Jump to content

Knust Bravo 2X - reklamasjon mot Eastern Trading


Manzon

Recommended Posts

Drevet mitt som ble kjøpt inn (ordrebekreftelse 11.mai 2009), har nå røket.

Dette var ett Bravo 2X drev med 2:1 utveksling og som ifølge Yanmar Norge og Brunswick er godkjent for både Mercruiser D7.3L Turbo og Yanmar 6LPA.

Både vekten på båten og motorstørrelse samt fart ble oppgitt.

Selger påsto også da at de forholdt seg til Norsk kjøpslov. Noe som også står på web siden deres, nå vel og merke kun under motorer.

Eastern Trading leverte både propell og drev.

 

Drevet røk i påsken, jeg har varslet Eastern Trading med Gøran i spissen.

I mine øyne så skal jo ett drev vare i mer enn knappe 3år. Er ikke det å forvente.

Vekten på båten er 5500Kg

Båten er 28 fot, og på kjøps tidspunktet så sto Mercuriseren oppi. Denne motoren er ett beist av en V8, dagens motor har mer HK men mindre NM.

 

Når alle opplysninger er gitt, og vist selger forholder seg til Norsk kjøpslov, bør ikke dette da være en reklamasjons sak?

For å få konstantert at drevet er knust så har jeg fått Garstad til å demontere drevet. Og der var det mye spon, samt at tannhjul var knekt i tre.

Det var så mye spon i nedre del at de ikke ser poenget med å demontere øvre del. I følge dem så bør jeg reklamere på dette.

 

Så jeg tar kontakt med Eastern Trading, men der er service innstillingen dårlig.

 

"ikke noe vits at legge ner jobb på dette. Hvis du ønsker bruke reklamasjonsretten så er det likvel du som må vise at feilen kan henvendes til feil i design eller tillverkning. Og dette er ikke så enkelt som mange tror.

 

Bedre du satser på nytt drev og mindre propellstorlek så at du ikke får så mye belastning på drevet. "

 

Så kommer da spørsmålet.

Skal jeg bevise at det er feil i design eller tilvirkning?For å si det som Garstad sa: Hva skal du bevise, drevet er jo knust.Jeg har selvfølgelig lagt ved bilder av drevet i reklamasjonen, men hva mer kan en gjøre?Drevet og motor har følgt service hos Yacht senteret i Stavanger.Det var heller ingen ulyder i drevet før dette skjedde.

 

En ting er iallefall sikkert, jeg kommer aldri til å anbefale dem med en slik holdning. Fikser de opp så er det greit nok, men de sliter fortsatt med en dårlig service og i mine øyne en usaklig fremtreden.

imag0341.jpg

 

imag0344.jpg

Link to post
Share on other sites

Er klar over at det kan være vanskelig å vinne frem, spessielt ovenfor ett utenlansk selskap. Men vist han tror jeg gir meg lett tar han kraftig feil.

Det dumme er at de opplyser på siden sin at de følger kjøpsloven, noe de tydeligvis ikke gjør uoppfordret.

 

Men får se hva som skjer. Gøran er jo på båtplassen også så kanskje han burde kommentere eller enda bedre sette alle kluter til å løse denne saken.

Link to post
Share on other sites

Såvidt eg kan sjå så har du den dokumentasjonen du trenger allerede i denne tråden. Så fremt du kan vise til utskrift av mail

eller anna komunikasjon at du har oppgitt data på båt og motor.

I tilleg må du vise til fulgt serviceplan.

 

Kven du skal henvende deg til med suppa veit eg ikkje. Dersom firma ikkje godtar saken når du legger frem disse data,

så må det vel bli å prøve en advokat. Kanskje du har tilgang gjennom jobb eller forsikring el.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Det er vel ganske mange sånne drev som "ryker". Antakelig er det så mange at de har bestemt seg for at de ikke erstatter det før situasjonen tilsier at de "må". Dog ser dette rimelig klart ut.

 

Hvor ofte innrømmer et firma reklamasjon innenfor 5 års regelen sånn helt uten kamp? Gi meg navnet på det firmaet, så skal jeg handle hos dem neste gang.

Link to post
Share on other sites

Snakket med Garstad, ifølge dem så hadde dette endt opp med reklamasjon hos dem.

 

Dette ut fra at de da hadde fått samme opplysninger som selger her fikk. Sikkert ikke uten kamp der heller, men det hadde gått igjennom.

Så lenge begge motorene var godkjent for drevet så anser iallefall de dette som en reklamasjons sak. Men som Garstad sa så blir det som oftest kamp.

 

Problemet her er total mangel på service innstilling. Mailene er regelrett frekke, og de går til og med så langt at de sier at de heller bør anbefale sine kunder å velge Garstad fremfor Eastern Trading Co.

Det sier jo litt.

Rart at de i utgangs punktet ikke viser litt mer service innstilling. Skulle tro at de er klar over at dette medfører dårlig omtale av dem, og på sikt mindre salg.

Hadde servicen vært bra, så hadde nok utfallet av denne reklamasjons saken vært mindre viktig en den blir for meg nå.

 

I mine øyne så har enten selger solgt ett produkt han ikke skulle ha solgt meg, eller så må det være en produksjons feil.

Gjennomsnitts farten på GPS'en min viser rett over 10 knop. Vi går stort sett 6.8 knop, da ligger vi på ca 1400 rpm, skal vi gå mer enn det så begynner båten å løfte seg og man må da bruke mye krefter for å få den opp i plan.

Har heller aldri gitt fullt pådrag fra stillestående. Og har behandlet drevet med omsorg, da jeg tidligere har kjørt ett Bravo 3 drev i stykker. Dog ikke Bravo 3x. Dette drevet holdt også i adskillig flere år 1996-2009.

Link to post
Share on other sites

I følge loven er varer som virker etter 6mnd per definisjon ikke levert med feil...

Men siden varen ikke har holdt forventet tid kan en hevde at varen har en mangel, og derfor må erstattes/rettes.

 

Reklamasjonsfristen etter at feil er oppdaget kan aldri være kortere en 2mnd, så noen firmaer setter fristen til 2mnd.

Jeg har hørt at det tolkes mange ganger som at om en reklamerer etter 2mnd har gått fra feilen er oppdaget (eller etter den fristen firmaet har satt som egen policy) så er det kjøper som må stå for bevisførselen.

Dette pga at da faller reklamasjonsmuligheten egentlig bort, om ikke dersom selger har opptrådt grovt uaktsomt eller for øvrig i strid med redelighet og god tro.

 

Men påske er jo ikke lenge siden, så du ligger godt innenfor fristen. Og da har du din fulle rett til å kreve reklamasjon og mangel utbedret, og selger må føre bevisene som bestrider at du kan kreve en reklamasjon.

 

http://www.lovdata.no/all/hl-20020621-034.html#map0

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Unnskyld meg, men er det ikke selger som har bevisbyrden i en slik sak? At det er selger som må bevise ovenfor kjøper at feilene skyldes feil bruk? Om en ikke kan dette er det vel igjen 5 år som er reklamasjonsretten på produkter som gjelder på produkter som er ment å vare vesentlig lengre en 2 år. Om drevet går i stykker innen fem år, og det ikke kan vises til feil bruk eller misshold av service har du etter norsk kjøpslov rett til å få feilene rettet vederlagsfritt eller erstattet. Tror selger prøver seg, om han ikke har noe å ta deg på, har du en god sak. DVS om han ikke kan bevise at drevet har blitt overbelastet, eller vannskjøttet på vedlikeholdssiden. Dette kan virke som en påstand, men det er iallfall slik jeg har forstått det utfra flere uttalelser fra forbrukerrådet angående saker på TV2 hjelper deg, er selger vanskelig og du vet du har rett, stå på og du når nok frem til slutt!

Redigert av SeaRaymond (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er min oppfatning av kjøpsloven også.

For å gjøre det hele vanskeligere så holder Eastern Trading til i utlandet, men siden de hele tiden har hevdet at de følger Norsk kjøpslov så burde de jo gjøre akkurat dette. Vist ikke burde folk advares fra å handle der.

Selvfølgelig så vil selger her prøve seg på at drevet har blitt overbelastet, men så lenge alle opplysninger forelå ved kjøp så kan jeg ikke se at han vinner frem. Men det avhenger igjen av at de gjøre som de sier, nemlig at de følger Norsk kjøpslov.

Får bare håpe at de tar til fornuft snart.

Garstad har også lovet å sjekke opp om det er noe de kan gjøre, men her er det jo snakk om parallell import. Får se hva de er i stand til å få til.

Link to post
Share on other sites

Eastern Trading er et estisk firma og ikke norsk.. "Eieren" er medlem her på forumet, da han har svart på innlegg tidligere da blant annet jeg utfordret han på dette med med norsk kjøpslov som de reklamerer med eller reklamerte med den gangen..

 

Er stygt redd for at det er lite å hente her med mindre det i kontrakten tydelig er spesifisert at norsk kjøpslov gjelder.. Noe annet kan jo være at medlemsmassen på baatplassen er stor og Eastern Trading selger mye til Norge... Så kommer det an på hvilket rykte firma ønsker å ha her på forumet og i Norge..

 

 

Dette er hva de skriver om "garanti" som gjelder for motorer.. Det er vel 5 års reklamasjonsfrist om jeg husker loven korrekt... men det kan vel tenkes de har 2 års garanti og deretter 3 års reklamasjonsfrist. Men dette ble debattert heftig i en annen tråd for et års tid siden eller så..

 

Alle nye motorer leveres med produsentens garanti. Det er nøyaktig samme garanti som du får når du handler lokalt. Etter garantiens avslutning gjelder forbrukerkjøpsloven. Dette betyr at du har tre års reklamasjonsfrist. Reklamasjonsretten omfatter alle mangler som eksisterte ved leveranse, samt mangler som skyldes fabrikasjonsfeil.
Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Utrolig kjedelig sak som jeg desverre tror du ikke kommer noen vei med.. Hadde du ringt til Yanmar og forhørt deg om denne komboen så hadde du blitt frarådet det.. netopp pga at disse drevene ikke takler yanmar 6lp motoren.. dette har yanmar tatt konsekvens av og utviklet eget drev.. Jeg har desverre til dags dato ikke hørt om et eneste et av disse drevene som har overlevd særlig lenge sammen med yanmar.. så sant de ikke har stått i dobbel inst med latterlig lav utv.. eller lette båter. Som det har blit nevnt i norske og utenlandske fora så spiser disse yanmarene mercruiser drev til frokost lunsj og middag. Utrolig kjedelig sak...

 

Vi diskuterte vel dette i den fine tråden din i 2010 ang drevet.. Zandra her på BP har vel nå byttet til yanmar sine drev etter x antall mercrusier drev..

 

Jeg føler virkelig med deg men når fagfolkene direkte fraråder en drevtype så....

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Det er da vel ingen tvil om at dette er en mangel ved varen og at firmaet har gjort kjent at de leverer varer til norge og at de da følger forbrukerkjøpsloven. Det skrives mye tull i denne tråden av noen son ikke forstår noe som helst. Du har nok et meget godt begrunnet krav mot firmaet da varen ikke har de kvaliteter som ble forespilet ved kjøp. Mangel på kvalitet har medført havari og firmaet må ta kostnaden med utbedring. I bilbransjen opplevde jeg her om dagen utbedring av lekkasje på retursystem for diesel på en 4,5år gammel bil fordi en slik feil ikke er noe en forventer før tiligst etter 5 år og høy kilometerstand. Forhandler prøvde aldri å motsette seg min argumentasjon, så heller ikke importør.

Link to post
Share on other sites

Jeg ringte Yanmar og snakket med dem om akkurat dette. Jeg har det også skriftlig fra Yanmar Norge at Bravo 2X drevet er godkjent med denne motoren.

 

For å ta sykdoms historien til båten kort.

2009 ryker Bravo 3 drevet som sto på båten, kanskje ikke annet enn å forvente med en Mercruiser D7.3L Turbo på 270 HK. Denne monster motoren kan levere over 900nm som maks, i korte motorer.

Jeg sjekker med Brunswick marine og Bravo 2X er det eneste drevet de kan anbefale til denne båten og ikke minst motoren. Denne fikk jeg dessverre over telefonen, men dog.

Jeg er på jakt etter Bravo 2X drev med 2:1 utveksling, da ingen kan levere i Norge på mindre enn 5 uker så velger jeg å gå utenlands. Finner Eastern Trading på finn.no og tar kontakt med dem. Gøran hevder da at de forholder seg til Norsk Kjøpslov. Ender opp med å bestille drev og propell fra dem.

Oppgir både vekt på båt og motoren som står oppi. Ferien blir reddet, og jeg er fornøyd en liten stund.

Så samme år i slutten av september så ryker motoren også. Fortvilet så er jeg ikke oppi båten før i desember.

Får ett tilbud på en Yanmar 6LPA helt ny. Ringer da til Yanmar Norge og til Brunswick og forhører meg om denne kombinasjonen er å anbefale.

Yanmar sier rett ut at de helst ønsker å selge sitt eget ZT350 drev, men at Bravo 2X ikke skal være ett problem, han jeg snakker med kjenner ikke til at denne motoren har knuste drev på samvittigheten. Brunswick sier det samme. Husker ikke om det var Yanmar eller om det var Brunswick som påpekte at dreie momentet i den nye motoren er mindre enn i den gamle.

Jeg går i banken og vips så har vi ny motor i båten.

Så ryker altså vedhenget i påsken i år.

Den nye motoren leverer mer hester, men langt fra det samme dreie momentet.

Vår mest vanlige marsj fart har vært 6.8 knop, men det er ikke til å stikke under stolen at vi av og til har marsjet på over 20 knop også.

Snittet på GPS'en viser rett over 10 knop.

 

Grunnen til den lave farten er at vi har gått mye små turer og da har vi gått sent for å få varmt vann. Samt at vi også har gått en god del sammen med en snekke. 6.8 knop er rett før båten begynner å løfte seg ut av vannet. Med andre ord har jeg satt båten i gir og økt noen få hundre rmp og vips så har vi hatt 6.8 knop. I tillegg så bråker det ikke heller.

 

Så jeg kan i det minste si at jeg har sjekket opp alt.

Men det som forundrer meg mest av alt oppi denne saken er at Eastern Trading ikke ser ut til å ta dette seriøst. Alle som har hatt noe med markedsføring å gjøre vet at ett dårlig rykte går 12 ganger så raskt som ett godt rykte. Med andre ord har de alt å tape på å ikke ta dette seriøst.

 

Nå har Gøran skrevet i en mail 7.mai at han lover å ta dette opp med mercruiser, men i en mail fra i dag så sier han at jeg må gjøre dette.

Blir dette ordnet opp i er jeg villig til å glemme saken til slutt. Men frem til det så kommer jo blant annet denne tråden bare til å ødelegge for firmaet.

 

Blir nesten fristet til å kontakte Finn.no og fortelle dem om det.

Men jeg kommer til å sende ham flere mailer i løpet av kvelden, og i tillegg så skal Garstad sjekke litt rundt om det er noe de kan få til.

Link to post
Share on other sites

Hei Thorlyn

Det er nok mange 6 lp som går med Bravo drev ,noen har nok problemer men jeg har nå kjørt båten min 5 ton med Bravo 3 X i flere sesonger ett drev jeg kjøpte brukt og er produsert i 2004,jeg har hatt det inne for sjekk i år for første gang og ringte verkstedet som har åpnet sjekket det og trykktestet , det var helt i orden bare og montere det på igjenn ,kjører med drevkjøler og litt aktsomhet, og så er det Bravo 2 som skal vere det sterkeste drevet her

Link to post
Share on other sites

Hei Thorlyn

Det er nok mange 6 lp som går med Bravo drev.

 

 

Ja det er veldig mange... Poenget mitt var at Yanmar Norge teknisk avd frarådet dette meg på det sterkeste... og særlig i båter som typisk går tungt "sakte".. i lettplanede båter har det fungert greit.

 

Jeg er helt enig at behandlingen fra Eastern trading er dårlig.. og det er en grunn til at leverte motorer/deler derfra er svartlistet hos for eks VP.. Vp Verksteder har stående ordre om og rappotere inn motornummer ved feil for netopp og sjekke om dette er paralell imp motorer fra dette firmaet...

 

Håper virkelig det ordner seg for Manzon... men spar deg for ergelser og svelg utgiften til et nytt ZT 370 drev.. det vil lønne seg i lengden tro meg.

 

Det ligger foresten et brukt et her: http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=32643362

 

Ser du har gitt opp hele greia Manzon.. synd dette. håper det ordner seg.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Det er bare å sende medlemmet Gøran55 her på forumet en melding, så redegjør han nok om Norsk Kjøpslov her og hvordan de praktiserer dette... Problemet slik jeg ser det er at firma er registret i Estland og pengene mest sannsynlig betalt inn til en ikke norsk bank..

 

Fabrikkgaranti er to år, men reklamasjon i henhold til norsk kjøpslov er det firma/importør som må dekke og ikke fabrikk/produsent .. Så her er det nok Eastern Trading som må åpne lommeboken, Brunswick driver ikke sosialkontor så når deres fabrikkgaranti er utløpt, så må selgende firma dekke det særnorske reklamasjonsretten. Selv tror jeg nok at de kvier seg for å åpne lommeboken her..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Sendte en mail til Gøran55 her og tipset om denne tråden, så kan Eastern Trading komme på banen slik at det blir en god løsning for den uheldige kjøper av drevet

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Eastern Trading - bare navnet lukter jalla lang vei. Håper du kommer ut av denne situasjonen på en skikkelig måte, men jeg ser ingen grunn til å være altfor optimist, dessverre.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Unnskyld meg, men er det ikke selger som har bevisbyrden i en slik sak? At det er selger som må bevise ovenfor kjøper at feilene skyldes feil bruk? Om en ikke kan dette er det vel igjen 5 år som er reklamasjonsretten på produkter som gjelder på produkter som er ment å vare vesentlig lengre en 2 år.

 

Joda, du har rett. Jeg kun beskrevet reglene. Men som jeg beskrev etter at en oppdaget feilen så har en kun 2mnd på seg for å fremme krav for å ligge innenfor 2mnd regelen.

Mao, selv om en kjøpte drevet for 3 år siden, og det raset før jul, så kan en ikke kreve reklamasjon nå, selv om en er innenfor 5 år etter kjøpet.

Men som jeg nevnte er Mazon innenfor 2.mnd, og har full rett ihht. norsk forbrukerlov.

 

Eneste store problemet jeg kan se han kan støte på er om kjøpsummen ble betalt til en utenlandsk konto som EasternTrading disponerer. Da kan det virkelig være vanskelig å kreve noe. Siden kjøpet da ble foretatt mot et utenlandsk firma, som har 3 år (EU, kjenner ikke til andre land i verden) som garanti. Men så lenge det var med norsk forhandler, og norsk bankoverførsel, så stiller en sterkt. Men det fordrer igjen at det er nok likviditet i den norske avdelingen til å faktisk kunne kreve mangel.

 

For meg ser Eastern trading-Norge ut til å være et enkelmannsforetak, som ikke engang klarer å holde i drift hjemmesiden. Noe som kan tyde på at likviditeten ikke er på topp?

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...