Jump to content

Knust Bravo 2X - reklamasjon mot Eastern Trading


Manzon

Recommended Posts

Nokså vanlig taktikk dette at man ikke svarer, men det blir spennende å høre hvordan dette går. Dersom dette Eastern Trading ikke vil godta norsk forbrukerkjøpslov, så vil jo dette bli vanskelig. Det er uansett viktig for norske forbrukere å vite, sånn at vi kan ta det med i forhold til hvem vi vil handle med.

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Når selger (Eastern Trading) ikke en gang tar seg tid til å svare, i det minste bekrefte at saken er under behandling sier dette desverre meg at selger er useriøs og i tillegg prøver å omgå Norsk lov (som han ikke er forpliktet til å følge) men har fortalt i forumet her og andre plasser at han gjør.

 

Jeg er i en situasjon selv at jeg faktisk hadde planer å handle med Eastern Trading, men vil nå og i all fremtid benytte meg av andre aktører. At Eastern Trading er noe bedre på pris bryr meg ikke lenger. Med så store verdier vi snakker om her, så er reklamasjon og god service en nødvendighet for meg. Jeg vil og kommer til å fraråde alle mine bekjente om å kjøpe så mye som en skrue fra Eastern Trading!

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
Share on other sites

Dem lager dårlig reklame for seg selv ved å behandle en sånn sak på denne måten, når dem er aktive her på forumet selv! Her på BP er vi mange brukere som har stor bekjendtskapskrets! Når noen anbefales eller ikke , brer det seg utover en veldig stor kundegruppe og mange båteiere! Etter å ha lest denne tråden så er det ikke mange som anbefaler dem skulle jeg tro! Veldig kjedelig sak!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Og ekstra gledelig er at dette forum har en forteffelig synlighet på Google, så folk som vil sjekke noe før de handler finner gjerne en slik tråd. :) Tråden har en 5 plass på søk på firmanavn "Eastern Trading"

 

Selvsagt finner man saklige og usaklige forumkommentarer på andre firmaer også. Feks Elkjøp, Expert, ja nesten alle butikker og nettbutikker Men dette er internettets store fordel og bakdel, og et internettforas kraft.

 

Forøvrig vil jeg påpeke at av samme årsak er det også viktig å følge opp denne og andre tråder når firmaer gjør en god jobb og også gjør opp for seg, slik at kritikk og ros blir rettferdig fordelt.

 

/Chaos

Web Markedsfører ;)

Redigert av Captain Chaos (see edit history)

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
Share on other sites

Ja helt enig! om firmaet snur og endrer seg slik at kunden blir fornøyd bør dette opplyses! På Bilforumet jeg er medlem på er det en undermappe som man kan skrive inn erfaringer med firma! der poster man kort og konsist saken og sine erfaringer.. får man opptil flere på hvert firma gir dette en bra pekepin!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Skulle Eastern Trading endre innstilling så kommer jeg selvfølgelig til å opplyse om det.

Når det er sagt så er jeg litt forundret over holdningen deres, da spesielt med tanke på at de også er på dette forumet.

For flere år siden tok jeg kurs i markedsføring, og der lærte vi at ett dårlig rykte går 12 ganger så raskt som ett godt rykte. Og dette var før internett ble noe alle hadde. Tipper at det i dag går enda raskere.

Link to post
Share on other sites

Problemet her vel at kjøper ble forledet til å tro at Eastern Trading hadde til hensikt å følge norsk kjøpslov... Hvilket det naturlig nok ikke ønsker å gjøre, da dette vil medføre økte kostnader for Eastern Trading.. Dette fordi selger må dekke kostnadene som følger fra fabrikkgaranti er utløpt og til reklamasjonsretten er utløpt..

 

Så det at Easteern Trading i teorien henvender seg til Brunswick er ikke overraskende, dette vil trenere tiden siden utfallet nok alt er gitt... Fabrikkgaranti er utløpt, og dermed er det kjøper som har problemet.. Eastern Trading kan reklamere med hva de vil på hjemmesiden, men det er hva som står i kontrakten som gjelder... Står det der svart på hvitt at norsk kjøpslov gjelder, så har kjøper en brukbar sak.. Står det ikke er jeg redd dette dødt forsøk... Det å gå til sak tror jeg også er dødfødt... saken nok må reises i Estland under estiske lover og ikke i Norge siden firma er Estisk.

 

Så en kan vel legge seg på minnet at det fort kan koste mer enn det smaker å kjøpe "billig"

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Brunswick er den internasjonale distributøren for Mercruiser, er vel disse Eastern Trading også kjøper igjennom (ikke vet jeg).

Men når det er sakt, så bør jo Eastern Trading tenke seg om her. Skal de følge det som de reklamerer for, dvs at de følger norsk kjøpslov, så bør de jo ta hånd om denne saken på en skikkelig måte. De mister jo kunder ved å fortsette på denne måten.

Skulle de ikke følge norsk lov, så er det vel mulig at også finn.no bør få beskjed om det og sperre dem ute.

Dette burde gjelde alle som bryter med garanti og reklamasjons rettigheter.

 

Men får håpe at de snart snur, og løser denne saken på en ryddig måte. Enten nytt drev eller kompensasjon.

Link to post
Share on other sites

Men hva har Brunswick med dette? Trodde du hadde kjøpt drevet hos Eastern Trading?

Kanskje ikke så rart siden trådstarter (ref. innlegg #1) bruker Brunswick som "garantist" for at drevet skal være "godkjent" brukt med den nevnte motorkombinasjonen. Når andre (innlegg #44) mener det kanskje ikke er tilfellet, så synes jeg det aboslutt er fornuftig av selger å i alle fall sjekke fakta rundt dette.

 

Ja, jeg skal ihvertfall ikke handle noe fra dette firmaet, og kommer til å fraråde alle jeg kjenner også...makan til arroganse...Jeeezes

Ja, for her vet jo du tydeligvis sanneheten før saken er avsluttet...?

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå har jeg da også sjekket dette opp igjen, og fortsatt er drevet godkjent med denne motoren. En telefon og jeg fikk svaret på mail tilbake. Tok i underkant av 1 time å få det skriftlig. Om Eastern Trading kun skal sjekke dette så er det bare å ringe dem, svaret får de på kort tid.

Jeg har også kjennskap til en annen person som har spurt om akkurat den samme drev/motor komibnasjonen og fått det bekreftet fra Eastern Trading at dette drevet passer til denne motoren. Så hvorfor de skal sjekke opp er ett godt spørsmål.

Og akkurat den diskusjonen bør nok legges død. Motor og drev passer sammen, rette spørsmål er nok heller om kobinasjonen drev, motor og båtens vekt passer sammen. Og det er her propellen kommer inn i bildet.

 

Jeg har sendt bilder av drevet til Eastern Trading, jeg kan ta flere bilder vist de trenger det, men de har ikke spurt meg om noen ting. Virker mer som de ønsker at denne saken skal glemmes.

Og når de ikke svarer på mailer før du har purret flere ganger på dem så er det klart at folk skal være skeptiske.

 

Spørsmålet som bør avklares før folk handler med dem er om de følger norsk reklamsjons rett eller ikke. Gjør de det, så er det bare å handle med dem, gjør de det ikke så hold dere vekke.

Og i utgangspunktet er det jo dette som forhåpentligvis avklares snart.

Link to post
Share on other sites

Joda Ronald, jeg har lest dette. Poenget er at det er Eastern Trading som skal ta stilling til om dette er en reklamasjonssak.

 

Klart Sea Ray kan si det han gjør. De bruker altfor lang tid og håper at kunden til slutt gir opp. Klart at man bør kunne stille krav til respons litt kjapt når man har brukt såpass mye penger hos dem. Hva koster et slikt drev?

Link to post
Share on other sites

 

 

 

 

Ja, for her vet jo du tydeligvis sanneheten før saken er avsluttet...?

 

Nå er det vel ikke gitt at min sannhet er lik din..MEN; Hvis du har lest denne tråden , og fortsatt ikke finner Eastern Trading arrogant, må jo du være drømmekunden dems..

Så langt jeg kan se, har Gøran svart EN gang her, og da greide han tilogmed å beskylde trådstarter for å ha knust det forrige drevet også etter 3 år...Såpass hadde han satt seg inn i saken, liksom..

Han burde solgt pølser istedet...litt enklere å spørre om ketchup og sennep, enn å ordne opp i ødelagte drev!

Link to post
Share on other sites

Da fikk jeg svar fra Brunswick.

Så lenge drevet er kjøpt fra Eastern Trading så er det de som har ansvaret med en reklamasjons sak. Brunswick kan heller ikke se å ha mottatt noen henvendelser fra Eastern Trading.

Har skrevet ny mail til Gøran. Får vel snakke med båtadvokaten snart og se om det kan hjelpe på, men venter med svar fra Eastern Trading før jeg tar det videre.

Link to post
Share on other sites

Klart det er Eastern Trading som har reklamsjonsansvaret. Hva de evt får dekket av Brunswick er jo ikke viktig for deg Manzon.

 

Likevel er det jo slik de ofte gjør gjør. F eks så var det en sak her på BP i fjor eller forfjor som hadde en seilbåt kjøpt ny hos Lunde Båt. Da den var 2-3 år gammel røk motoren, en VP D2. Lunde Båt ville ikke gi han ny motor før de hadde snakket med VP, selv om det allerede var klart at motoren var gåen og måtte byttes. Han måtte legge ut omkring 170 000,- for at de skulle bestille ny og sette inn denne. Ja, han måtte til og med krangle med Lunde Båt for å få dem til å gjøre det. Noen måneder senere fikk han dekket utlegget. Nesten hele båtsesongen gikk bl annet som følge av Lunde Båt sin fremgangsmåte. Lunde Båt skyldte på VP, men saken er/var likevel at det var Lunde Båt som hadde ansvaret.

 

Men slik er det. Som regel er disse sakene også så dyre at de stritter i mot så lenge de kan, antakelig i håp om å slippe unna. Forhandlere som driver på sånn vil vi helst ikke ha noe med å gjøre. Klart at dersom man har svidd av en mill. eller to på båt, så skal vi ikke behøve å finne oss i at båten står der ubrukelig mesteparten av ferien. I allefall ikke dersom årsaken til dette er at forhandler og importør krangler om hvem som skal betale regninga. Forhandler har ansvaret og får heller ta et evt oppgjør i med importøren i etterkant.

 

Det er ihvertfall er håpløs praksis at kunden skal bli skadelidende som følge av uenighet mellom forhandler og importør....

Link to post
Share on other sites

Fabrikkgarantien er utløpt, det eneste lille halmståret som gjenstår er norsk forbrukerkjøpslov, som Eastern Trading ikke er bundet av, siden selskapet ikke er norsk. Står det svart på hvitt i kontrakten at norsk forbrukerkjøpslov gjelder så er det ett ørlite lite håp, men jeg har spurt om dette tidligere og ikke fått svar

 

Slik jeg ser det så er dette løpet kjørt, og det er bare å bite i det sure eplet.. Det å bruke advokat vil fort føre til at eplet blir ennå surere å svelge.. Det å forsøke å bringe et utenlandsk selskap for norsk rett tror jeg er dødfødt

 

Konklusjonen er enkel og grei, det kan være dyrt å kjøpe "billig"

 

På den annen side, så er det greit at "det sanne jeg" kommer frem om Eastern Trading her i tråden... Dette har vært debattert i andre tråder tidligere.. Da var unnskyldningen at fra Gøran at han var Svensk om jeg ikke husker feil..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

At han er svensk holde ikke. Det holder heller ikke å la vær å svare.

Skulle det mot formodning være slik de vil fortsette så må jo alle andre advares fra å handle med dem. Finn.no bør også varsles slik at man kan få dem sperret ute. Men når det er sakt så skal man ikke selge skinnet før bjørnen er skutt som det heter.

Med andre ord så kommer jeg å mase på dem relativt lenge, men går det lenge nok så vil jeg selvfølgelig heller bruke tiden min på å advare andre.

 

Og det tror jeg at jeg kan bli flink til.....

Link to post
Share on other sites

Jeg trodde Eastern Trading hadde sagt at han følger norsk forbrukerkjøpslov?

 

Dersom han ikke kan dokumentere at service er utført, så har han vel trøbbel. Imidlertid virker det som Eastern Trading bryr seg lite uansett. Denne Gøran har jo hatt muligheten til å svare.....

Link to post
Share on other sites

Jeg trodde Eastern Trading hadde sagt at han følger norsk forbrukerkjøpslov?

 

Dersom han ikke kan dokumentere at service er utført, så har han vel trøbbel. Imidlertid virker det som Eastern Trading bryr seg lite uansett. Denne Gøran har jo hatt muligheten til å svare.....

 

Ja, Eastern Trading påstår så, så nå får vi se om de gjør akkurat det.

 

Alle kvitteringer er oversendt Eastern Trading. Har også spurt om de vil ha mer detaljer rundt kviteringene, men har ikke hørt noe mer fra dem om det.

Og for alle som tror at jeg ikke har det, så kan de selv kontakte Yacht Senteret i Stavanger å sjekke.

 

Tydeligvis så er det ikke alle som leser alle innleggene da dette har vært skrevet før, samt at det samme spørsmålet har vært stilt etter at jeg skrev at det var oversendt til Eastern Trading.

Link to post
Share on other sites

Sagt og sagt, hvordan dokumentere hva som er sagt eller ikke sagt... Eastern Trading har blitt utfordret på dette tidligere av blant annet i en annen tråd for ca. ett år siden, og svaret som kom var mildt sagt ullent... "Jag er inte sjuk, jag er bara svensk... og skjønner ikke norsk så godt"... eller noe i den duren...

 

Estern Trading har slik jeg ser det aldri hatt til hensikt å følge norsk kjøpslov enkelt og greit, siden de overhodet ikke trenger det... De støtter seg på fabrikkgaranti og intet annet... Eatern Trading driver med salg og ikke reklamasjoner, der henviser de kunden til produsent.... Med andre ord, de driver ikke sosialkontor, de skal tjene penger uten utgifter...

 

Er man så dum at man inngår en avtale om noe og ikke har det skriftlig, vel da har man seg selv å takke... Dette er særdeles viktig om en handler utaskjærs... De som tror at en muntlig avtale gjelder om en handler utenfor Norge, er jeg redd tror på julenissen.. Kun det som dokumentert svart på hvitt gjelder... Dette er bittre erfaringer etter 7 år i utlandet.. Norge er Norge, og utlandet er resten

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Et godt råd om en inngår en avtale på telefon/møte, er å følge dette opp skriftlig.. Der en bekrefter det en har blitt enig om, da må motparten enten avkrefte dette, eller så aksepterer han dette.. Dett kan med fordel formuleres som et referat fra telefonsamtale eller møte.. Gir ikke motparten tilbakemelding, så har en god sak.. Ved neste møte så gjennomgår en referatet fra siste møte, og kommentarer på siste referat er alltid første sak på agendaen...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...