Jump to content

Knust Bravo 2X - reklamasjon mot Eastern Trading


Manzon

Recommended Posts

Dessverre har jeg ikke enda fått det jeg trenger av dokumentasjon for servicer som er gjort på drevet. Holder på å purrer på dette nå. Sitat slutt..

 

 

Dette skrev du 22\5 og jeg kan ikke se du har kommet med nye opplysninger om det etter det..

Redigert av hifo (see edit history)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Hifo, der har du rett. Var sikker på at dette var lagt ut. Men har som sakt oversent alt jeg har, dette ble gjort 28.mai.

 

Men som jeg sa så har jeg også opplyst i denne mailen at trenger de mer detaljert info så får de ta kontakt med meg.

 

Har sendt 2 purre mailer i dag. Der anbefalte jeg også Gøran å gå inn på forumet her igjen. Så får vi se om han er mann nok til å tale sin egen sak.

Uansett dårlig at de ikke svarer på mail, makan til dårlig service har jeg aldri opplevd. Hadde jeg hatt en slik oppførsel i mitt firma så hadde jeg vært ute av døren på dagen.

Link to post
Share on other sites

Sagt og sagt, hvordan dokumentere hva som er sagt eller ikke sagt... Eastern Trading har blitt utfordret på dette tidligere av blant annet i en annen tråd for ca. ett år siden, og svaret som kom var mildt sagt ullent..

 

 

Det sto høyt og tydelig på Eastern Trading sine nettsider at forbrukerkjøpsloven gjelder ved kjøp fra dem. Tror til og med jeg har en skjermdump av det her et sted.

 

Slik jeg ser det: Enten holder man det man lover - eller om det viser seg at det blir for dyrt om/når noe skjer - stikker halen mellom benene - sluttet å svare på henvendelser - og ikke minst - slutter å belemre norske kunder med slik useriøs måte å drive forretning på.

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Link to post
Share on other sites

En annen mulighet litt lengre ut i denne saken er at alle sender de en mail og ber dem svare, får de inn 200 mailer til dagen så vil de enten bytte email adresse eller svare.

En måned med mailer fra flere personer vil nok legge ett stort press på dem. Så har vi selvfølgelig muligheten for å bruke TV2 hjelper deg, samt alle andre medier, som båtmagasiner, aviser etc...

 

Men forhåpentligvis så løser dette seg før den tid.

Link to post
Share on other sites

Det sto høyt og tydelig på Eastern Trading sine nettsider at forbrukerkjøpsloven gjelder ved kjøp fra dem. Tror til og med jeg har en skjermdump av det her et sted.

Jepp, det stemmer og det står fortsatt der for eksplisitt for deres motorer... Så rent juridisk så er nok ikke drev med siden det ikke er spesifisert svart på hvitt.. Ei heller så tror jeg neppe at det som står på nettsiden til et utenlandsk firma er gjeldene i Norge. Min erfaring er at det kun det som er signert av kjøper og selger gjelder, og selv da kan det oppstå diskusjoner...

 

At det er totalt forkastelig for kundene at Eastern Trading seiler under falsk flagg er en annen sak, derfor er tråder som dette viktig, slik at får røykt ut de "sorte får" i bransjen

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det som forundrer meg i mange av disse trådene som omhandler garanti og/eller reklamasjon er at veldig mange har et så voldsomt behov for å forsvare "selgersiden".

 

F. eks så er det er klart at skriftlig er bedre enn muntlig. Alle vet jo det. Likevel er det jaggu ikke lett å få til noe sånt i en såpass "brokut" bransje. Det gir imidlertid ingen grunn til å argumentere på selgerens side, liksom fordi en skulle mangle et stempel i serviceboka.?

Link to post
Share on other sites

Og der kom svaret som jeg regnet med fra Gøran.

 

"Hei Terje

 

Har sett på saken din og kan ikke se at det Finnes noe grunn til reklamasjonskravet ditt. Kun fordi et drev går i stykker betyr ju ikke at det automatisk er reklamasjon. I ditt fall er drevet bruket med forskjellige motorer og du har aldri spurt oss om hverken dette. Dessuten er det bruket på en relativt tung båt og sannsynligvis med feil utveksling. Beklager dette."

 

Men som sagt så gir jeg meg ikke så lett. Så han skal få en lang email i løpet av dagen.

Link to post
Share on other sites

Det som forundrer meg i mange av disse trådene som omhandler garanti og/eller reklamasjon er at veldig mange har et så voldsomt behov for å forsvare "selgersiden".

 

Det gir imidlertid ingen grunn til å argumentere på selgerens side, liksom fordi en skulle mangle et stempel i serviceboka.?

 

Det finnes helt klart flere useriøse kjøpere enn selgere.. Derfor er det ofte på sin plass og stille spørsmålstegn med mange av sakene som fremlegges her fra den ene parten. Endel ganger har man jo også funnet ut at selger har hatt alt på det tørre.. Og stempel i serviceboka er alfa-omega i slike tilfeller , noe du burde være klar over..

Redigert av hifo (see edit history)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Ser ut som dette kan bli en lang vei Manzon.

 

Dersom drevet er godkjent for motoren, så er ikke det at du ikke har spurt han om det en sak. Der har han et dårlig argument. Dersom båten er for tung og det er feil utveksling, ja da sliter du. Jeg vet ikke hva du har som kan argumentere mot tung båt og feil utveksling?

 

Joda Hifo, selvsagt hjelper det å ha stempel i boka. Jeg tviler imidlertid på at selger har sitt på det tørre her.

Redigert av finnmarken (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Eastern trading fikk informasjon om vekt på båt etc etc før drevet ble kjøpt. Nettopp for å å være helt sikker på at dette skulle gå . Alt dette er dokumentert så han kan ikke i ettertid komme med slike argument. Hvis båten hadde vært for tung så burde ikke Gøran ha solgt dette drevet til denne båten. Kan godt være at båten er for tung men da visste jo Gøran dette men alikevel så selger han drevet.

Link to post
Share on other sites

Joda Hifo, selvsagt hjelper det å ha stempel i boka. Jeg tviler imidlertid på at selger har sitt på det tørre her.

 

Ikke for å kverulere :-) men det er vel helt avgjørende at korrekt service er tatt .. Samt er det helt avgjørende at drevet er forsvarlig brukt og oppbevart i eiers hender.. Som en tidligere har nevnt , så lar det seg gjøre å hoppe i stykker et drev , og jeg kan ikke skjønne at ikke slike ting må vurderes i en evt reklamasjonssak.. Derfor er ikke utfallet gitt som mange påstår selv om drevet er gåent..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Manzon - jeg ville vel angrepet saken litt todelt; Først ville jeg forsøke å avklare om Eastern Trading forholder seg til norsk forbrukerkjøpslov. Dette synes å være noe uavklart siden du ikke har det i kontrakt/ordrebekreftelse, og siden det i alle fall ved kjøp i dag ville gjelde kun motorer. På den annen side, jeg har ikke sett at Eastern Trading (ved Gøran) har benektet dette i det som er sitert så langt. Snaere tvert i mot, i og med at hans første(?) svar var at saker knyttet til reklamasjonsretten ikke alltid er like "opplagte" som de først kan synes som. I mine øyne er det en slags innrømmelse av at Forbrukerkjøpsloven gjelder også på ditt drevkjøp. Forsøk altså å avklare det først, helst i form av en skriftlig mail fra Gøran.

 

Forutsatt at han bekrefter at Forbrukerkjøpsloven gjelder, så ville jeg kanskje vurdert advokat (Båtadvokaten?) for rådføring. Jeg er, som jeg også har signalisert tidligere, enig med Gøran og andre (eks. hifo) i at saken ikke nødvendigvis er soleklar. Men like fullt kan det altså være en gyldig reklamasjonssak. Noen eksterne råd av folk som har mere peiling enn flertallet av oss som skriver i denne tråden tror jeg er lurt før du evt. bestemmer deg for å svi av mye penger og (mer) energi på saken.

 

Mange mener Eastern Trading har oppført seg helt "bånn i bøtta". Jeg er ikke enig, men deler kritikken av manglende (les:treg) tilbakemelding. Det virker å være dårlig kundebehandling. Svarene jeg har sett så langt er vel imidlertid i og for seg greie nok? Selv om det ikke var helt som man ønsket...

 

Lykke til!

------------------------

Litt på siden: Denne tråden som var litt "heit" i går er forøvrig litt interessant i deler av samme gate, men med motsatt fortegn. Her er det snakk om å IKKE handle fra Norge for å spare penger, og man (nesten alle innlegg) synes helt å glemme verdien av Forbrukerkjøpsloven. Når det er sagt - det er snakk om stooore prisforskjeller i dette tilfellet. Jeg tar ikke stilling til saken, men linker til den bare for "sammeligningens" skyld.

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men jeg er enig i dette Hifo. Service og rett bruk er selvsagt avgjørende.

 

Overfor så ser vi at denne Gøran skriver at båten var for tung, men hans problem blir ja da hvorfor båten ikke var for tung når drevet ble kjøpt. Manglende service klager han ikke på. Imidlertid kan det hende han har et poeng i forhold til feil utveksling. Hvis det er feil utveksling i forhold til motor, så snakker vi jo feil bruk. Manzon?

Link to post
Share on other sites

Dette var ett Bravo 2X drev med 2:1 utveksling og som ifølge Yanmar Norge og Brunswick er godkjent for både Mercruiser D7.3L Turbo og Yanmar 6LPA.

Både vekten på båten og motorstørrelse samt fart ble oppgitt.

Selger påsto også da at de forholdt seg til Norsk kjøpslov. Noe som også står på web siden deres, nå vel og merke kun under motorer.

Eastern Trading leverte både propell og drev.

 

Drevet røk i påsken, jeg har varslet Eastern Trading med Gøran i spissen.

I mine øyne så skal jo ett drev vare i mer enn knappe 3år. Er ikke det å forvente.

Vekten på båten er 5500Kg

Båten er 28 fot, og på kjøps tidspunktet så sto Mercuriseren oppi. Denne motoren er ett beist av en V8, dagens motor har mer HK men mindre NM.

 

Når alle opplysninger er gitt, og vist selger forholder seg til Norsk kjøpslov, bør ikke dette da være en reklamasjons sak?

For å få konstantert at drevet er knust så har jeg fått Garstad til å demontere drevet. Og der var det mye spon, samt at tannhjul var knekt i tre.

Det var så mye spon i nedre del at de ikke ser poenget med å demontere øvre del. I følge dem så bør jeg reklamere på dette.

 

Så jeg tar kontakt med Eastern Trading, men der er service innstillingen dårlig.

 

"ikke noe vits at legge ner jobb på dette. Hvis du ønsker bruke reklamasjonsretten så er det likvel du som må vise at feilen kan henvendes til feil i design eller tillverkning. Og dette er ikke så enkelt som mange tror.

 

Bedre du satser på nytt drev og mindre propellstorlek så at du ikke får så mye belastning på drevet. "

 

( Fra det første innlegget )

Link to post
Share on other sites

Kommer til å sende en mail til Gøran i kveld, der blant annet reklamasjons spørsmålet skal besvares, når det er sakt så sto dette på sidene deres tidligere. Er godt klar over at det nå står kun under motor.

 

Når det kommer til utveksling, så er forskjellen i topp turtall 200rpm. Gørans respons så langt har vært feil propell, og ikke feil utveksling. Har i tillegg greid å grave frem en annen person som har fått anbefalt dette drevet til samme motor som meg, og det var Gøran som anbefalte denne kombinasjonen.

 

Jeg har heller aldri sagt at propell størrelsen kan være feil her, men som når selger får opplyst vekt, båt type, og tidligere motor, så burde han vel ha valgt en annen propell en den som ble levert med????? 200 rpm skulle ha relativt lite å si på utvekslings forholdet. Momentet i motoren er som sakt flere ganger tidligere lavere på Yanmaren en Mercruiseren, og når Brunswick, Yanmar og nå også Gøran selger denne motoren med dette drevet så ser jeg ikke problemet her heller.

 

Feil utveksling i forhold til motor og feil bruk, utelukker iallefall jeg. Men det er da min mening.

Link to post
Share on other sites

Kommer til å sende en mail til Gøran i kveld, der blant annet reklamasjons spørsmålet skal besvares...

Var jeg deg ville jeg fortstatt ha avklart om han følger reklamasjonsloven som et eget spørsmål i en egen mail. Du antydet tidligere at du ville sende ham en laaang mail i dag. Gjør gjerne det, men hold dem adskilt. En kort og konkret mail om det første tror jeg øker sannsynligheten for et kort og greit svar på akkurat det. En lang mail bruker han sikkert mye lenger tid på å svare, kanskje 'orker' han ikke svare i det hele tatt - og i så fall får du heller ikke svar på om han følger Forbrukekjøpsloven. Og akkurat det nesten må (i alle fall bør) du vite før du evt går videre ad andre veier.

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Feil utveksling i forhold til motor og feil bruk, utelukker iallefall jeg. Men det er da min mening.

Jeg forstår at dette er din mening. Det du trenger er en "autoritet" på området som kan bekrefte din mening. Helst flere slike. Dersom du får tak i en slik bekreftelse, så har du kommet ganske langt. Hva med Garstad? De har jo konstatert at drevet er knust, men har de gitt noen uttalelse på årsaken? Det du trenger å få en bekreftelse på er årsaken til at drevet er knust.

 

Ellers er jeg enig med Ronald at du må få det bekreftet, skriftlig, at han følger norsk forbrukerkjøpslov. Det mener jeg du egentlig at har fått bekreftet. Det gir uansett ingen logikk i å selge motorer med norsk forbrukerkjøpslov, men ikke drev.... :confused:

 

Egentlig tror jeg denne saken står på om du kan bevise at Eastern Trading visste hva drevet skulle brukes til. Det er jo det han nekter for i svaret du fikk.

Link to post
Share on other sites

Hvis det er feil utveksling i forhold til motor, så snakker vi jo feil bruk. Manzon?

Dette er et viktig poeng, drevet ble kjøpt til 7,3D Mercruiser og det gikk i stykker på Yanmar... Det kan jo tenkes at disse motorene har forskjellig turtall/effekt, og ikke minst propellakselkurve.. Dermed kan utveksling og propell bli feil med den nye motor/drev/propell sammensetningen.. Generelt så vil lavere(da i tallverdi) utveksling gi lavere dreiemoment på utgående propellaksel siden vinkelhastigheten øker... Dette kan en fint regne på om en har data får båt, motor, utveksling kjenner en jo til...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Etter hva jeg forstår er dette drevet laget nettopp for denne typen installasjoner, tung båt, enkelinstallasjon diesel med moderat cruising-hastighet. Om utvekslingen er ett hakk for høy eller lav skal ikke ha betydning for om drevet tåler normal bruk, da er isåfall konstruksjonen så marginalt dimensjonert at det vil være et sjansespill å hele tatt anbefale det til disse motorene, noe som visstnok ikke er et tema. Poenget er vel snarere at utvekslingen skal velges for å oppnå riktig turtall på propelleren.

Link to post
Share on other sites

. Om utvekslingen er ett hakk for høy eller lav skal ikke ha betydning for om drevet tåler normal bruk, da er isåfall konstruksjonen så marginalt dimensjonert at det vil være et sjansespill å hele tatt anbefale det til disse motorene, noe som visstnok ikke er et tema.

 

Er ikke en slik kombinasjon uansett en tøff utfordring for drev? Hadde vært litt morro å vite vekt på båt og fart i denne saken for generell betraktning..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Tror helt klart han evt kan hjelpe deg.

Jeg har ikke dette behovet, men jeg regner med at trådtstarter har fått dette regnet ut... slik at han/hun kan dokumentere at ny motor, utveksling propell er god nok for sin båt og dermed påberoper seg reklamasjon...

 

Jeg bare lufter mulige årsaker til at drevet har havarert... Vi vet jo ennå ikke årsaken til at drevet har havarert, kun at det har havarert.. Så en bør selvsagt at en grundig rotårsaksanalyse for å finne ut hvorfor dette har skjedd.... igjen...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...