Jump to content

Rengjøring av dieseltank + div.


Eppa

Recommended Posts

Som skrevet i andre tråder holder jeg på med rengjøring av motorrommet ifm. at motoren for tiden står i garasjen.

 

Har to diesletanker på 75 liter hver plassert på hver sin side i motorrommet. Har begynt å fundere om jeg burde rengjøre disse nå som muligheten er størst. Tankene er utstyrt med inspeksjonsluker, men disse er selvfølgelig ikke tilgjengelige uten å  skjære hull i dørken. Og det gjør jeg ikke!

 

Har ikke hatt problem med vann eller smuss, og er veldig i tvil om jeg trenger å gjøre noe med tankene.

 

Hvis jeg skal til med dette hva vil være beste fremgangsmåte? Utløpet fra tankene er i bunn. Hva bør jeg eventuelt fylle tankene med for å løsne eventuelt smuss. Så for meg en eller annen blanding som kunne stå og godgjøre seg en stund, etterfullt av avtapping og grundig skylling. Eller skal jeg glemme hele prosjektet?

 

Imøteser gode råd!

Link to post
Share on other sites

Hei Eppa,

 

Jeg vet at kraftig Zalovann har en god løsende effekt på petroleumsprodukter, men det finnes jo noe "fy-fy-stoff" som løser enda bedre. F.eks slike vaskemidler som brukes for asfaltfjerning, osv.

 

Hvis du fyller tanken opp med en saftig blanding og lar det stå over natten burde det jo begynne å hjelpe.

 

Men så, før tømming ville jeg ha rigget meg til med et passe langt "strålerør" på en slange. Langt nok til at det rekker fra påfyllingen og ned til de fjerneste krinkelkroker av tanken og tynt nok i enden til at vannet får god fart/kraft. En krafig og systematisk spyling rundt omkring med dette skulle sikre at det som kan løsne virkelig løsner  -  og dermed kan du tømme/pumpe, skylle noen ganger og la tanken tørke.

 

mvh

Poseidon

 

PS

Hvis du trenger "strålerør" så har jeg noen stykker med ca 8mm aluminiumsrør, bare gi beskjed hvis du trenger en meter.

DS

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Strålerøret/sprededysen til Poseidon er å anbefale. En ytterligere forbedring kan være om du kan ha denne på en fleksibel slangestuss på en høyttrykksspyler slik at du kan vinkle stussen mot alle hjørner. Sist men ikke minst bruk så varmt vann som mulig.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Utfordringen blir at jeg må gjennom ca. 30 cm. med påfyllingsslange først. Har problemer med å se hvordan jeg skal få styrt strålerøret rundt i tanken.

 

Men hvor sannsynlig er det at tanken har behov for rengjøring? Har som sagt ikke hatt problem med dieseldyr, smuss eller vann. Tankene er ca. 7-8 år.

Link to post
Share on other sites

Hei

Har tankene dine mannlokk ??

I så fall ville jeg tømt tankene for så å tørke dem rene inni med papir filler el.

Har du ikke mannlokk ville jeg aldri fylt vann i dem om det så er såpevann, salmiakkvann el. I ettertid vil du aldri vite om du fikk ut alt. Er avtappingen "helt" i bunnen,??  Er den ikke det ligger vannet der å venter på en skikkelig bølge til sommeren og vips så har du det på vei til motoren......  ikke bra.

Altså uten mannlokk ville jeg bare skylt med ren diesel.

 

Lykke til :cheers:, mvh Måneståle

M/B Månestråle

www.maanestraale.com

Link to post
Share on other sites

Hei

Har tankene dine mannlokk ??

Joda, de har det, men tankene ligger helt oppunder dørken på hver side i motorrommet. Kommer dessverre ikke til lokkene uten å ta ut tankene. Og for å ta ut tankene må jeg demontere deler av dørken, og det har jeg ikke planer om å gjøre.
Link to post
Share on other sites

Noen som kjenner til firmaer som driver med rensing av dieseltanker. Har blitt fortalt at de kjører inn en høytrykksdyse som spyler tanken og med en returslange som suger opp den forurensede dieselen.

I samme farta, har noen vært borti firmaer som selger mannlokk for ettermontering på diverse tanker?

 

Mvh

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Mannlokkdelen kan jeg hjelpe med. Standard mannlokk til montering eller ettermontering selger Wema. De er 150mm i diameter, i plast og tetter mot de fleste plane materialer ved hjelp av en o-ring. De er for montering i toppen av tanken. Med eller uten standard hull for giver.

 

Firmaer til rensingen har jeg ingen tips om.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

De fleste firmaer som driver med henting av septik og olje gjør slikt. I Kristiansand er det "Septikservice" som gjelder, men det finnes sikkert flere andre. Hvis du kan gi de en mulighet for å gjøre dette når de har samme type avfall i tanken så blir gjerne prisen rimeligere.

De kan ikke blande feks septik og diesel.

Lykke til !

Mons

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Har den tidigare ägaren kommit på noe lurt?

 

När jag i lördags öppnade dieseltanken för o kolla hur mine dieseldyr har det, o se om dom 'små liven' har noe vann etc så upptäckte jag följande.........

 

fanns varken dieseldyr eller vann i tanken, bare diesel............

 

 

det jag oxo fann ut er att 'returen' fra diselpumpen går in i botten på dieseltanken+

att även dieselvärmaren har sitt intag der nere i bunn oxo via ett T-rör.

 

kan dette vare noe lurt som den tidl ägaren har gjort, dvs det ev vann som finns

i tanken blandes med diesel o går til värmaren, der det så att säga eldas opp!

en Eberspächer er ju ikke like känslig för en vannblanning som en motor,

inbillar jag mig! (förutsatt att det er tilräckligt mye diesel i blanningen så att det

tänder!)

 

'er dette vanlig ?' eller har jag bare haft tur?

Tanken såg veldi fin ut efter 12-13 säsonger utan öppning o rengjöring!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Har den tidigare ägaren kommit på noe lurt?

det jag oxo fann ut er att 'returen' fra diselpumpen går in i botten på dieseltanken+

att även dieselvärmaren har sitt intag der nere i bunn oxo via ett T-rör.


Smart..

kan dette vare noe lurt som den tidl ägaren har gjort, dvs det ev vann som finns

i tanken blandes med diesel o går til värmaren, der det så att säga eldas opp!

en Eberspächer er ju ikke like känslig för en vannblanning som en motor,

inbillar jag mig!


Dessuten er det mindre kritisk om den stopper, samt at det kanskje er et forvarsel om at noe kan være galt med brennstoffet..
(förutsatt att det er tilräckligt mye diesel i blanningen så att det

tänder!)

 

'er dette vanlig ?' eller har jag bare haft tur?


Typisk "gjør det selv" installasjon. Ikke alle "gjør-det-selv" personer er kløner. Noen har peiling. Skikkelig peiling. Som regel langt mer peiling enn de jobbe-fort-som-bara-fy gutta på en Marina..

Tanken såg veldi fin ut efter 12-13 säsonger utan öppning o rengjöring!


Men det er vel deilig å vite at den er ren ändå ?

GungaDin har nok også fyllt diesel et sted der de har koll på sina tankar. DET er ikke alltid tilfelle...

Jeg satte inn ny tank i fjor. Allikevel tar jeg den ut i år, rengjør den og setter den inn påny. Hele prosessen tar omlag 3 timer, og gir meg sjelefred for null kroner, bare litt arbeid...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

GungaDin har nok også fyllt diesel et sted der de har koll på sina tankar. DET er ikke alltid tilfelle...

Jeg satte inn ny tank i fjor. Allikevel tar jeg den ut i år, rengjør den og setter den inn påny. Hele prosessen tar omlag 3 timer, og gir meg sjelefred for null kroner, bare litt arbeid...

Suzuki

Skall villigt erkänna att jag ikke er/har varit så noga,  Det er Walter som skrämt opp mig lite  :wink:,  tror oxo jag behöver bli litt mer noga på vad jag heller i tanken....

 

skall nog satse på ett sådant der Racor-filter som Lotus snakker om......nu har jag dubbla CAV + det som sitter på motorn!  tre filter på rad!!

 

Men jag blev positivt överraskad att det var så rent i tanken, kansje den gamle ägaren

verkligen hade kommit på noe......  skit o vann sugs in till dieselvärmaren, där sitter ett

filter på veg til värmaren, som tar skiten men ingen vannurskiljer......

 

finns ju två alternativ antingen så har jag aldrig fått i vann (vilket jag ikke tror på!)

eller oxo följer det med lite genom värmaren som 'förbränns'!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Søkte gjennom hele forumet etter tips om hvordan rense en gammel glassfiber dieseltank, men fant ikke noe? Merksnodig,,,,  Saken er at jeg kjøpte en eldre motorseiler ifjor med to tanker. Den ene tanken hadde ikke forrige eier brukt, fordi han antok at den var møkkete.

Så,,,,,,,

1. Finnes det en måte å sjekke status på tanken Uten å lage hull å kikke inn eller rett å slett bare å prøve til mottoren evnt. stopper.?

2. Finnes det noen vidunderkur (veske) som kan rense en dieseltank uten at man må lage hull å vaske?

3. Hvordan og hva vasker man evnt. med, noe jeg må passe på?

Har nemlig lyst til å få igang den orginale tanken da jeg regner med at den har sin misjon også på hvordan båten går/ligger i vannet.

 

Takker for alle svar, og fortsatt god påske.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei.

 

Skal rengjøre dieseltankene mine, disse er idag fulle av diesel.

Totalt 180-190 liter.

 

Har fått meg noen 25-liters plastdunker som det har vært avfetting på, slik som bensinstasjoner og bilverksteder bruker.

 

Tenkte først å skylle disse dunkene med litt diesel, for deretter å fylle de opp med diesel fra tankene.

 

Ville dere hatt noen betenkeligheter med å bruke den samme dieselen igjen?

Jeg tapper jo først ut evt. vann fra dieseltankene, og stopper pumping før jeg kommer ned

til bunnslam. Går ut fra at den dieselen som ligger øverst i tankene uansett er OK ?

 

Eller må den filtreres eller noe?

 

Vet ikke hvor lenge det er siden tankene ble rengjort sist.

 

Går ut fra at plastdunkene tåler diesel siden de tåler avfetting ?

 

 

Håper noen kan komme med noen kommentarer.

Link to post
Share on other sites

Hadde ute den ene tanken i en Classic AV jeg hadde for noen år siden p.gr.a lekkasje. Det var en skikkelig dritt-jobb. Først demontere halve innredning for så å tømme og få ut tanken. Jeg hadde ikke mye diesel i tanken og prøvde ulike måter for å få tømt den. Først med hevert, men det funket dårlig. Jeg brukte til slutt en elektrisk pumpe koblet til drillen. Plastdunker ville ikke jeg vært redd for å fylle dieselen over på. Ser heller ikke noe problem med å bruke dieselen på ny, bortsett fra de siste 10 -20 litrene, de ville jeg ha kastet. Pass også på at ikke slangen kommer for dypt i tanken - da drar du med deg mye dritt og slam. Men diesel er noe dritt å jobbe med - lukta sitter i ukesvis!

 

Lykke til :smiley::wink:

Link to post
Share on other sites

Guest Erik_Rosness

Jeg har nettopp ryddet i egen tank, og det er en drittjobb! java script:sad:()

Jeg gjorde det etter at jeg fant en teskje "blomsterjord" i vannavskilleren, og mere i tanken + vann.

 

Jeg sjekket nøye at elendigheten ikke hadde spredt seg inn i nsystemet, tok (rolig og nøye)

opp matepumpe, grovfilter og finfilter. Ingenting hadde kommet videre fra vannavskilleren, slangen ned til tanken ble vasket og båst gjennom baklengs og tanken vasket, og tørket. Til slutt en runde rødsprit (blander seg med ev. vannrester og så igjen i ny diesel).

 

Dersom jeg hadde hatt mistanke om at noe elendighet hadde kommet til høytrykkspumpa, var rådet å koble trykkrørene fra dieseldysene, fange opp det som kom, og kjøre på starteren til det bare kom ren diesel. Guff kan (med flaks) passere høytrykspumpa, men neppe dysene.

Link to post
Share on other sites

Jeg står foran samme jobb. Begge tankene er forurenset og må dreneres og vaskes rene.

Jeg vil benytte et 200 liters fat som jeg setter på en bilhenger. Benytter en hageslange som hevert for å få tømt tankene. Jeg vil antagelig ikke gjenbruke dieselen på båten igjen, men heller tømme den på fyringskjelen hjemme. De siste og mest forurensede litrene tapper jeg ut gjennom tappekran i bunnen og kaster.

Så har jeg tenkt å benytte høytrykkspyler gjennom mannlokket i toppen og la bunnkranene stå åpne slik at vannet renner ut i kjølsvinet fortløpende. Tilslutt vil jeg la tankene stå åpne noen dager slik at vannet får anledning til å tørke ut.

 

Med til historien hører at jeg på forhånd har byttet ut alle rør, kraner og filtere som går mellom motorer og tanker. Originale 3/8 rør er byttet ut med grovere 12mm, og alle originalventilene er byttet ut med kuleventiler. Det originale grovfilteret er byttet ut med Racor grovfilter med vannutskiller. Originalventilene var delvis igjengrodd med redusert gjennomstrømning da jeg åpnet de.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Guff kan (med flaks) passere høytrykspumpa, men neppe dysene.

Så heldig var ikke jeg. Hele pumpen kilte seg og knakk rotorhodet  :confused:

 

Har tatt hele jobben med å ta ut tanken. Brukte 25L plastdunker og biltemas pumpe for drill. Da gikk det som en drøm. Kjøp gjerne noen oppsugingsmatter for søl blir det!

 

Stappet en høytrykkspyler ned i åpningen på tanken. Det kom slam/guff i store mengder. Vil anta det lå ca 1,5 cm slam i bunnen av tanken  :crazy:

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

Så har jeg tenkt å benytte høytrykkspyler gjennom mannlokket i toppen og la bunnkranene stå åpne slik at vannet renner ut i kjølsvinet fortløpende. .

Akkurat det med å la dieselrester renne ned i kjøsvinet ville jeg ha unngått. Diesel lukter som h... og vanskelig lukt å bli kvitt. Hadde en dieselelskansje, men selv med grundig vask og rengjøring satt lukta i lang tid :nonod: :nonod:

Link to post
Share on other sites

Akkurat det med å la dieselrester renne ned i kjøsvinet ville jeg ha unngått. Diesel lukter som h... og vanskelig lukt å bli kvitt. .........

Akkurat det med å fjerne diesellukt, fikk jeg prøvd meg på i fjor da jeg foretok en tanksjau og samtidig skiftet alt av slanger og rør, fra tanken frem til motorens dieselfilter. Det er ikke til å unngå at du får dieselrester i kjølsvinet. Brukte følgende oppskrift:

 

- Varmt vann (ca 70grader) blandet med litt Zalo og en god del grønnsåpe. Brukte en dobørste som er passe bred for å vaske kjølsvinet - pumpes ut  :nonod: mens du beveger vannet - det er viktig (dieselen får da ikke skille seg ut og ligge på toppen av "suppa"!)

- Skyll med varmt vann

- Varmt vann iblandet et vaskemiddel med SITRONLUKT - det tar faktisk knekken på diesellukt!

- Skyll igjen

- Spraye kjølsvinet med Mr. Muscle med sitronlukt!  (...loves the things you hate.....) :nonod:

 

Båten luktet som en fruktbutikk i flere dager, diesellukten var borte vekk!  :nonod:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

Etter å hatt 2 stopp pga innsug av luft i sommer har jeg besluttet å rengjøre tanken. Jeg regner med at det er luft pga motoren døde sakte ned, for deretter å komme til live igjen etter lufting.

Første gangen måtte jeg bytte sjøvannsfilteret (tok finfilteret samtidig bare for å være sikker), mens andre gangen holdt det å bare lufte. Dieseltanken min er bare på 40 liter, og ved litt sjøgang suger den luft (tror jeg).

 

Skal derfor rengjøre tanken for evt drit. Bør jeg skifte noe annet i den forbindelse? Tenker på slanger, slangeklemmer etc... :confused:

 

Utenom dette har motoren fungert helt fint.

Har hatt flere turer Bergen - Gulen v/7-8 knop. Brukte 6-8 timer. Men flotte turer :sailing:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...