REM Startet 20.Januar.2005 Del på Facebook Startet 20.Januar.2005 I forbindelse med kjøp av kartplotter kom jeg i diskusjon med en kollega om praksisen med Kurs kontra Nord opp. Jeg lærte i militæret at man bør snu kartet etter terenget slik at det tjernet som dukker opp på høyre side i skogen også vil befinne seg på høyre side i kartet. I praksis vil metoden innebære at Nord på kartet ALLTID skal vendes mot geografisk Nord. Innlysende, logisk og naturlig spør du meg. Når man kommer ut av Drøbaksundet (unnskyld meg de som ikke er kjent i Oslofjorden) vil man finne Bile og Jeløya foran på Babord (til Venstre), og Tofteholmene og Mølen til Styrbord (høyre). Min kollega hevder da at det riktige er å orientere kartet slik at Bile og Jeløya er til Høyre på kartet mens Tofteholmene og Mølen er til Venstre, altså motsatt. Ikke nok med det, han hevdet videre at internasjonale konvensjoner forbød "Kurs opp" metoden min og at det eneste som var akseptabelt blandt yrkesbåtflåten var "Nord opp". Noen kommentarer? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Bitteliten Svart 20.Januar.2005 Del på Facebook Svart 20.Januar.2005 Jeg bryr meg veldig lite om konvensjoner og lignende på hvordan jeg bruker hjelpemidlene. Når jeg er på vannet kjører jeg alltid med plotteren i kurs opp (jeg gjør samme med papirkart) fordi jeg synes det er flott at kart og terreng stemmer overens. Dvs. ser jeg et skjær til stb for båten på plotteren er det fint at jeg ser det samme når jeg ser ut av stb vindu Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 20.Januar.2005 Del på Facebook Svart 20.Januar.2005 (redigert) Min kommentar knytter seg mest til egen erfaring, og jeg foretrekker kurs opp på kartplotter, men nord-opp på sjøkart. Jeg kan ikke fordra å lese sjøkart i andre vinkler. (De fleste kartplottere gir jo mye dårligere oversikt enn et sjøkart.) Hva angår sjøfarten forøvrig er vel ikke så veldig interesant, du har muligheten til å bruke det som passer deg best. Når det gjelder radar i "yrksfart" så har jeg fått forståelse av at denne skal brukes i nord-opp eller true motion dersom disse er tilgjengelige, så det er ikke usannsynlig at dette gjelder elektroniske sjøkart også. Det er sikkert mange her som vet mer om dette og kan utfylle litt. Geir Redigert 20.Januar.2005 av GeirKS (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 20.Januar.2005 Del på Facebook Svart 20.Januar.2005 Ikke nok med det, han hevdet videre at internasjonale konvensjoner forbød "Kurs opp" metoden min og at det eneste som var akseptabelt blandt yrkesbåtflåten var "Nord opp". Noen kommentarer? "Internasjonale konvensjoner" har jeg ikke hørt om i den forbindelse, og jeg tviler sterkt på om de finnes. Men samtidig må jeg vel si at jeg i løpet av mine år ombord i svært mange forskjellige fartøyer, så kan jeg ikke huske å ha truffet på navigatører som driver og snur kartet etter kursen. I kystfarten blir det riktignok brukt som en vits - tilsvarende "søndagskjørere" land - at man fleiper med dem som "snur kartet når de skal hjem igjen Ombord i Poseidon har jeg kartbordet i akterkant av styrehuset, men jeg har aldri vært inne på tanken å snu kartet på grunn av det . . . . Men på radaren derimot, der er det nok mest vanlig å seile med "heading up". mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Krapyl Svart 20.Januar.2005 Del på Facebook Svart 20.Januar.2005 Jeg har heller ikke noe tro på dette med internasjonale konvensjoner. Hadde IMO eller andre forbudt dette, hadde ikke muligheten vært tilstede fordi da hadde ikke utstyret vært tillatt brukt i målepliktige fartøy. Selv har jeg mulighet for "North up", "Head up" og "Course up". Jeg synes alt annet enn "North up" er unaturlig. På jobb ser jeg heller ikke annet enn "North up" brukt. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Herman Svart 20.Januar.2005 Del på Facebook Svart 20.Januar.2005 Selv har jeg mulighet for "North up", "Head up" og "Course up". <{POST_SNAPBACK}> Tilgi en novise, men jeg skjønner ikke dette helt.North up er greit, men hva er forskjellen på Head up og Course up? Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
GeirKS Svart 20.Januar.2005 Del på Facebook Svart 20.Januar.2005 Men på radaren derimot, der er det nok mest vanlig å seile med "heading up". <{POST_SNAPBACK}> Merkelig, på Fritidsbåtkystskipperkurset som jeg gikk lærte jeg at radaren skulle brukes som a) truemotion b) nord-opp c) relativt orientert (a mest gunstig, c minst gunstig) Vår autoritære ex-skipper-kursholder nevnte riktignok ikke akkurat HVOR dette var bestemt, men han var meget bestemt på at dette var bestemt av de som bestemmer slikt som er bestemt om slik. Hvis du forstår hva jeg mener Geir Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 20.Januar.2005 Del på Facebook Svart 20.Januar.2005 Jeg bruker "Kurs opp" det syns nå jeg er best. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Krapyl Svart 20.Januar.2005 Del på Facebook Svart 20.Januar.2005 Tilgi en novise, men jeg skjønner ikke dette helt. North up er greit, men hva er forskjellen på Head up og Course up? <{POST_SNAPBACK}> Head up = Båtens kurs opp. Course up, eller Leg up = kursen mellom to waypoints opp. Etter min mening et resultat av amok programmerer. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
håvar Svart 20.Januar.2005 Del på Facebook Svart 20.Januar.2005 Bruker pc ombord til navigering, og utelukkende med kurs opp. Dette gjør det jo veldig enkelt da feks grønn stake til babord for båten også er babord på skjermen. dette gjør att også fruen kan forstå det. Mens ved bruk av vanlige sjøkart synes jeg det er best å kunne lese disse rett vei(nord opp). Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 20.Januar.2005 Del på Facebook Svart 20.Januar.2005 Jeg pleier å ha Papir Sjøkart - Nord opp Radar - Head / kurs opp Plotter - Head / kurs opp På denne måten kan jeg lett sammenlikne Plotter og Radar ved siden av hverandre (Faktisk er Plotter under Radaren) underveis, og referere til papirkart som sjekk. Det er verdt å si her at som en gylden regel så går radaren og plotteren hele veien mens vi er underveis (kun unntak når radaren ikke sviver og ikke gir signal til display), mens papirkart er tilgjengelig for referanse osv. Har også altid bærbart kompass ombord for rask plotting av posisjon på papirkart, og under lengre reiser, så plottes posisjonen vår på papirkartene hver time (fra kartplotter) med visuell sjekk hvor mulig. Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
GOE Svart 20.Januar.2005 Del på Facebook Svart 20.Januar.2005 Bruker kartplotteren med kurs opp. Papirkartet brukes rett vei (nord opp) Har liksom blitt en vane slik. Sitér dette innlegget Aldri en dag uten båt. Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret Link to post
Mix Svart 20.Januar.2005 Del på Facebook Svart 20.Januar.2005 Her er noe info tatt fra manual på radar. Som man ser er Course-Up og True Motion ikke noe å bruke uten en "Heading Sensor". Resultatet vil bli et temmelig urolig bilde. Default for radar er derfor Head Up og Relative Motion: Head Up (H-UP) Head Up mode displays the radar picture with your boat’s current heading (SHM) upwards. As the heading changes the radar picture rotates accordingly. This is the default mode for the radar application. North Up (N-UP) In North Up mode, the radar picture is fixed with true north upwards. As your boat changes its heading, the SHM will move accordingly. Notes: (1) If heading data becomes unavailable whilst in this mode, a warning message will be shown and the radar uses 0° heading in relative motion. When heading data becomes available once more, North-Up mode is reinstated. (2) It is not possible to select Head Up mode when the motion mode is set to True. Course Up (C-UP) In Course Up mode, the radar picture is stabilized and shown with your current course upwards. As your boat’s heading changes, the SHM moves accordingly. If you select a new course, the picture will reset to display the new course upwards. The reference used for Course-Up depends upon the information available at a given time. The system always prioritises this information in the following order.: 1. Bearing from origin to destination, i.e. intended course . 2. Locked heading from an Autopilot. 3. Bearing to waypoint. 4. Instantaneous heading. Note: If heading data becomes unavailable whilst in this mode, a warning message will be shown and the radar uses 0° heading in relative motion. When heading data becomes available once more, Course-Up mode is reinstated. Relative motion (RM) with optional vessel offset When the motion mode is set to Relative, the position of your boat is fixed on the screen and all the targets move relative to the boat. You can specify using the VESSEL OFFSET soft key, whether the boat is fixed in the center of the window(0 offset) or offset by 1/3 or 2/3: The default mode for the radar application is Relative with zero offset. True Motion When the motion mode is set to True, fixed radar targets maintain a constant position and moving vessels (including your boat) travel in true perspective to each other and to fixed landmasses on the screen. As the boat’s position approaches the edge of the screen, the radar picture is automatically reset to reveal the area ahead of the boat. Notes: (1) If heading and position data become unavailable when True motion is selected, a warning message will be shown, and the mode will revert to relative motion. (2) It is not possible to select True Motion when the orientation is set to Head Up. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 20.Januar.2005 Del på Facebook Svart 20.Januar.2005 Head up = Båtens kurs opp. Course up, eller Leg up = kursen mellom to waypoints opp. Etter min mening et resultat av amok programmerer. <{POST_SNAPBACK}> På min GPS (Garmin) er Heading kursen du må holde (for å treffe neste waypoint), mens Track er den faktiske kursen du holder. tydelig at noen ikke er helt enige om hva "Heading"/"Head" skal bety. Som du beskriver det har Head Up motsatt betydning av hva det gjør på min GPS. Forvirret? Ja ganske... Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Krapyl Svart 20.Januar.2005 Del på Facebook Svart 20.Januar.2005 Er det ikke slik da at; Heading er kursen du styrer? Course er kursen du skal styre? Kanskje Garmin bærer litt preg av at de er laget oppe på prærien i Kansas? De omtaler jo ekkolodd som sonar. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Divemaster Svart 20.Januar.2005 Del på Facebook Svart 20.Januar.2005 På min GPS (Garmin) er Heading kursen du må holde (for å treffe neste waypoint), mens Track er den faktiske kursen du holder. tydelig at noen ikke er helt enige om hva "Heading"/"Head" skal bety. Som du beskriver det har Head Up motsatt betydning av hva det gjør på min GPS. Forvirret? Ja ganske... <{POST_SNAPBACK}> OK, nå begynner vi å blande uttrykk.... "Track" er faktisk hvor du går/seiler (vind og tidavannsavdrift osv., tatt med i bildet). DVS at hvis en har CTS (Course to Stear M ellet T.... Magnetic ... True) på 300, så betyr det ikke nødvendigvis at man kommer der man vi, hvis en ikke har tatt avdrift osv., med i bildet, og derfor vises "Track". "Heading" for "next waypoint" blir derfor, hvis avdrift ikke har blitt kalkulert, en variabel CTS. "Track" kan derfor være annerledels enn "Kurs / Heading".... hvis av interesse så kan jeg poste kalkyle her .... men er helt sikker på at Poseidon kan gjøre det samme, og med standard uttrykk som er brukt i Norge. Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Herman Svart 20.Januar.2005 Del på Facebook Svart 20.Januar.2005 (redigert) "Track" er faktisk hvor du går/seiler (vind og tidavannsavdrift osv., tatt med i bildet). DVS at hvis en har CTS (Course to Stear M ellet T.... Magnetic ... True) på 300, så betyr det ikke nødvendigvis at man kommer der man vi, hvis en ikke har tatt avdrift osv., med i bildet, og derfor vises "Track". "Heading" for "next waypoint" blir derfor, hvis avdrift ikke har blitt kalkulert, en variabel CTS. "Track" kan derfor være annerledels enn "Kurs / Heading".... hvis av interesse så kan jeg poste kalkyle her .... men er helt sikker på at Poseidon kan gjøre det samme, og med standard uttrykk som er brukt i Norge. <{POST_SNAPBACK}> Det er akkurat det samme jeg prøver å si. Heading er ønsket kurs, mens Track er den faktiske kurs (som kan være noe helt annet avhengig av vær/vind/øl/osv påvirkning på kursen) Nå sier Krapyl: Head up = Båtens kurs opp. Course up, eller Leg up = kursen mellom to waypoints opp. Da tilsvarer "Head up" det jeg/Garmin kaller "Track", mens "Course up" blir "det jeg/Garmin kaller "Heading". Det ville jo vært praktisk at "Heading" og "Head up" hadde bakgrunn i samme begrep, men det har det altså ikke. Og det var mitt poeng. Redigert 20.Januar.2005 av Lars_Herman (see edit history) Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Krapyl Svart 20.Januar.2005 Del på Facebook Svart 20.Januar.2005 Det er akkurat det samme jeg prøver å si. Heading er ønsket kurs, mens Track er den faktiske kurs (som kan være noe helt annet avhengig av vær/vind/øl/osv påvirkning på kursen) Nå sier Krapyl: Head up = Båtens kurs opp. Course up, eller Leg up = kursen mellom to waypoints opp. Da tilsvarer "Head up" det jeg/Garmin kaller "Track", mens "Course up" blir "det jeg/Garmin kaller "Heading". Det ville jo vært praktisk at "Heading" og "Head up" hadde bakgrunn i samme begrep, men det har det altså ikke. Og det var mitt poeng. <{POST_SNAPBACK}> ???? For å få til ekte head up display på kartmaskina, er et kompass koblet inn i systemet påkrevet. Når det velges course up settes kursen å styre mellom to waypoints som opp på displayet. Jeg tillater meg å være litt uenig. Heading er den retning båten i øyeblikket styrer (kompasskurs). Course er den retning du ønsker å styre. Track er et postplot av hvor du har vært. Course up vil tilsvare highwaydisplayet på Garmin. Opp på kartet vil tilsvare senterstreken på highway, altså den du ønsker å styre. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Fantino Svart 20.Januar.2005 Del på Facebook Svart 20.Januar.2005 I forbindelse med kjøp av kartplotter kom jeg i diskusjon med en kollega om praksisen med Kurs kontra Nord opp. Jeg lærte i militæret at man bør snu kartet etter terenget slik at det tjernet som dukker opp på høyre side i skogen også vil befinne seg på høyre side i kartet. I praksis vil metoden innebære at Nord på kartet ALLTID skal vendes mot geografisk Nord. Innlysende, logisk og naturlig spør du meg. Når man kommer ut av Drøbaksundet (unnskyld meg de som ikke er kjent i Oslofjorden) vil man finne Bile og Jeløya foran på Babord (til Venstre), og Tofteholmene og Mølen til Styrbord (høyre). Min kollega hevder da at det riktige er å orientere kartet slik at Bile og Jeløya er til Høyre på kartet mens Tofteholmene og Mølen er til Venstre, altså motsatt. Ikke nok med det, han hevdet videre at internasjonale konvensjoner forbød "Kurs opp" metoden min og at det eneste som var akseptabelt blandt yrkesbåtflåten var "Nord opp". Noen kommentarer? <{POST_SNAPBACK}> Hva med smak & behag? Har vent meg til nord opp og bruker konsekvent dette, bla. pga. at en da umiddelbart kjenner seg igjen på kartet (mens teksten fremdeles er lesbar). Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 20.Januar.2005 Del på Facebook Svart 20.Januar.2005 Det er akkurat det samme jeg prøver å si. Heading er ønsket kurs, mens Track er den faktiske kurs (som kan være noe helt annet avhengig av vær/vind/øl/osv påvirkning på kursen)........ Nei, "Heading" er hvor baugen peker i øyeblikket... uansett hvor du vil (men vil hovedsakelig være i nærheten av CTS). "Track" er hvor du har styrt, og er (stort sett i bevegelse så vil oppdateres hele veien) i forhold til den ønskede (Plottet) CTS. "Track" vil ikke bli forutsagt av plotter. CTS = Planlagt kurs Track = Faktisk seilas (i relasjon til plottet CTS) Heading = Kurs i øyeblikket Heading to Next Waypoint = Ny CTS til ønsket fra faktisk posisjon (track) uten externe faktorer tatt med i bildet. Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Gunga Din Svart 20.Januar.2005 Del på Facebook Svart 20.Januar.2005 då kommer jag med ytterligare ett par definisjoner.......... Track= ett oändligt antal posisjonbestämningar.....efter varandra eller GPS-antennens förflyttning över grund ! (då tar man inte hänsyn till åt vilket håll fören på båten pekat!) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Krapyl Svart 20.Januar.2005 Del på Facebook Svart 20.Januar.2005 då kommer jag med ytterligare ett par definisjoner.......... Track= ett oändligt antal posisjonbestämningar.....efter varandra eller GPS-antennens förflyttning över grund ! (då tar man inte hänsyn till åt vilket håll fören på båten pekat!) <{POST_SNAPBACK}> Jepp. Det er et postplot som plottet inn posisjonen din i henhold til de spesifikasjoner du har satt inn med hensyn på tid/distanse. Hos meg skrives den til det aktive "layer" og lagres som ei fil sammen med andre opplysninger i dette "layer". Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Gunga Din Svart 20.Januar.2005 Del på Facebook Svart 20.Januar.2005 HYVÄÄ PÄVÄÄ........ Fann denna på första googlesöket....tyckte den var lite kul nu er allt kristallklart eller....??? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Krapyl Svart 20.Januar.2005 Del på Facebook Svart 20.Januar.2005 Shukran. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Herman Svart 20.Januar.2005 Del på Facebook Svart 20.Januar.2005 (redigert) nu er allt kristallklart eller....??? <{POST_SNAPBACK}> Jada, der var den. Sånn går det når man hardnakket påstår at man har god hukommelse. Jeg har blandet sammen Bearing og Heading i det jeg har skrevet. Beklager Jeg liker forøvrig å holde kartet med Nord opp. Redigert 20.Januar.2005 av Lars_Herman (see edit history) Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.