Jump to content

Hvilken rimelig radar anbefales for kystseilas (seilbåt)

avmønstret5

Recommended Posts

Anbefaler at du tar en prat med Simen hos Seatronic. Jeg hadde en prat, et besøk og som resultat av et utmerket samarbeide landet vi på noe helt annet enn det jeg fra starten hadde forestilt meg. Prisen for mitt oppsett er verken billig eller strømsnilt. Men mitt hovedfokus er at jeg skal bruke radaren til navigasjon. Altså se en en moloåpning eller et trangt sund der jeg skal inn. Og som kan være så trangt at karplotteren ikke leverer nøyaktige data. Hva som skjer 20 Nm unna er mindre interessant for min del. Hulda er utstyrt med 440 Ah forbruksbatterier og aggeregat som gir den strømmen det,er behov for. Det du egentlig spør etter er 'ja takk, begge deler' og det er ikke slik radarverdenen fungerer. Har jeg funnet ut.

Redigert av Hulda (see edit history)
...Når man "driver" i 5-6 kn. er rekkevidde over 10-15 nm unødvendig mener jeg, er jo ikke der før om flere timer. :-)

Ser at flere mener dette, men det er andre båter på sjøen med stort hastighetspotensiale.....

Kjøpte DENNE direkte fra USA og bruker den ofte. (Se andre strenger om radarbruk og øvelse i tolking av bildet...)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Ser den med raske båter, men for meg har det ikke vært noe problem.

Må dog nevne en episode utenfor skagen. Jeg krysser skipsleia 90 grader og ser rødt grønt lys til babord ca 8 nm ute.

Etter 6-7 minutter fremdeles rødt grønt, 6-7 minutter til, fremdeles rødt grønt. Starter motoren, full gass (+ ca 1kn) og lyser på seilet med lommelykten,fremdeles rødt grønt.

Det begynner å bli skikkelig skummelt, og kona utbryter "Herregud, kanskje de sover" Tar VHF'en og kaller opp skipet på possisjon.Får øyeblikkelig svar på gebrokkent engelsk:

" I am not sleeping, I pass behind you" Han gjorde det, max 100 m.

Tilbake til radar. Har plassert min lavt i masten for å få bra dekning nærmest mulig båten. Det jeg frykter mest om natten (bitter erfaring) er fiskebruk, noe det er MYE av langs kysten i østersjøen/polen. Med mitt oppsett ser jeg greit blåser og bambuspinner med flagg 100 m foran båten. En god lykt og nattkikkert er i tillegg uvurderlig.

Born to sail,forced to work. ...............Hjemmeside:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...