Bonita Startet 7.Mai.2012 Del på Facebook Startet 7.Mai.2012 Etter ulyd i fjor høst ble det konstatert at begge lager i svinghjulskappen må skiftes. Kappen er demontert og deler bestilt hos Eurofritid. Har i de 8 årene jeg har hatt båten (Fjord 24 W, VP40 og 280drev) jevnlig fettet opp i to nipler på transomen. Det virker på meg som det ikke har kommet særlig med fett inn til selve lagrene og det er vel årsak til slitasje. Skal det fylles med fett mellom lagrene? og hvilket fett anbefales? På bildet av svinghjulskappen er det en skrue i toppen. Ser ut til at dette er eneste mulig påfyllingshull. Har demontert aksling og lager. Trenger tips til hvordan nye skal monteres uten at noe ødelegges Sitér dette innlegget Link to post
Scand 7100 Svart 7.Mai.2012 Del på Facebook Svart 7.Mai.2012 Hei Jeg gjorde samme jobben selv i fjord. Skal vel egentlig bruke presse benk. Men jeg banket forsiktig med en stor kopp som passet på lager kanten. Gikk steik fint. Fylte opp hullrom mellom lager med vannfast skf kulelager fett. Og pumpet etter med pressa til det tøt ut bak. Før jeg satte på drev. Tørket bort over flødig, og satte drev på.. Sitér dette innlegget Scand Dynamic 7100 5,7 volvo penta 290DP-A 1990 modell "Lysholm 2,5" 26"Tresnekke sabb 6-12 semidiesel 1950 modell Link to post
adeneo Svart 7.Mai.2012 Del på Facebook Svart 7.Mai.2012 (redigert) Det sitter diverse segeringer som tas ut, pass på å få av alle, deretter er det normalt bare å ta ut akslingen (hvis det er aksling), den går ut en av veiene, husker ikke hvilken, det ene lageret blir stående igjen i svinghjulshuset og må som regel presses ut, og det andre lageret blir stående på akselen og presses av, og nytt presses på osv. Det skal fylles med fett i mellom lagrene, og press litt fett i lagrene også. Ta litt fett i hånden, og slå lageret ned i fettet til det kommer fett inn i alle kriker og kroker i lageret før det monteres. Lagrene sitter som regel ikke så veldig godt, så hvis man ikke har tilgang på presse så går det som regel greit med litt hjemmesnekrede løsninger og en god hammer. Det var noen forskjellige patenter fra motor til motor, men fremgangsmåten er omtrent lik på alle, og det er som regel rimelig greit å gjøre dette. Skruen på toppen er som regel til smøring, den tas ut og smørenippel settes inn. Det er ofte litt spesielle gjenger, og smørenipler som passer selges ikke lenger fra VP, og de fleste butikker som har slikt har dessverre ikke nipler med rette gjengene. Pass på når du har alt ute og se om du får tak i nippel, hvis ikke gjenger du opp hullet og setter inn nippel mens alt er ute slik at du får ut spon osv. Gjør selvfølgelig godt rent før ting settes inn, og få ut alt det gamle fettet. Dersom det er særdeles trangt å komme til i motorrommet, kan en slangebit med rette gjengene i ene enden og en nippel i andre enden være en god ide, og smør dette hvert år fra nå av, et par pump med fettpressen holder. Redigert 7.Mai.2012 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bonita Svart 8.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mai.2012 Takk skal dere ha. Da blir det arbeid i helga som kommer. Hvis jeg har forstått det riktig så monteres ytterste lager i skjoldet først, så innerste på akslingen for så å presse dette på plass uten å ødelegge lager? Godt tips å bytte ut skrue med nippel. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.