Jump to content

Beste måten å lade to banker på hhv 24V og 12V med 1 dynamo

Sjeldenutpå

Recommended Posts

Eg skal bytte motor. Mange av motorene til salgs er bare 12V.

I båten i dag, så er det 24V og 12 V, dvs to dynamoer.

Så det kan hende at eg lager ekstra feste og rigger min gamle 24V dynamo på ny motor om den bare har 12V, dersom eg får plass.

Men det er kanskje smartest å få en kraftig 24V dynamo til å lade begge bankene

via en 24-12 lader, eller en annen dupedings.

Eg har funnet ny motor med både 12 og 24V, men det blir 30-40.000 dyrere for den motoren.

Kva bør eg eg tenke på. Hva er lurest ? fordeler/ulemper ?

Utstyr ombord er fordelt tilfeldig over både 12 og 24, så det er infløkt og dyrt å bytte alt.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

26 som har lest, men ingen som har eit lite tips?

Den motor som er mest aktuell akkurat nå, har bare 12V. Eg vurderer å spørre verkstedet som selger den, om de kan

bytte ut starter og dynamo til 24V to -polt. Mot evt pristilleg. Og så skaffe en slik : http://www.facebook.com/l.php?u=http%3A%2F%2Fwww.finn.no%2Ffinn%2Fboat%2Fused%2Fobject%3Ffinnkode%3D34732849&h=qAQGKwTK0 til å drifte det ombord som er 12V.

Men vil 12 V batteriet bli ladet av en sånn? ...nei..

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Har samme typen problemstilling som du har, og bruker i dag en 24-12v converter koblet mot et 12v batteri.. Dette funker heller dårlig, da converteren ikke er designet for å være en lader, men det hangler og går på et vis... Det finnes 12v ladere som er laget for 24v dc input, men hvis 12v-utstyret ditt trekker mindre enn kapasiteten til 24-12v omformere tilgjengelig hos flere norske båtustyrsbutikker, så kan det kanskje være enklere å forsyne dette utstyret direkte med en sånn.

Ja det tenkte eg på eit øyeblikk. Men så har eg ankerwinsj både forut og aktr, som er 12V, og toaletten ... Dersom det berre var

radio og nokren lys, så hadde eg slengt ut 12V batteriet.

Eg tenkte kanskje det finnest skillediode for 24V dynamo, som kunne levert 12V på eine og 24V på andre utpunktet.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

............

Den motor som er mest aktuell akkurat nå, har bare 12V. Eg vurderer å spørre verkstedet som selger den, om de kan

bytte ut starter og dynamo til 24V to -polt. Mot evt pristilleg. ...........

Vær oppmerksom på at å konverter en en-polet til to-polet også fordrer utskiftning av alt av elektrisk motorkomponenter som sensorer, solenoider, etc.

I og med at dine største forbrukere er 12V så ville jeg forsøkt å beholde 12V systemet ! Også er jo ofte nye komponenter billigere i 12V utgave.

Hva har du av enkeltkomponenter som trenger 24V i dag, og hva trekker de av strøm (enkeltvis) ?

Selv har jeg en AIS transponder som krever 24V, men her har jeg installert en enkel 12VDC-24VDC konverter der jeg kan ta ut 7A på 24V siden.

Forutsatt at dine 24V forbrukere enkeltvis ikke trekker altfor mye strøm, så kan du jo gjøre det samme, og evt. skifte gradvis ut til 12V ved oppgradering/når noe ryker ?

:smiley:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

. Og så skaffe en slik : http://www.facebook....849&h=qAQGKwTK0 til å drifte det ombord som er 12V.

Men vil 12 V batteriet bli ladet av en sånn? ...nei..

WTF...!?! hvilken link hadde sneket seg inn der ? :rolleyes: For sein å slette det ser eg...

Linken skulle vert slik: http://www.maritim.no/elektrisk/batteri-og-ladere/konverter-inverter/nordic-power-omformer-24-12vdc-12a

Yanmar 6LYA-STP 340hk

..................

Linken skulle vert slik: http://www.maritim.n...er-24-12vdc-12a

Når det gjelder 24-12 VDC konvertere så har Biltema også en 10A utgave, og det til en langt hyggeligere pris:

http://www.biltema.n...omformer-38120/

Men uansett, disse kan ikke føde anker-winchene dine !!!!

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Der har vi det vettu :smiley:

Koster jo litt meir en en dynamo, men forhåpentligvis vedlikeholdsfri ?...

Då er det jo egentlig samma kva dynamo som står på motor.... Men det er vel best med 24V , og så lade ned til 12V?

Det høres iaffal slitsomt ut for 12V batteribank/ dynamo, og skulle lade 24 V.

Noen med erfaring?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Eg har litt antagelse om korleis ein slik omformer er oppbygd, og om den stemmer er det hipp som happ om spenningen vert satt opp eller ned.

Antagelsen er at likestrøm inn vert omgjort til vekselstrøm med høg frekvens, som so vert transformert opp eller ned, etter behov, og deretter likeretta og spenningsstabilisert.

Dermed gjenstår berre at dynamoen må vera stor nok til å kunna gi summen av strøm som er nødvendig.

Magne

Redigert av Dinamo (see edit history)

Jeg fikk ikke helt tak i hvorfor du ønsker å fortsette med 24volt? Var det ikke slik at storforbrukerne var 24volt?

Jeg har 12 og 24 volt i NordWesten, men der er motor + winch og truster på 24 volt.

Men leser selvfølgelig denne tråden med stor interesse. Bortsett fra at jeg puster tungt av alt som nevner noe om motorbytte.

Kunne det vært en ide med inverter til 220volt, så en vanlig 12voltlader? en del effekttap og varme, men winch og thruster drar mye strøm, men ikke så veldig lenge

Ombord i Albatross, så det fordelt tilfeldig mellom 24V og 12V

På 24V har eg: radar,lanterner,utelys,Eberspëcher, 50%belysning inne, baugpropell(ikkje installert) lensepumpe,lys maskinrom,

På 12 V har eg: kjøleskap, 50% belysning inne, toalett, radio, wincher,

Det er mao tunge forbrukere på begge bankene.. I tilleg så skulle en evt ombygging av elektrisk bli vinterjobb på sikt.

I denne omgang kommer det opp som problem kun fordi eg må bytte motor nå.

Men eg har fått deal om å få nyemotoren med 24V dynamo nå, og så får eg prøve å plassere 12V dynamo i tilleg, slik det har vert.

Eg får rydde seinere...

Planen er å få allt over på 24V på sikt. Det er vel winchene som ødelegger det. Kjøleskap og wc kan gå på en omformer.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Helt enig i din vurdering her. Når det gjelder Winch og toalett motorer så burde det være mulig å få disse til 24 volt. Belysning og kjøleskap er jo også relativt enkelt å bytte.

Om du velger en slik løsning, ville jeg kjøpt 2 billige batterrier, seriekoplet disse og ladet de fra 24 volts dynamoen. Så hadde jeg fordelt 12 voltsutstyr på disse. Dette er jo en særdeles dårlig løsning når det gjelder batteriøkonomi, men det holder kanskje de 2-3 årene det tar å bygge omm alt til 24 volt.

Fordelen med 24 volt er jo at du kan beholde alle kabling da alle apparater trekker mindre strøm og du får mindre spenningsfall.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...