Stjerneglimt Svart 15.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2012 Dahling - jeg regner med at du prater av erfaring Må nok innrømme at jeg ikke har noen erfaring fra større båter enn 38 fot, men har aldri en gang tenkt tanken på at jeg trenger kommunikasjonsutstyr for å legge til i en havn. Jeg ser stort sett det samme som kona selv om hun står noen få meter foran meg. Hvis vi hadde snakket om en båt på 30-40 meter, så hadde jeg kanskje skjønt problemstillingen bedre. 1) Major Andy er ingen fersking, og har vært på sjøen før. 2) Darling er nybegynner. Nybegynner med D5L og snart 30 års erfaring. Uansett forbeholder jeg meg retten til å "fnise" litt når REM og Bitteliten kaller opp forskipet for å høre hvordan været er eller om det er noen båter under baugen Sitér dette innlegget Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai: http://stjerneglimt.tumblr.com/ Link to post
Bitteliten Svart 15.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2012 (redigert) Takk for presiseringen. Jeg så heller ikke behovet da vi hadde båt som du referere til. Men med 14 meter båt med flere dekk og vekt på 14 tonn ser jeg behovet, særlig i trange havner der vi har lite slingringsmonn Fra førerplassene ser jeg ikke folka på dekk. Og vi er 2 på dekk når vi legger til. Sitter jeg inne hører jeg ikke hva som blir sagt på dekk, og de ser heller ikke meg Men kom gjerne med praktiske tips til andre løsninger. Også på RS Sundt skulle vi ønske oss bedre kommunikasjon når crewet mitt er på dekk. Redigert 15.Mai.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Pjolter Svart 15.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2012 Sitter du inne ?? :-) jeg sitter bestandig ute når vi går mot Kai. Da er oversikten fantastisk. Ser klar nytten av slikt utstyr hvis man er ute/inne. Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
Bitteliten Svart 15.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2012 Oftest ute. Men jeg ser ikke dollbordene eller akterdekket fra der jeg sitter. Men øser det ned og presseningen på fly er på sitter jeg inne Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 15.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2012 Sjekk ut Scala Rider. Dette er kommuniksjonsenhet for motorsykkel basert på BT teknologi. Dette for fører/passasjer. Og mellom sykler. Les litt her: http://www.cardosystems.com/scala-rider Radiokommuniksjon er simplex, utenom TETRA som er duplex. Og TETRA er meget kostbart. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
REM Svart 15.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2012 Skal jeg bakke inn i trange båser ol. sitter jeg inne. Grunnen er at jeg ikke ser akterdekket fra fly. Nede har jeg ryggekamera, og når jeg åpner akterluka i tillegg kan jeg se ganske bra akterut Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Bitteliten Svart 15.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2012 Jeg har et ganske likt mc system. Utfordringen er å få festet det på kroppen uten hjelmen Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 15.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2012 Tror det settet for vanlig sykkel har kun en "hook" bak høret. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
mateco Svart 15.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2012 (redigert) Hvorfor ikke prøve Mobiltelefoner og Bluetooth ? Må da være den billigste og minst i øynefallende varianten? Vil tro at de fleste familier idag har familie-konto. "Alle" har en mobiltelefon ! Et Bluetooth øreapparat koster fra 200,- og er selv parrende med telefonen. Dessuten er det ingen i havna som reagerer på om "dekksslasken" benytter et BT apparat på øret ! Bluetooth-pluggen kan selvfølgelig også benyttes i andre sammenhenger, f.eks. ved vanlig mobilsamtale i bilen ! (Greit å slippe bota) ! Bare lurer ! Bjørn Redigert 15.Mai.2012 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
beauty of aqua Svart 15.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2012 Uansett forbeholder jeg meg retten til å "fnise" litt når REM og Bitteliten kaller opp forskipet for å høre hvordan været er eller om det er noen båter under baugen Det må være en av de morsomste kommentarene på baatplassen..Dette begynner å bli flaut...Skulle tro det var noen superyachter av dimmennsjoner dere seiler rundt i.. Har selv disponert en forbina 10000,og behov for radiokomunikasjon var det aldri. Og jeg skulle hatt en god slunt med penger for og ta på meg et headsett og stå der og komunisere med kapteinen på en liten båt som det jo faktisk er...Selvom bitteliten prøver og skryte på seg "flere"dekk Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
Amfea Svart 15.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2012 Folk er forskjellig, og har forskjellige behov... Selv har vi grovskissen klar før "deckhanden" går på fordekket, da holder det med å peke på den siden vi skal gå inn med. Er det uoversiktelig, tar vi en timeout og legger en ny plan. Ikke noe problem å holde båten i ro inntil fendre og fortøyninger er klare på rett side. Har en regel, og det er: tar man det rolig og behersket, kommer man til kai uansett hvordan forholdene er... Skriking eller beskjeder til matrosen når vi har begynt fortøyningen er ingen vits, da blir det lett litt "hissig" stemmebruk.... Er planen klar, vet begge hva de skal gjøre. og når de skal gjøre det. Nå har jo vi både takluke og sidevindu, men det er sjeldent at vi snakkes den veien... Mye bedre å snakkes over en ankerdram, hva vi kan forbedre til neste gang.... Men det hadde jo sett litt tøft ut med headsett på matrosen da.....selv om jeg tviler på at hun ville brukt det Sitér dette innlegget Frod'n Fjellet nytes best fra fjorden Medlem i SagaKlubben Link to post
Astor Svart 17.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2012 Kjøp dere en trawler folkens. God utsikt og åpne dører og vinduer til fruen på fordekket. Fra soldekket kan vi viske til hverandre. Men så er vi priviligerte også da. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Bitteliten Svart 17.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2012 Selv på en trawler blir vel avstandene like store når båten vokser, eller? Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 17.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2012 Hva med en slik synge-taletut som som de gamle jazzgutta brukte på 30-tallet? Stilig? Sitér dette innlegget Link to post
Pjolter Svart 17.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2012 De enveis. :-) Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
oivindg Svart 17.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2012 Skjønner at dere som har vært på sjøen noen år alltid kan planlegge 100% før dere legger til, og at det aldri dukker opp noe uventet, men for min kone og meg som har første sesong i egen båt, tror jeg kommunikasjonsutstyr kan redusere stressnivået en del. Jeg tror jeg kommer til å teste ut settet fra Clas Ohlsson. Jeg har bestemt meg for å legge stoltheten til side og bruke de hjelpemidlene som er tilgjengelige, så får jeg heller kaste kommunikasjonsutstyr, thrustere og lignende over bord om noen år. Sitér dette innlegget Øivind Link to post
beauty of aqua Svart 17.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2012 du skriver at du har en fairline targa 43,en åpen båt altså. Tro meg når jeg sier at dette er wate of money.Hun står noen få meter foran deg og hører deg helt fint...og ikke glem;hun skal tross alt bare hoppe i land og feste trossa,verre er det ikke. Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
Bitteliten Svart 17.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2012 (redigert) Det er interessant å se at de som mener man ikke trenger dette har båter under 40 fot og de som er for har større båter. Jeg synes iveren for å fortelle at dette er unødvendig er interessant. Lurer på hvorfor det er så viktig. Er det slik at de som ser dette som et godt hjelpemiddel er mindre erfarne? Redigert 17.Mai.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
oivindg Svart 17.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2012 Tro meg når jeg sier at dette er wate of money.Hun står noen få meter foran deg og hører deg helt fint...og ikke glem;hun skal tross alt bare hoppe i land og feste trossa,verre er det ikke. Er det bare på vår båt at det er fruen som står til rors? Det blir nok meg som står foran med trossa, men hun vil nok sette pris på at jeg snakker henne inn til land. Jeg har selv opplevd at det kan være vanskelig å kommunisere på en 35-fots seilbåt med litt vind og støy på brygga, så jeg er ikke helt sikker på at du har rett i at dette er waste of money. Sitér dette innlegget Øivind Link to post
beauty of aqua Svart 17.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2012 Grunnen til at jeg for min del er imot,er at det ser vannvittig klovnete ut når det kommer inn en 40 fots båt der kaptein og matros har kommunikasjonsutsyr på seg. Har sett det en gang,og vi fikk oss alle en god latter ombord. som sagt så har jeg ved en del anledninger disponert en forbina 36(som faktisk er mindre enn den jeg har nå,men dog lukket). Og begynne med kommunikasjonsutstyr ombord på noe sånt vil bare føre til en god latter i havnene. Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
oivindg Svart 17.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2012 Og begynne med kommunikasjonsutstyr ombord på noe sånt vil bare føre til en god latter i havnene. Som sagt, så er det viktigere for oss å redusere stressnivået enn å prøve å fremstå som erfarne sjøfolk. Og kan vi skape litt latter, så er vel det egentlig bare hyggelig. :) Sitér dette innlegget Øivind Link to post
Bitteliten Svart 17.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2012 Mitt inntrykk er at erfarne båtfolk bruker de hjelpemidler de finner nødvendig for trygg seilas Sitér dette innlegget Link to post
Stjerneglimt Svart 17.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2012 Det blir litt rart å begrunne behovet for alle mulige hjelpemiddel med "erfaring". Noen linjer opp i denne tråden er det en som trenger kommunikasjonsutstyr fordi han har lite erfaring. Spørsmålet blir vel om man gjør seg for avhengig av alle hjelpemidlene og ender opp totalt hjelpeløs når systemene svikter. For min del har jeg mer tro på godt sjømannskap basert på ferdigheter og ikke elektroniske duppeditter. Men for all del: Vi er forskjellige. Sitér dette innlegget Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai: http://stjerneglimt.tumblr.com/ Link to post
beauty of aqua Svart 17.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2012 Mitt inntrykk er at erfarne båtfolk bruker de hjelpemidler de finner nødvendig for trygg seilas kjempe nødvendig...kikkerten er sikkert og grei og ha,da det er langt fra styreplassen og ned til kaien t Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
Astor Svart 17.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2012 Selv på en trawler blir vel avstandene like store når båten vokser, eller? Joda,avstandene er like store men vinduer g dører som kan åpnes nær mannskapet gjør det hele enklere. Vi har synskontakt og det hjelper. I tillegg planlegger vi tillegging i felleskap noe sikkert dere gjør også. Tror ikke vi hadde hatt annet behov om skuta hadde vært 50 fot. Vår GB 36 er ca 39 fot etter dagens mål. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.