Mariell Startet 9.Mai.2012 Del på Facebook Startet 9.Mai.2012 (redigert) Er i tvil på hva jeg skal gjøre med fremdriftsmaskineriet. Har en 87 model Tamd 41A Motor har gått 5000 timer. Har som vinter 2013 project en full overhaling av motor. føler at det snart er på tide. Fått estimert kostnad fra ett merke verksted. Litt avhengig av hva bortsett fra rep. settet som må byttes. regner de med at morroa vil komme på 100 - 130000,- (Rep settet koster 36000,-). De tar båten på land, ut med motor, peller den helt fra hverandre, bytter alle slitedeler, kjøring i testbenk, motor tilbake i båt sjøsetting og testkjøring. Alt fyldig domumentert. Vil da ha en motor som er nærmest ny etter hva de sier. Alternativene En ny motor koster vel ca. dobbelt av dette, men noen kroner hadde jeg vel fått for den gamle. En nyere brukt41P kan jeg vel muligens finne på Finn til samme pris som estimert kostnadd over. Men vet jeg hvilket liv den motoren har hatt? Med mine 8 tommeltotter, måtte jeg eventuelt sette bort ut/inn montering av motorene uansett. Det er vel ikke akkurat gratis Bredde på eventuelt ny motor kan ikke være større en en Tamd41, må ta av varmeveksler og dynamo på 41'n, da går den akkurat ut/ inn døra. Værksmesteren og en eldre mekaniker jeg snakket med var ikke i tvil. De anbefaler overhaling av den gamle. Hva sier dere Overhale? "ny" brukt? Redigert 9.Mai.2012 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Windy37GM Svart 9.Mai.2012 Del på Facebook Svart 9.Mai.2012 (redigert) Heisann Hvorfor overhale en 41 med "bare" 5000 timer? Blokka med tilhørende komponenter er bygget for å vare ca 10.000 timer før overhaling bør skje. Og da er det overhaling, ikke overmaling. Litt som du beskriver, byte slitedeler osv. Jeg møtte en båt i Fjellbacka med en 41 A som hadde gått 5000 timer ++. Og den gikk vakkert og fint og røyk litt slik A varianten gjør. Noen spess grunn til at du vil overhale? En kompresjonstest er myyyye billigere og sier litt om hvordan maskienn din har det. Dyser trenger en servicesjekk i ny og ne, husker ikke timeantallet på 41, på KAD44 var det hver 600 time, tror det er samme på KAD32 som jeg har nå. mvh Bavaria32sport Redigert 9.Mai.2012 av Bavaria32Sport (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Bitteliten Svart 9.Mai.2012 Del på Facebook Svart 9.Mai.2012 Jeg ville overhalt en slik motor. 41 motoren er regnet som en god arbeidshest - også så deilig å ha en helt mekanisk motor da tenker jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 9.Mai.2012 Del på Facebook Svart 9.Mai.2012 (redigert) Jeg har tenkt samme tanke. Nå går motorene bra, men det kommer vel en gang i fremtiden til å bli et behov. Jeg har snakket med enkelte verksteder iblant, da gjaldt det TAMD40A som er omtrent samme motor, men de fleste anbefalte å IKKE overhale motoren. primært pga. sjøvanns-kjølerene. Motoren (TAMD40A) hadde gått noe over 3000 timer siden 1982, og går fint enda. Hvilken av de nyere motorene kommer til å gjøre det ? Kanskje mekanikken holder, men garantert ikke elektronikken! Om du overhaler motoren, vil den sannsynligvis gå enda 25, til en kostnad på under halvparten av en ny type motor (du slipper jo å tilpasse båten til ny motor, blant annet). Jeg tror jeg velger overhaling når den tid kommer, så det vil være min anbefaling. Husk også å sjekke grundig kjølesystemet ditt før du bestemmer deg for overhaling. Om det er dårlig, kan det komme til å koste deg 50-60.000 bare det. Ikke sikkert at det holder 25 år til. Redigert 9.Mai.2012 av Fusebox (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 9.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mai.2012 Heisann Hvorfor overhale en 41 med "bare" 5000 timer? Blokka med tilhørende komponenter er bygget for å vare ca 10.000 timer før overhaling bør skje. Og da er det overhaling, ikke overmaling. Litt som du beskriver, byte slitedeler osv. Jeg møtte en båt i Fjellbacka med en 41 A som hadde gått 5000 timer ++. Og den gikk vakkert og fint og røyk litt slik A varianten gjør. Egentlig kun for å være sikker på at alt er tipp topp. Farter mye rundt over yte Oslofjord, Skagerak og Kategat alene, derfor vil jeg være sikker på at alt er som det skal. Skal avgårde på en 8-900nm tur nå i sommer. Motoren har en fin gange, men Ryker mer enn vanlig for en 41A, Spytter uforbrent diesel stort sett hele tiden ikke bare ved oppstart. Begynner derfor å lure på om alt er som det skal. En annen ting som vel ikke direkte har noe med motoren å gjøre Sliter med å få opp tempraturen om jeg ikke går på 85% belastning.Tempraturen faller som en stein ned til 45-50grader så fort jeg reduserer turtall til 60%. Spessielt når det er kaldt i vannet. Hvorfor er det ingen som skjønner. Har byttet termostatene. Har byttet dyser og turbo. Hjalp noe på røyken men ikke mye. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Sjeldenutpå Svart 9.Mai.2012 Del på Facebook Svart 9.Mai.2012 Enten bytter du motor, eller så tar du kjølere i samme reknestykket nå. Ellers blir det feil. Eller du lar motor være og kjører 5000 til Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Worry II Svart 9.Mai.2012 Del på Facebook Svart 9.Mai.2012 (redigert) Det er et veldig vanskelig spørsmål det der, Mariell ! Jeg driver selv å vurderer bytte av min TAMD30. Overhalingstilbudet fra LaSa sier 67.585,- !! Ny maskin med innbytte av gammel kommer fort på 130-140.000,- ! Men problemet mitt er at det er en del vitale deler som VP har faset ut av produksjon, og som man da i så fall må ut på bruktmarkedet å få tak i. Dette opplevde jeg, som noen har fått med seg, i varmevekslertråden min. (den er utgått) Nå er 41 en litt nyere maskin og tilgangen er nok noe bedre på deler, men vær klar over at saltvann og ferskvanns kjølekretser ikke normalt er med på en "full overhaling". Så har du den faktoren med at du sikkert kjenner motoren du har i dag veldig godt, og det betyr jo veldig mye ! Som Bitteliten sier "helt mekanisk", så man trenger sjeldent å få verkstedet til å stille med diagnoseverktøy, pluss at du heller ikke er pålagt å følge servicer for at garantien skal gjelde som på en ny maskin. Jeg har vært vitne til at du ryker noe mer enn normalt, i Strømstad, så jeg vet at du nok bør gjøre et valg om ikke lenge. Ta for deg hele delelista til Volvo Penta for motoren din og sjekk at alt vitalt er tilgjengelig før du overhaler! Jeg tror nok du har en maskin som fint kan gå en runde til (10-års?) før du trenger å bytte.. Og.. ikke glem.. Den du har i dag, den kan du fikse alt på selv Redigert 9.Mai.2012 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 9.Mai.2012 Del på Facebook Svart 9.Mai.2012 Jeg er mere tilhenger av å vedlikeholde litt hvert år enn å la det gå til allt må tas. Det er godt mulig at motoren din er i god stand, bare at det er noen småting som må fikses. Kanskje ventiltettinger f.eks. Ta en sylinderlekkasjetest, da finner du ut om du bør ta av toppene eller ikke. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 9.Mai.2012 Del på Facebook Svart 9.Mai.2012 For det første. Sørg for at din nye 41-maskin, hvis du fortsatt går for denne maskinen er specet etter 41B eller nyere. Dvs. med høyere kompresjon og andre dyser enn 41A. Da slipper du mye av røyken du sliter med ved oppstart. Som mange sier, sjekk sjøvannsdelene på din gamle maskin. Dette kan fort koste myyyye penger hvis de ryker. Sjekk også gearkassa hvis du har mekanisk MS kasse. Dette koster også mye når de ryker. Spør du meg ville jeg nok valgt en nyere brukt 41P fra 98 eller deromkring. Da får du med HS1 kasse og nyere og mindre tært mariniseringsutstyr. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
primusmotor Svart 9.Mai.2012 Del på Facebook Svart 9.Mai.2012 (redigert) Det at temperaturen faller fort ved lavt turtall er vel normalt på både 30 og 40 serien.... Vet det finnes ett ombygningskit til termostathuset/varmeveksleren slik at kjøling ble mindre effektiv på lavere turtall, volvoen sliter vel mest med kjølingen på høyt turtall/belastning. Eller du kan se i Ingar sin tråd om dette: https://baatplassen.no/i/topic/17753-defroster-forbedre-vannsirkulasjon/ Redigert 9.Mai.2012 av Sun 33 (see edit history) Sitér dette innlegget D5L Rana 13 Master 680 Skilsø 750cc Dacapo 9000 flyer SUN 33 Nordic oceancraft 28 Skorgenes 335 Skorgenes 375 Link to post
hanto1 Svart 9.Mai.2012 Del på Facebook Svart 9.Mai.2012 Hadde overhalt toppen & sjekket kjølere etc. Etter disse årene er det på tide å overhale ventiler osv. Dieselpumpen trenger også muligens en sjekk. Lagere,stempler og foringer skal normalt ikke slites ut etter bare 5000 timer. Toppen og kjølere kan man skru av selv og levere inn til verkstedet, så kan man heller få en mekaniker til å montere de overhalte delene. Er alt ok kan du slippe unna med ca 20K. Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 9.Mai.2012 Del på Facebook Svart 9.Mai.2012 1 ; overhale den du har og samtidig få høy komp stempler etc lik B og P versjon.. 2: Kjøpe en ferdig her http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=34615155 og selge den du har + drevet og slikt som følger med den nye for 60 lapper rundt om kanskje mer.. da drev koster skjorta hvis de er i god stand.... da har du nyoverhalt motor med dok fra verksted i B utgave til en hyggelig pris. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Mariell Svart 9.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mai.2012 (redigert) Er HS1 gear. Mye mulig alt hadde blitt bedre bare jeg hadde fått opp tempraturen. Litt info om kjølesystemet. Satt inn brukt varmeveksler i fjor våres. Ikke noe saltvann i ferskvanskretsen ved test sist høst. Var lav tempratur og røyk også før jeg byttet veksler, men innbiller meg at det tempraturen er blitt lavere de siste par årene. Kan uten problem holde hendene under varmtvannskrana i byssa etter en 2-3 timers tur Oljekjøler ser noe sliten ut. korrosjon, hvitt belegg utvendig . Sinkanoder byttes årlig. Normalt slitt 70-80% borte. Har ennå ikke vært helt oppspist. Er noen meter xtra med kjølesløyfe for å komme til varmtvannsbereder. totalt 3-4 meter? Er noe skum av brunt belegg ved lokket på varmevksler etter bruk. Tar jeg dette bort med en fille. Ser væsken under "normal" ut. Noen har nevnt teorien om at oljekjøleren som får kjøling fra saltvannskretsen er for effektiv. At oljen derfor forblir kald. Forslag har vært å strupe inn på sjøvannsinntaket for å redusere sjøvannsgjennomstrømmningen (skeptisk). Går for det meste i turtallsområdet 2200-2500, som ikke er mer enn50-60% belastning. Det er da jeg har skrogfart, og går mest økonomisk. Redigert 9.Mai.2012 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Faxen Svart 9.Mai.2012 Del på Facebook Svart 9.Mai.2012 Har du prøvet med termostater med høyere utløsnings temp? Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Mariell Svart 9.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mai.2012 Nei! Om jeg ikke husker feil er utløsnings tempen 72-73 grader. kommer vel aldri opp i det engang. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
mateco Svart 9.Mai.2012 Del på Facebook Svart 9.Mai.2012 ...................... Sliter med å få opp tempraturen om jeg ikke går på 85% belastning.Tempraturen faller som en stein ned til 45-50grader så fort jeg reduserer turtall til 60%. Spessielt når det er kaldt i vannet. Hvorfor er det ingen som skjønner. Har byttet termostatene. ..................... Heisann Mariell !! Litt på sidelinjen, men kanskje relevant nok !? Jeg lurer på om du har motorvarmer i form av en slangevarmer installert ? Hadde en temmelig lik problemstilling på mine TAMD60C motorer : https://baatplassen.n...000#entry715000 Kobla retur fra slangevarmeren feil slik at en utilisiktet konstant sirkulasjon gjennom varmeveksleren oppstod ! Klarte ikke å nå normal arbeidstemperatur på motoren uten betydelig belastning. Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Mariell Svart 9.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mai.2012 Heisann Mariell !! Litt på sidelinjen, men kanskje relevant nok !? Jeg lurer på om du har motorvarmer i form av en slangevarmer installert ? Nei, ikke som jeg har montert i allefall. Men jeg stusser litt når jeg nå kikker på tegninger av motoren. Mener at jeg da har flere slanger koblet til oppe ved Thermostathuset. For sjekke nøyere om slangene til varmtvannsbereder kan være montert feil, om det er mulig. Hvilket jeg ikke trodde. Leste gjennom tråden din. Ser at det er flere som nevnte for muligheten at oljekjøler var for kraftig. Hadde det vært slange og ikke rør der hadde det vært fristet å sette på en kran for å strupe saltvannsgjennomstrømningen som en test. Termostatene har jeg som nevnt byttet. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
mateco Svart 9.Mai.2012 Del på Facebook Svart 9.Mai.2012 (redigert) ........... For sjekke nøyere om slangene til varmtvannsbereder kan være montert feil, om det er mulig. Hvilket jeg ikke trodde. . Sjekk også om du har noen slange tilkoblet i akterkant av motor der du har avtapningen !! Om du har en slik, så sjekk hva slags krets den tilhører og hvor evt. retur (tur) er er koblet! Bjørn Redigert 9.Mai.2012 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
cosmic Svart 9.Mai.2012 Del på Facebook Svart 9.Mai.2012 (redigert) Lett å bruke andres penger,men er overbevist om at å få på plass en nyest mulig 41P er det beste du kan gjøre.Helt overbevist om at tæring vil ta knekken på den du har før du får slitt den ut etter en ny totaloverhaling.Deletilgang som blir dårligere er også et moment i denne sammenheng.Kjøp av ny motor vil veie positivt i en verdivurdering av båten totalt,mens det du legger av penger i den gamle, ikke vil øke verdien nevneverdig.Har selv hatt en 41P,og den var så godt som røykfri både ved oppstart og tomgangskjøring. Redigert 9.Mai.2012 av cosmic (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 9.Mai.2012 Del på Facebook Svart 9.Mai.2012 41P ble produsert fram til 2005!!! så det burde være mulig og få kloa i en slik vil jeg tro.. Sealine brukte disse helt til slutten. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Princess 36 Riviera Svart 9.Mai.2012 Del på Facebook Svart 9.Mai.2012 Heisan. Hvis termostaten din står merket med 72 grader så er den fult åpen ved 72 grader. Begynner å åpne lenge før. Jeg ville valgt en som var fult åpen ved 88 grader. (noe jeg også mener er originalt) Da skulle du kunne oppnå ca 75 grader ved sakte fart og 80 - 85 ved mars fart. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 9.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mai.2012 Kan godt være at jeg husker feil med åpningstemratur. Termostatene ble kjøpt inn orginale hos VP forhandler Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Sjøga Svart 9.Mai.2012 Del på Facebook Svart 9.Mai.2012 Plundret litt selv med lav temp, på den ene motoren min 41p. byttet om termostatene og den lave tempen flyttet seg til den avdre motor. kjøpte nye termostater til den, men tempen datt til 60 grader fort på tomgang. de nye termostatene så har begge luftehull på, tettet den ene lutenipplen på den ene termostaten og det hjalp. prøv det. er så kaldt i vannet att litt ekstra gjenomgang er nok til å kjøle ned. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 9.Mai.2012 Del på Facebook Svart 9.Mai.2012 Ilfg. sprengskisse termostathus TAMD41A http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7745630-26-19479.aspx Så skal begge termostatene åpne ved 81 gr.C, og bare den ene skal ha "vent-hull" (pos.11-12) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Mariell Svart 9.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mai.2012 Klart en nyere 41P vil øke båtens verdi, sånn sett ett meget godt argument. Mitt problem med motorbytte er at jeg når jeg ikke er avgårde på jobb, bor i båten. Derfor plundrete å ligge på land i ukesvis, mens jeg er hjemme. Hadde derfor vært meget behaglig, (dog ikke rimligst). Å få ett firma til å gjøre jobben (være seg overhaling eller motorbytte), mens jeg er avgårde. Snakket med Framnes maritime om dette for en stund siden. De påsto at det var ytters skjelden de fikk inn brukte 41P motorer. Derfor anbefalte de full overhaling. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.