husk å dra dynastarten så nærme svinghjulet som mulig før du monterer hyssing.

SKulle du få en lengde for kort reim, så er det ikke noe problem å reise tilbake og bytte for å få en lenger.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...