Intruder Svart 20.Januar.2005 Del på Facebook Svart 20.Januar.2005 [Første gangen måtte jeg bytte sjøvannsfilteret (tok finfilteret samtidig bare for å være sikker), mens andre gangen holdt det å bare lufte. Har du prpoblemer med at det kommer drit i filteret? (Går utifra at du mener dieselfilter og ikke sjøvannsfilter!) Sjekke følgende Går filter ofte tett? Da må du rengjøre tank! Tilførsel og retur slanger (lekasje hull) Er det luft i systemet (ser du ved lufting) Er det vann i vannutskiller Skjer det ved en viss mengde diesel (1/2 tank el) Skru opp lokk på tanken (der til og retur slanger går ned) og sjekk at sugeslangen er hel, da ser du samtidig om du trenger å tømme tanken helt og rengjøre den! Det er uansett lurt å rense tanken fra tid til annen !! Intruder Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Trophy Svart 20.Januar.2005 Del på Facebook Svart 20.Januar.2005 Er luftingen til dieseltanken tett så danner det seg et vakuum på tanken og du vil merke det når du skrur av tanklokket. Enten at tanklokket holdes litt igjen eller du hører en "hvesende luftlyd". Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post Share on other sites More sharing options...
Sveinb Svart 20.Januar.2005 Del på Facebook Svart 20.Januar.2005 Luft i diesel kan også skyldes sprukket membran i fødepumpen. Dette har jeg opplevd en gang på en Volvo MD 2020 jeg hadde. Rimelig vanskelig å feilsøke seg fram til et hull på størrelse med en sprøytestikk. Sjekk dette hvis det ikke hjelper å fikse de andre tinga. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Divemaster Svart 20.Januar.2005 Del på Facebook Svart 20.Januar.2005 ........... motoren døde sakte ned, for deretter å komme til live igjen etter lufting. Første gangen måtte jeg bytte sjøvannsfilteret (tok finfilteret samtidig bare for å være sikker), mens andre gangen holdt det å bare lufte. Dieseltanken min er bare på 40 liter, og ved litt sjøgang suger den luft (tror jeg). Skal derfor rengjøre tanken for evt drit. Bør jeg skifte noe annet i den forbindelse? Tenker på slanger, slangeklemmer etc... Tviler på om du suger luft fra tanken (opptak er vanligvis på bunnen av tanken) .... og at rengjøring av denne vil hjelpe hvis du får luft i systemet. Hadde heller satset på å: 1. Sjekke / skifte fleksible drivstoffslanger og slangeklemmer 2. Inspisert faste rør 3. Sjekke filterkoplinger og filterpakninger 4. Sjekke drivstoffpumpe og koplinger Kun etter skikkelig gjennomgang av dette ville jeg ha sjekket stigerøret (hvis du har dette) i tanken. Som nevnt, hvis tanken ikke får lufting, så vil vakuum dannes i tanken og maskinen vil da slite med å trekke nok diesel, men med et helt tett system, så vil maskinen ikke suge luft, men drivstoffslanger vil mest sansynlig bli klemt sammen av vakuum mellom tank og maskin, samt at du vil høre at luft trekkes inn når du åpner tanken. Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post Share on other sites More sharing options...
Ole-Jacob Svart 27.Januar.2005 Del på Facebook Svart 27.Januar.2005 Er i gang med rengjøring av dieseltanken (ca 300 liter i rustfritt stål) - her var det mye grums på bunn.. Tanken ligger under dørken/madrassen i midtcabinen delvis nedfelt mellom langsgående avstivere. Får ikke tanken ut av midtcabinen. Derimot får vi satt den på kant med fall. Ser for meg å bruke trykk på et eller annet vis, slik at grumset spyles/renner nedover, og kan pumpes ut. Er det noen som kjenner til tilsetninger som kan brukes for å løse opp grumset slik at det kan pumpes ut med vann eventuelt med diesel? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Nils Svart 27.Januar.2005 Del på Facebook Svart 27.Januar.2005 Prøv med varmt vatn og eit eller anna alkalisk avfettingsmiddel berekna for avfetting av motordelar. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Læregutt1 Svart 17.August.2015 Del på Facebook Svart 17.August.2015 Jeg gjorde som anbefalt, Zalo og spyling gjennom mannlokket, har en 200 liters tank som båten er bygd rundt. Brukte to rene oljefat, og kjøpte en drilldrevet messingpumpe på Jula for å tømme tanken. Kjøpte fylletrakt med filter og vannutskillingseffekt på bestmarin som jeg filtrerte dieselen i. Bunndieselen som var full av dritt gikk over i det andre fatet sammen med spylevannet. Satte en varmevifte til å blåse ned i mannlokket og hadde gjennomlufting i skuta natta over. Om morgenen var tanken tørr bortsett fra en spiseskje vann på det laveste punktet som jeg kunne tørke opp med en fille på enden av en stang. Hadde koplet av innløpet på Racor forfilter før prosessen startet, og sørget for at slangen fra tank ble gjennomspylt med diesel før montering igjen. Glemte å si at jeg filtrerte dieselen en gang til da jeg pumpet den tilbake til tank. Brukte også et stoff som skal forhindre dieseldyr ved påfylling igjen. Håper jeg slipper å gjøre denne jobben igjen på en stund. Bruker 10 Micron filterpatron i Racor forfilter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.