Jump to content

Tamd 41A, full overhaling eller ny motor


Mariell

Recommended Posts

Det blir jo en utgift av dimensjoner uansett,men jeg mener nå at du får mest igjen for å bruke pengene på nytt,fremfor på arbeid og dyre deler.Inn og utmontering må du jo betale uansett.En 87 modell motor blir ikke mer verken verd eller lettsolgt uansett hvor mye du legger ut.kan helt sikkert skaffes på en eller annen måte om du har litt tid.Mener jeg så en tilsalgs tidligere til ca.100k.

Link to post

Når jeg kjøpte termostatene på Vallø motor hadde begge "vent hull". Fikk da beskjed om at de uten var gått ut av produksjon. Har de gamle termostatene som jeg byttet selv om de åpnet ved riktig tempratur. Kanskje jeg skal sette i den gamle termostaten uten vent hull og tette hullet på den andre og se hva som skjer.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post

Jeg hadde satt inn termostater med 85 grader.

Lenge siden du har justert ventil-klaringene?

Dysene tok du vel i fjor.

Kan kontrollere dysene dine.

Kan ikke forstå at du må til med motoroverhaling etter 5000 timer??.

Sier manualen det???

En her i fjorden bytter motor etter 84000 timer, men det var en Ford.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Jeg ville nok sett meg om etter noen nyere 41P motorer. Både med tanke på at dette er en nyere motor, med mindre tæring, enklere og sikrere dele tilgang i mange år fremover, samt mindre røyk ved oppstart. Men også pga. verdien på båten om du skulle finne på å bytte om noen år.

 

Det ligger en på finn nå til 100 000.- , http://www.finn.no/f...nnkode=33917754

 

Fernanda

 

:flag:

Redigert av fernanda (see edit history)

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post

Om du skulle finne på å bytte til 41P så vær obs på att de kom med dårlige topp pakninger. Gjelder vel hele 41-42-43 serien fra 42 kom og

frem til ca 2005 eller noe.

jeg byttet på min i vinter(1999mod 41P) og en kompis med kad43 har sansynlig lekasje i sin nå, lekker kjølevan ut(ikke spesielt farlig men irriterende med lekasje hele tiden. det med termostatene fik jeg også beskjed om, brøv å sett inn den gamle uten lufteventil du.

Link to post

Før du ryker på med noen overhaling så send en mann ned i maskinrommet med noe verktøy for en service. La han måle og justere og sjekke for rundt tre båtlapper, og da kan du lene deg tilbake med tilstandsrapporten og avgjøre. Personlig synes jeg 5000 timer er alt for lite til å gjøre noe mere en service, hvis motorene har fått forskriftsmessig stell.

Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki

Link to post

Takker for alle innspill.

Det jeg kan konkludere med er at full overhaling mest sannsynlig er for tidlig ved "kun" 5000timer.

I første omgamg få en mekanikker ned i kjeller'n for å ta en kompresjonstest, justere ventil klaringene og hva ellers som er å sjekke, for å få en oversikt over hvordan tilstanden ellers er.

 

Om tillstanden er for dårlig,

Gå for en 41P i stedet for å bruke vel 100000 på den 41A'n som er der nå.

Ser at det nå ligger en 41P og en 41??? begge til 100000 på Finn nå.

Kostnadden med å ta ut og montere inn "ny" motor kan finansieres ved salg av den gamle.

 

Kjølesystemet: Her ser jeg at mulighetene er mange og at flere med tilsvarende motorer har hatt det samme problemet. Får begynne i en ende og jobbe meg rundt.

 

Full motor sjekk, tror jeg ikke jeg får tid til før til høsten. Uke 36 ser ut som en mulig uke. Om jeg da ikke treffer på ett verksted/mekanikker på min vei langs Danskekysten i løpet av sommeren.

kjølesystemet kan jeg jobbe med selv, mens jeg er på cruise.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post

Skal du til Dammark så hadde jeg forespurt noen verksteder langs ruten din, de er ofte både rimelige og raske hvis alt er avtalt på forhånd. Har flere bekjente som tar både opplag og service i Danmark. Fiskeriflåten i nærområdet bruker også stort sett Danmark når noe skal gjøres.

 

Vil som tidligere antyde at det er toppen som trenger en overhaling, alt kritisk mht til trykk og temperatur skjer her & det er her det er mest slitasje.

Link to post

 

 

Sliter med å få opp tempraturen om jeg ikke går på 85% belastning.Tempraturen faller som en stein ned til 45-50grader så fort jeg reduserer turtall til 60%. Spessielt når det er kaldt i vannet. Hvorfor er det ingen som skjønner. Har byttet termostatene.

 

 

Hei

 

Jeg skjønner heller ikke hvorfor det er ingen som har svar på dette problemet

Tilsynelatene gjelder det ikke alle 41 - eiere .

Jeg trodde det' og begynte å vri hjernen , kom til en løsning og

prøvde og få med meg noen fortvilte eiere , men etter et par innlegg så jeg

problemet ikke var like kjendt for alle , så jeg la planen min på hyllen....

 

Det må jo finnes en løsning...?? Nye termostater hjelper jo tydeligvis ikke ,

Er det uorginale dere snakker om , med høyere temperaturåpning , eller er det modifiserte orginale..??

 

HER (. https://baatplassen.no/i/topic/86898-diy-prosjekt-hvordan-faa-riktig-kjoelevannstemperatur-paa-tamd-41/page__hl__diy ) dere ihertfall lese at ikke alle har problemer!!

Link to post

Når jeg byttet termostater var det orginale jeg kjøpte.

 

Det med at det er to forskjellige temostathus var inntresant.

Som skrevet tidligere, sjekket jeg de gamle termostatene og de åpnet når de skulle. Kjøpte ett par nye termostater alikevell og satt inn dem.

Tempen ble i allefall ikke noe høyere,

Det første jeg skal gjøre når jeg kommer hjem (30.mai) er å sette inn de gamle termostatene. Blokkere sløyfen til varmtvannsberederen og se om jeg da får tempraturen noe opp.

Neste blir da å strupe inn noe på sjøvannsinntaket for å redusere flow av sjøvaann. Liker det ikke , men må testes det også.

 

Flere her anbefaler termostater med høyere åpningstemp. Hvor få tak i termostater som passer, med åpningstepratur på 85 grader?

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post

Kikket mye på den siden der.

Det er de jeg har med åpning på 81 grader, Men begge er av type 3831424 med ventil valve, da den uten er gått ut av produksjon. Tenkte jeg i allefall skulle sette den gamle uten vent valve tilbake.

Husket feil når jeg lenger oppe skrev 72 grader

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post

Hei,

Jeg ville ikke strupet inntaket ihvertfall - du kan risikere kavitasjon i pumpehuset med tilhørende skade. Husker jeg hadde en gammel Ford Escort engang - den gikk kald og fikk aldri opp varmen selv etter termostatbytte. Der var det en buypassventil, kule med fjær, i termostathuset. Hullet som kula skulle tette var ikke stort. Jeg fant ut at fjæra som holdt kula var rustet slik at ventilen sto åpen. Ford sa - vi pleier å gjenge opp dette hullet og sette inn en set-skrue. Jeg gjorde det og bilen ble varm og fin på kalde vinterdager. Så min erfaring er at det ikke skal så mye til. Har du et hull i termostaten ville jeg forsøkt å tette dette. Noen termostater har en kule som skrangler i en blekkholder på selve termostaten - her er det viktig å ikke sette termostaten feil vei. Hvis termostaten åpner riktig og det ikke hjelper å tette hullet må noe være hakkende galt med rutinga av slangene til kjølevannet!

Redigert av dante (see edit history)
Link to post

Når jeg byttet termostater var det orginale jeg kjøpte.

Flere her anbefaler termostater med høyere åpningstemp. Hvor få tak i termostater som passer, med åpningstepratur på 85 grader?

Det som er viktig er diameteren og en kan velge om en vil ha med eller uten luftehull.

Og det er viktig at pakningn ligger rett så det ikke lekker forbi.

Disse har Romnes er størst.

http://www.mekonomen.no/

 

Romnes A/S

Telefon:35 91 53 00 Besøksadresse:Rødmyrlia 4, 3740 Skien Postadresse:Postboks 2524 Kjørbekk, 3702 Skien

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Jeg kan ikke få sagt høyt nok hvor idotisk termostathuset er laget på disse motorene... :) Men nok om det, hullet i den ene termostaten er til at luft skal kunne passere lenger opp i systemet, og ut i ekspansjonstanken. Den lille kula er hul og flyter i vann slik at den lukker seg når det ikke er luft i systemet.

 

Det sitter to gummiringer i termostathuset som skal tette mot termostatens nedre krage når de er åpne, som du må bytte når du bytter termostater om jeg ikke husker feil. Jeg skal kikke i verkstedhåndboka i morgen.

Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki

Link to post
  • 2 uker senere...

Sendte mail til JL.Skibsservice i Strandby på lørdag. Mandag morgen 07.30 kom det svar.

De tar en kikk på motoren når jeg kommer ned dit i begynnelsen av Juni. Bare å gi beskjed ett døgn før jeg kommer ,så var de klare.

I første omgang. Komp.test. ventil justering, sjekk av dieselpumpe etc.etc. Så ser vi hvordan ståa er og tar det vidre derfra.

Manko på varme problematikken skal jeg først sjekke selv, før jeg går nedover. Finner jeg ikke ut av det får de ta det også.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
  • 2 måneder senere...

Hadde glemt denne tråden.

Som jeg skrev i en annen tråd, foretok mekanikker i Strandby justering av ventilene og en kompresjons test.

Var litt å justere, kompresjonstesten var bra, "bra til å være en såpass gammel motor" som mekanikeren sa.

Samlet pris for jobben? ca. det ett norsk merkeverksted hadde tatt for å åpne motorluken.

 

Mangel på tempratur problematikken fant jeg ut av selv. Termostatene var feilmontert, slik at det var free flow med kjølevann hele tiden.

Termostatene i

 

Her ser dere den nye utgaven av "røykmaskinen", som nå vel kan nedgraderes til en light

utgave.

https://baatplassen.no/tmp/1371003.jpg

 

Det ble ikke rare bildet gitt.

Den ryker fortsatt litt, men i absolutt akseptable mengder.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post

Den røyken din kan ha med feiljustert tenning å gjøre.

Skal det bli perfekt må motor ut og kjøres i benk.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Jeg hadde satt inn termostater med 85 grader.

Lenge siden du har justert ventil-klaringene?

Dysene tok du vel i fjor.

Kan kontrollere dysene dine.

Kan ikke forstå at du må til med motoroverhaling etter 5000 timer??.

Sier manualen det???

En her i fjorden bytter motor etter 84000 timer, men det var en Ford.

 

Du verden! 84.000 timer tilsvarer 10 timer hver eneste dag i året i 23 år...................................................

Redigert av evenR4u (see edit history)

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...