Jump to content

Hvordan entre mercruiser alpha one på bellhouse

volvo_penta_

Recommended Posts

Har prøvd å montere drevet på bellhouse nå i 3 kvelder, men nytter ikke.

Finnes det noen prosedyre eller spesialverktøy for å få gjort dette?

Trodde det kun var å treffe med splines og gearaksel for å få dette inn, men gjenstår 2-3 cm. Akselen krangler ved hvert forsøk på å komme inn til dette nivået.

Tror jeg har prøvd å rotere akselen samtlige av de 360 grader som er mulig nå.

Drevet sto på i fjord og jeg har ikke flyttet på motor.

Satte på et volvo 280 drev på en annen båt her om dagen, og var gjort på 20 min

Har skiftet bakstillinger, gearkasser, forstillinger, hatt motorer i fillebiter, etc.. så er ikke helt på gjordet når det gjelder mekanikk heller, men dette får jeg ikke montert sammen.

Noen tips??

Jepp - gir forover på gasshendel og på drev. Når drevet butter (når pinneboltene på transom nesten entrer hullene på drevet - er vel noe mer enn 2-3 cm igjen da) vris propellakslingen mot-urs til splinene blir riktig og drevet sklir inn. Om propellakselen dreies feil vei hopper drevet ut av gir og må settes i forover igjen. Har du sjekket alignment?

Edit: ditt svar kom imellom - har dessverre ingen erfaring med montering av bare øvre del, får du vridd akslingen om du bare forsøker montere øvre del av drevet?

Redigert av Ibiza 1 (see edit history)

Nei, får ikke rotert akselen så må dra drevet litt ut igjen å ta tak i drivknuten og rotere på denne og forsøke å entre på nytt, trodde man skulle treffe til slutt om man prøvde mange nok stillinger på akselen.

Er nesten litt avhengig av å starte i denne rekkefølgen da jeg har mistet posisjonen på girakselen på undervannshuset i forrhold til akselen mellom bellhouse og drev.

Må da sette båten i fremover gir og setter på øvre del av drevet slik at denne akselen vrir seg i forrover stilling, for så å sette undervannshuset i forrover stilling og montere dette til slutt. Dette var tanken, men ser ikke ut til å være så lett.

Har ikke sjekket alignment, men i og med at det fungerte i fjord (kjøpte båten med drevet på) ville jeg tror at det skulle være mulig å få det sammen igjen i år.

Jeg hadde samme problemet etter bytte av belger. Det merkelig var at drevet ikke gikk like langt på hvert forsøk.

Er usikker på hva årsaken var, men virket på meg som om selve drevet buttet mot enden av drivknutebelgen eller at det bygget seg opp med fett her.

Viktig å passe på at "staget" i enden av gearwire er riktig og ikke vrir seg.

Fikk det inn til slutt med å jukke drevet opp og ned når jeg var sikker på at drivakslen's splines var riktig.

Gjorde til slutt det jeg ikke skulle gjøre, når jeg fikk entret mutterne så dro jeg det forsiktig inn det siste stykket. Det gled inn, men det gikk tregt.

Fikk dreid propellakslen ved å pakke den inn i gummimatte og bruke vannpumpetang. Var forsiktig så jeg ikke lagde spor og riper i akslingen.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Er akkurat slik du beskriver det jeg sliter med, går ikke like langt på hvert forsøk.

Har streifet meg dette med at det kan være for mye fett, men tenkte kanskje det måtte være i bunn av splinsen siden det er det siste stykket som er problemet, men slo det litt fra meg. Får prøve å tre inn en tynn gummislange eller noe å kjenne om det er mye fett her.

Litt skeptisk til å banke å bruke for mye kraft også i frykt for å lage grader på splinser der inne, da er det bare å glemme hele greine.

Har fått det så langt inn at skruene nesten går gjennom plata, lurer på om den har kommet i spor der inne da, for da kunne en jo prøvd å skrudd litt forsiktig. Veit ikke hvor tykk drivplata på svinghjulet er heller, da kunne en hatt en indikasjon på om drivakselen hadde kommet på plass.

Redigert av volvo_penta_ (see edit history)

Jeg skiftet impeller i vinter og brydde meg lite om innbyrdes posisjoner på akslingene i øvre og nedre del av drevet da jeg monterte det sammen igjen. Mulig jeg misforstår deg. Standardprosedyren ved montasje av vannpumpehus er vel tilogmed å vri på akselen i nedre hus slik at impellerens vinger blir riktig mens vannpumpehuset presses ned. Sikker på at du ikke bør sette sammen drevet først?

Har fått det så langt inn at skruene nesten går gjennom plata, lurer på om den har kommet i spor der inne da, for da kunne en jo prøvd å skrudd litt forsiktig.

Har du fått det så langt inn at du kan entre mutterne, da er splinen i sporet. Bommer det her så stopper det før boltene kommer gjennom hullene i drevet.

Det skal smøres fett også der jeg har markert med rødt. Det er her jeg følte at det buttet. Fettet er ikke akkurat lettflytende med de temperaturene vi har om dagen.

alphaone.jpg

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Jeg skiftet impeller i vinter og brydde meg lite om innbyrdes posisjoner på akslingene i øvre og nedre del av drevet da jeg monterte det sammen igjen.

Det kan godt hende dette er like greit, tenkte bare at hvis jeg setter drevet sammen igjen før jeg setter det på båten, så må jeg sette drevet i fremover posisjon og sikte inn den girakselen som står på splines mens jeg montere drevet, slik at denne blir stående på linje med gir-sporet på bellhouse, og tenkte i den forbindelse med at det var lett å bomme med rotasjonen med en tann eller to på gir splines, slik at det ikke ville passe 100% når drevet skal på. Men mulig dette ikke er noe problem, har lite erfaring med montering av dette.

Har du fått det så langt inn at du kan entre mutterne, da er splinen i sporet. Bommer det her så stopper det før boltene kommer gjennom hullene i drevet.

Det skal smøres fett også der jeg har markert med rødt. Det er her jeg følte at det buttet. Fettet er ikke akkurat lettflytende med de temperaturene vi har om dagen.

Ok, her har jeg ikke lagt på fett, så kan prøve å smøre denne diameter i tillegg til å sjekke om det har oppstått noen grader der. Har fått boltene så langt at de er 2-3 mm fra å komme igjennom. Når jeg da skal dra drevt ut igjen for å prøve å flytte på splines sitter det godt fast, og må ta ganske hardt i for å få det ut igjen.

Siden drivakslen er så lang på dette drevet med knuter å alt, synes jeg det virker som akselen hele tiden blir liggende i bunn av transom hullet innover og har litt problemer med å "komme opp" til midten.

Har et dele-drev stående så i værste fall får jeg skjære av drivakselen på dette og sveise den på en stang å prøve å se om dette er milig å få inn i splines, og at motor fortsatt står på linje.

Om du kommer så langt som at boltene er nesten igjennom er det den siste biten

(merket med rød strek i tråd over) som ikke er helt rett entret og det stopper der. Lageret kan være ute av posisjon.

Du kan prøve med å bikke det opp og ned samtidig som du eller en annen presser på.

Jeg har noen ganger på Bravo drev brukt en 2x4 plank og vippet opp og ned og fått boltene igjennom såpass at mutter entrer og skru

det på plass.

Du kan og bruke beinet og gi det noen gode spark bak, da pleier det gå greit inn.

Om du fortsatt ikke får det på plass kan det være lageret i transom som trenger en liten justering, det er bevegelig i alle retninger, bruk

alignement tool til dette, da får du rettet lageret i forhold til resten.

Ser du har et reserve drev, men om du trenger flere reserve drev har jeg to stk 1,82:1 til salgs.

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Takk for tips chris.

Får prøve å banke å rikke litt mere på det.

Hvordan er prosedyren for å rette lager i transom med alignment tool? må tansom løsnes for å gjøre dette?

Ok, har forløpig ikke behov for flere drev om dette er like helt innen jeg får det på, men takk for tilbudet! Skal gi tips videre hvis jeg kommer over noen som trenger!

Takk for tips chris.

Får prøve å banke å rikke litt mere på det.

Hvordan er prosedyren for å rette lager i transom med alignment tool? må tansom løsnes for å gjøre dette?

Lageret "rettes" med alignment tool uten å løsne transom.

Tool settes inn, men ikke så langt at det entret motor. Lageret er bevegelig i lagerskålen i alle retninger,men begrenset hvor mye, så

om akselen ikke treffer, er det bare å vippe i en eller annen retning til tool treffer aksel på motor.

Det kan være det som gjorde at du ikke fikk entret, med en dytt bak rettet det seg inn selv.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...