JRK Svart 21.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2005 Hei, I godkjente ECDIS systemer så er det kun tillatt med nord opp. Du får rett å slett ikke godkjent systemet med noe annet. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 21.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2005 Hei, I godkjente ECDIS systemer så er det kun tillatt med nord opp. Du får rett å slett ikke godkjent systemet med noe annet. <{POST_SNAPBACK}> Hej JRK ! det var intressant, har du någon link till en kravspes. på ett ECDIS-system ? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
CAT Svart 21.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2005 Hej JRK ! det var intressant, har du någon link till en kravspes. på ett ECDIS-system ? <{POST_SNAPBACK}> Et sted og starteJeg registrerte også noe tekst som indikerte potensielle brukere : Owners of megayachts who absolutely insist on the latest and best equipment want to sail with ECDIS. Lenge til jul og nye ønsker Sitér dette innlegget Link to post
MS Victoria Svart 22.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2005 Hva regler mm krever er en ting, men hva jeg trives best med, spesielt på ukjente plasser er "Baug opp". Da er det så enkelt å se at kartet stemmer med terrenget. Selvsagt mye med vane å gjøre... Sitér dette innlegget Link to post
yachtmaster Svart 23.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2005 Det er opp til enhver,hvordan man bruker hjelpemiddler ombord,bare man bruker de på en måte man skjønner selv. Det er helt klart at kurs opp er det mest naturlige og lett leste bildet,både på radar og kartplotter . Men når jeg gikk på skipper skolen var kurs opp "FY" . Men etter at jeg var ferdig med skolen og begynte og seile selv , har jeg normalt kun benyttet kurs opp eller true motion . Det er iallefall mest naturlig for meg at ekko eller sjømerker jeg ser i radar eller i kartmaskin på styrbord side,er på styrbord side visuelt også . Og det finnes ikke noen kovesjoner eller regler på dette. Men læreplanen for skipsnavigatører og sikkert også kystskippere , har det som en fast regel og benytte Nord opp , og det henger sammen med at når disse læreplanene ble utarbeidet , var det vel knapt noen som trodde at man skulle kart på en datamaskin , og iallefall ikke til lystbåter . Mitt råd til alle er iallefall at man bruker utstyret slik man selv føler seg komfortabel med , og det er ikke alle som klarer og tenke og se det motsatte av hva man observere heller,kanskje det er derfor mange grunnsøtinger skjer ? Mvh Terje Sitér dette innlegget Link to post
Seastar Svart 23.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2005 (redigert) Hei! Det er interessant å lese og høre de forskjellige meninger og ikke minst erfaringer fra praktisk bruk av elektroniske kart og GPS-posisjon, som hjelpemiddel til navigasjon. Har satt meg inn i de ulike program og kartbaser o.l. , og det er jo stor forskjell i nøyaktighet og bruksmåte, både når det gjelder kartbaser og programmer. Når vi snakker om "kurs opp" - med de som bruker scannede papirkart - så regner jeg med at alt blir snudd på hodet - også stedsnavn/ opplysninger og annen viktig info som f.eks. dybdeindikasjoner? Men det viktigste uansett utstyr og bruksmåte, er jo at man lærer seg å bruke sikrest mulig sitt eget utstyr, og ikke minst at man kjenner til begrensningene. Under søk på Internett og ved forsøk av div. demoer av program til navigasjon og kartbaser, kom jeg ofte over denne og lignende merknad som jeg måtte bekrefte at jeg hadde lest ved installasjonen: Acknowledgment / Warning! Navigators must always remember that C-MAP Electronic charts are produced using official Hydrographic Office (HO) charts and under the controls of an ISO 9002 certified quality system. They are accurate to the best of our knowledge, and any inconsistencies found are generally due to undetectable limitations in the HO charts themselves. C-MAP electronic charts are NOT currently considered legal replacements of official HO charts and so should be used only as supplements to these, together with prudent navigation habits. Where due, Royalty Charges are included in C-CARD prices and paid to National Hydrographic Authorities. For more information or ordering contact C-MAP Office nearest you © C-MAP - Thursday, January 6, 2005 Har kommet frem til at jeg liker vektor-baserte kart-baser aller best og nøyaktigheten også på de mest kraftige forstørrelsene er meget bra etter mine erfaringer så langt. Kartbasen jeg bruker er oppdatert medio 2003, og jeg har muligheten til å skrive inn rettelser og tilføyelser i programmet som da vises og kan redigeres som man ønsker i selve kartbildet. Meget nyttig og gir en stor grad av ekstra trygghet for at ting stemmer i kartet etter at man har gjort seg noen erfaringer i det praktiske farvann! Jeg har hele tiden brukt det med nord opp - men har når jeg går i ukjent farvann - brukt mere og mere funksjonen "kurs opp", og det har sin vesentlige årsak i at madammen "forstår" den best når hun også skal føre skuta! Og ja, all informasjon er leselig riktig vei, uansett om selve kartet flytter seg, ved bruk av "kurs opp", og det har vel med at det er vektor kart der informasjonene ligger i fler "lag" Finn ut hva dere liker best selv - og en God tur til alle! Ship O' Hoi! Redigert 23.Januar.2005 av Seastar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 23.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2005 Det er opp til enhver,hvordan man bruker hjelpemiddler ombord,bare man bruker de på en måte man skjønner selv. Det er helt klart at kurs opp er det mest naturlige og lett leste bildet,både på radar og kartplotter . Men når jeg gikk på skipper skolen var kurs opp "FY" . Men etter at jeg var ferdig med skolen og begynte og seile selv , har jeg normalt kun benyttet kurs opp eller true motion . Det er iallefall mest naturlig for meg at ekko eller sjømerker jeg ser i radar eller i kartmaskin på styrbord side,er på styrbord side visuelt også . Og det finnes ikke noen kovesjoner eller regler på dette. Men læreplanen for skipsnavigatører og sikkert også kystskippere , har det som en fast regel og benytte Nord opp , og det henger sammen med at når disse læreplanene ble utarbeidet , var det vel knapt noen som trodde at man skulle kart på en datamaskin , og iallefall ikke til lystbåter . Mitt råd til alle er iallefall at man bruker utstyret slik man selv føler seg komfortabel med , og det er ikke alle som klarer og tenke og se det motsatte av hva man observere heller,kanskje det er derfor mange grunnsøtinger skjer ? Mvh Terje <{POST_SNAPBACK}> Hei En liten digresjon til debatten om "mora og dattera"; Så i et annet innlegg at du var losbåtfører. Er det mulig vi får se baatplassenvimpel i masta på los-skøyta i Langesund nå eller??? M/Y Ellen Marie (af Langesund) Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
yachtmaster Svart 23.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2005 Ja det stemmer at jeg er losbåt fører :-) . Jeg har min fortid som navigatør på en av fergene som trafikkerer Norge - Danmark , men har vert losbåtfører siste året . Ja jeg henger gjerne opp vimpelen i Masta jeg! Synes dette er et fint forum . Og en annen ting er at losbåt stasjonen hjelper gjerne folk med værmeldinger og farvannsbeskrivelser , så er dere usikre i farvannet så kan man ta kontakt! Mvh Terje Sitér dette innlegget Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 23.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2005 (redigert) Ja det stemmer at jeg er losbåt fører :-) . Jeg har min fortid som navigatør på en av fergene som trafikkerer Norge - Danmark , men har vert losbåtfører siste året . Ja jeg henger gjerne opp vimpelen i Masta jeg! Synes dette er et fint forum . Og en annen ting er at losbåt stasjonen hjelper gjerne folk med værmeldinger og farvannsbeskrivelser , så er dere usikre i farvannet så kan man ta kontakt! Mvh Terje <{POST_SNAPBACK}> Se det, se det!! Nå har altså baatplassen sin aller første mulighet til å bli markedsført fra et offentlig, statlig eid fartøy. Ingen dårlig eksponering det der. Send mannen en vimpel, asap Sees på fjorden, yachtmaster M/Y Ellen Marie ....så, slutt på avsporingen fra min side; kurs opp, forever (selvfølgelig) Redigert 23.Januar.2005 av M/Y Ellen Marie (see edit history) Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
CAT Svart 23.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2005 Leser at flere referer til at madamen setter krav til hvordan kartet skal plasseres. Kan ikke la være å hjelpe til med en referansen som dokumenterer forholdet Hvorfor kvinner ikke kan lese kart eller parkere Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 23.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2005 (redigert) Ja det stemmer at jeg er losbåt fører :-) . Og en annen ting er at losbåt stasjonen hjelper gjerne folk med værmeldinger og farvannsbeskrivelser , så er dere usikre i farvannet så kan man ta kontakt! Mvh Terje <{POST_SNAPBACK}> Takk for tipset om vær og føre. Hvordan kommer man i kontakt med losstasjonen? Jeg kikket på bildet som du har på innleggene dine. Flott båt. Er det båten din, og hva slags båt er det? (Kan ligne litt på en Nordhavn - men er redd jeg er litt på villspor - Bildet er Nordhavn 57 ) (lekker sak for langturer - og om man vil bo i båten - og ikke har $$$$ begrensning - se Nordhavn for flere lekre skip) Redigert 24.Januar.2005 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Seastar Svart 23.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2005 Denne Warning kommer opp hver gang jeg starter det gratis programmet til DIGIBOAT, som bruker C-Map NT+ / PC - kartdatabasen. "Software-On-Board" is a powerful yet simple to use Navigation, Piloting and Charting program for connecting with a GPS and C-MAP Electronic Charts to provide extremely accurate real-time visual navigation tools on your computer. Print the "QuickStart" file for easy reference to most of SOB's features. Warning ------- This computer program "Software-On-Board" is only an aid to navigation. Its accuracy can be affected by many factors such as equipment failure or defects, USA Government discretion, environmental conditions, geodesic mathematical inconsistencies and incorrect use. It is the responsibility of the user to use common sense and best navigation judgement. This program must not be relied on as a substitute for said common sense and best judgement. Charts displayed by this device are for reference only and are not intended to replace paper charts. Official paper charts are still regarded as the most reliable source of navigational information. Disclaimer ---------- DigiBOAT makes no warranties, expressed or implied, concerning the accuracy, completeness, reliability or suitability of this software. The information presented through the software should not be relied upon as the sole basis for solving a problem whose incorrect solution could result in injury to persons or property. All electronic charts used must always be used with the current edition of the corresponding paper chart that is updated with the latest "Notices to Mariners". Note ---- "Software-On-Board" is an aid to navigation and its use does not absolve the need for responsibility to ensure safe navigation practice. All references must be made to official charts which have been correctly updated to show current conditions. The accuracy of the SOB program is determined by the navigation receiver used for positional reference (ie: GPS) and commercial cartographic information (ie: C-MAP Electronic Charts) over which DigiBOAT Pty Limited has no control. "Software-On-Board" www.digiboat.com.au "CMAP Electronic Charts" www.c-map.com Tror de fleste av oss kan ha nytte av å ta med denne informasjonen i bakhodet, fordi vi alle har så altfor lett for å "stole fullt og helt" på elektronikken! Sitér dette innlegget Link to post
yachtmaster Svart 24.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2005 Losstasjonen nåes på kanal 13 eller på telefon 35973135 ! Båten det er bilde av er nok ingen Norhavn :-( . Det er et fartøy som heter M/Y Ile Flottante . Det er en 40m Riva båt,som går i charter på østlandet , den tar 99 passasjerer og har alle rettigheter,jeg er skipper der om sommeren ! Sitér dette innlegget Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 24.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2005 Losstasjonen nåes på kanal 13 eller på telefon 35973135 ! Båten det er bilde av er nok ingen Norhavn :-( . Det er et fartøy som heter M/Y Ile Flottante . Det er en 40m Riva båt,som går i charter på østlandet , den tar 99 passasjerer og har alle rettigheter,jeg er skipper der om sommeren ! <{POST_SNAPBACK}> ... og her er linken; Ile Flottante's hjemmeside M/Y Ellen Marie Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
Enjoy Svart 24.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2005 Se det, se det!! Nå har altså baatplassen sin aller første mulighet til å bli markedsført fra et offentlig, statlig eid fartøy. Ingen dårlig eksponering det der. Send mannen en vimpel, asap Sees på fjorden, yachtmaster M/Y Ellen Marie ....så, slutt på avsporingen fra min side; kurs opp, forever (selvfølgelig) <{POST_SNAPBACK}> JEG SKAL SNART OMBORD I LOS SKJØYTA OG MONTERE NY LYSKASTER OPPE PÅ SB SIDE, DA KAN JEG TA MED EN VIMPEL OPP. HE HE!! VI SNAKKES TERJE, HILSEN Erik Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.