Jump to content

Lage eksternt luftinntak på BMC Commander

Dalton

Recommended Posts

Er det noen som har lagd eksternt luftinntak på en BMC-motor? Har tenkt på dette en stund både på grunn av støy fra innsuget og temperatur på innsugingslufta. Det blir varmt i motorkassa etter noen timers gange...

Lurer litt på ting som drenering og veivhuslufting.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Du kan jo montere et lyddemper på innsuget hvis lyden er vedlig plagsom, men det blir ikke bedre av å flytte denne støykilden til utsiden av motorrommet.

Hvis du synes det blir varmt i motorkassa nå, hvorledes tror du det blir hvis du lager eksternt luftinntak?

Motoren vil nok gjerne ha glede av kald luft fra eksternt inntak, men da må du sannsynligvis sørge for en annen lufting av motorkassa.

Ikke minst dynamoen trenger litt kjøling.

Motorens luftforbruk er det som holder temperaturen i motorrommet nede. Så behold luftinntak i motorrommet, men lag gjerne bedre kanaler utefra til motorrommet slik at du får rikelig tilgang på kald luft inn. Angående luddemping så er det i så fall et luftfilter fra bil som må til. Ikke uten videre anbefalt på grunn av saltråk som lett tetter filteret, men hvis du holder til i innlandet så er jo ikke det noe problem...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Som index nevner så kan du bruke luftfilter, blant annet Biltema har flere varianter du kan se på om passer.

Ellers kan lyden dempes endel ved hjelp lyddemper av den typen som brukes på utblåsingsluften til sentralstøvsugere.

Disse er i prinsippet et rør foret innvendig med en eller annen type skumplast.

Men det er altså fritt løp for luften, ingen filtrering.

Jeg har lurt på å lage til luftfilter på motoren jeg også, som du sier så støyer innsuget betydelig. Så langt har jeg nøyd meg med å bygge lydfeller på luftinntakene (de er plassert innvendig i båten hos meg), men filter kan nok komme ja. Må bare bygge om innsuget litt først, det er lavt under dørken hos meg...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Har tenkt på muligheten av å bruke luftfilter til bil. Det filteret som sitter originalt på BMC'en er jo bare grov stålull, som ikke demper støyen i det hele tatt(har testet uten). Tenkte også på å prøve å få tak i maken til de filterhusene som sitter på eldre anleggsmaskiner, men dersom jeg skal ha det i motorkassa trengs det utvidelser. Dette må det grubles litt mer over...

Lekang Maskin har nok noen som kan peke deg til et godt lyddempende luftfilter.

Du kan flytte luftfilteret ut av motorkassa, men da må du som nevnt i tråden tilføre luft på en annen måte.Det blir fort mye slanger og mikk..

Motoren i seg selv bruker rundt 15 kilo luft pr kilo drivstoff...

Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki

Sylindervolum x turtall delt på to gir deg vel luftforbruket i liter som motoren pumper gjennom motorrommet. Et ganske formidabelt tall, som viser at denne luftgjennomstrømningen er av stor betydning for kjøling og ventilasjon av motorrommet. Så jeg ville sørget for å få plass til luftfilteret i motorrommet.

Siden motoren skråner endel i bakkant blir det jo endel plass der. Kan tenkes at det kan monteres en brakett i akterenden av motoren for luftfilter, med slange opp til inntaket. Eventuelt feste det til bakveggen i motorkassa... ikke mye jobb å løsne ei slangeklemme for å kunne løfte av kassa når det en sjelden gang trengs. Får vel ta en tur på et bilopphuggeri for å kikke på alternative luftfilterbokser. Greit å finne noe som både passer bra inn, og som det kurant å få tak i filter til...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...