Bergen dørk Startet 8.Mai.2012 Link til dette innlegget Startet 8.Mai.2012 (redigert) Jeg er på jakt etter et enklest og minst mulig ekkolodd som kun skal ha som funksjon å levere dybdemåling. Vil montere svinger innvendig. Det er naturlig nok grunt vann jeg er ute etter å identifisere,så dybder på mer enn 100 m er uinteressante. Noen som har erfaring eller forslag til ekkolodd? NB! Vet at jeg kan montere instrument med giver som gir dette, men dette er stort sett mye dyrere, så langt jeg har vært i stand til å finne ut. Redigert 8.Mai.2012 av Bergen dørk (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
trulsant Svart 8.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2012 Jeg har en Airmar tri-ducer jeg skal montere, denne gir dybde, temp og fart, og er naturligvis gjennomgående. Men det finnes også noen varianter av disse som kun har temp+dybde, og de kan jo monteres innvendig. Den jeg har leverer disse dataene på NMEA, og jeg skal koble dette til kartplotteren. Finnes også noen relativt billige ekkolodd som også leverer NMEA ut, og en kan koble til annet utstyr...og da kan en jo gjemme bort selve enheten. Seatronic har også noen rene dybdemålere, Nasa kanskje...? TA Sitér dette innlegget Link to post
HansT Svart 8.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2012 Hei. Jeg har limt fast en hekksvinger i bunn på min sollux24 denne måler dybden ganske bra(har ikke vært på dypere vann enn ca 200,men virker helt fint ned dit) Jeg har brukt epoxy for å sette den fast,det som er viktig er at det er ett hardt lim(epoxy,araldite osv.) så ikke en isolerer signalene til svingeren.(sikaflex og slikt er mykt og vil isolere mye av signalene og gi dårlig dybdemåling.) De fleste jeg har snakket med i havna har også bare en hekksvinger limt fast inne i båten, da disse svingerene ikke koster så mye i forhold til mange andre. Min giver er til en simrad CE32 kartplotter. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 8.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2012 (redigert) Akkurat, Hansi. Jeg har gjort dette selv i en båt jeg hadde for noen år siden. Jeg lurte på om jeg burde ha en spesielt konstruert giver for innvendig montering, for at det skal bli bra nok. Tenkte da på en fra Airmar, som Garmin anbefaler på en del av sine lodd. Vurderer egentlig Garmin Echo 150, da dette er "lite og nett". Det følger med hekksvinger, men jeg har som nevnt vært usikker på om disse gir gode nok signal innvendig montert.....selv om en på båtutstyrpusher-sjappa sa at de gjorde det ofte slik når de monterte for kunder med enkle behov. Da var det Humminbird han ville selge meg, men jeg syntes det var alt for stort....på størrelse med min 5" kartplotter. Redigert 8.Mai.2012 av Bergen dørk (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
egilwh Svart 8.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2012 Burde gå bra med den hekksvinger'n som følger med Garmin. Et alternativ til fastliming er i ett rør med olje. Røret er limt fast til bunnen, og svingeren kan du feste til lokket nedsenket i oljen. Da kan du teste det først, og evt skifte ut svinger dersom den ikke er nøyaktig nok. Det er også mulig å teste innvendig svinger i en plastpose fylt med væske....... Har ikke gjort det selv, men lest at andre har gjort det. Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Bergen dørk Svart 9.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2012 Takk for svar sålangt! Noen som har direkte erfaring med Garmin Echo 150 og medfølgende hekksvinger montert innvendig? Eller er det andre lodd enn heller bør velge når en først skal gjøre dette. Lowrance har jo en del lodd i samme klasse. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Indy Svart 9.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2012 Jeg har Hummingbird 560x med innvendig svinger, kostet til sammen (på tilbud) rett under 2 000,- hos Maritim for et par år siden. Fungerer utmerket ned mot 200 m. Brukte det medfølgende epoxy-limet. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 9.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2012 Takk for tipset, Birddog1, men jeg synes disse Humminbird loddene blir litt store rent fysisk, med tanke på at jeg kun skal gjøre dybdemåling. Det er imidlertid kanskje en investering i kvalitet? Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
MajorAndy Svart 9.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2012 Jeg har en ny Airmar P319 svinger monteret indvendigt. Det var jeg noget skeptisk overfor, men det fungerer rigtig godt og faktisk bedre end den gamle gennemborede. Her fik jeg ikke noget ekko ved planingshastighed, da der åbenbartr var bobler under skroget. Den nye giver dybde under alle hastigheder og jeg oplever ikke noget tab - jeg ser fx tydeligt springlag/termokliner og fiskeekkoer. Min sidder i Tec7 og det er der heller ikke nogen problemer med (endnu, da...) Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 9.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2012 Hvilket lodd har du da, Major Andy? Har du kun en dybdemåler, kanskje? Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
MajorAndy Svart 9.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2012 Jeg har en Simrad NSS. Kan varmt anbefales. Fx en NSS7 eller NSS8 til dit brug. Men du er jo ude efter en simpel dybdemåler, så det er jo overkill for dit behov. Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 9.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2012 Har en enkelt dybdemåler liggende (ubrukt) med svinger og det hele som skal gå an montere innenbords. Du kan få den hvis du vil. Tror det er Eagle (Lowrance) av fishfinder typen. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.