Gladlax Startet 9.Mai.2012 Link til dette innlegget Startet 9.Mai.2012 (redigert) Jeg har en Evinrude 150 hk 97 mod som har gått som en klokke til NÅ. Var ute å fisket i går, og skulle starte opp og kjøre hjem. Motoren startet fint, og gikk i 3 min så stoppet den. Var da helt umulig å få start på. (ingen tegn til liv) Tok av luft filter og diverse ledninger men ingen tegn til noe galt. Motoren har vært på service i vinter og har startet lett vær gang. Etter 1 time startet den igjen, og gikk i ca 10 sec. Er det noen som har noen idèr på hvor jeg kan begynne å feilsøke ? Eller har vært borti lignende ? (Plugger er sjekket, bensin OK (fast tank) Redigert 9.Mai.2012 av Gladlax (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Choaker Svart 9.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2012 Prøvd å pumpe i bensin belgen mens du starter? Som regel drivstoff problemer som er problemet på disse motorene har jeg hørt. Sitér dette innlegget Link to post
Gladlax Svart 9.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2012 Takker for svar Jeg også tenkte i de baner. Det virket også som det var noe luft, det virket som den var komprimet mellom vannutskiller og motor. Men det luktet bensin i motor når jeg pumpet en stund. Det kjentes ihvertfall slik ut i stiv kuling og regn. Sitér dette innlegget Link to post
Choaker Svart 9.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2012 Har du innsprøytning eller forgasser? Prøv å bruk en sprayflaske med bensin/olje blanding og sprut inn i innsuget, starter den da så er det bensintilførselen som er dårlig. (bør nok være 2 personer) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 9.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2012 Om du har sånn belgpumpe på slange fra tank kan det være at den er kaputt. Kan se OK ut - men går flat. Hva med lufting på tanken? Sitér dette innlegget Link to post
Gladlax Svart 9.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2012 Jeg har forgasser. Skal prøve med bensin i innsuget. Har en extra belpumpe så jeg kan montere på "just in case" Har luftet tanken å Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 9.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2012 Du må være dobbeltgjengeren min.. samme nick, og samme båt.. nesten;) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Gladlax Svart 9.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2012 He he he he fantastisk Sitér dette innlegget Link to post
Anders_H Svart 9.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2012 Jeg har en Evinrude 130 Hk 97 modell. Jeg har hatt den i 10 år. Dette har vært en god motor og kun vært på verksted en gang for 4-5 år siden. Dengang stoppet den plutselig (kanskje med et lite poff) og startet ikke igjen før etter en time. Så gikk den greit mange dager- helt til den en dag ikke ville starte igjen. Dagen etter startet den greit osv osv. Huff, plundrete feil. Båten lå vel på Seahorse Marina/Kaldnes Maritim i ett par måneder mens de mer eller mindre aktivt drev feilsøking. Til slutt byttet de en ringformet magnet med ett par "blekksprutarmer" under svinghjulet - en del tilsvarende fordeler på gamle biler- som måtte byttes. Vistnok en sjelden feil, og jeg sier ikke at det er samme feil hos deg. Siden har det bare vært velstand med den motoren Sitér dette innlegget Link to post
Gladlax Svart 10.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2012 Takk for tipset Anders. Holdt på noen timer i går kveld. Tok av alle kontakter og gjorde de rene og sprayet med elektro spray. Gjorde pluggene rene osv. Satt alt på igjen. Motoren startet på 2 forsøk men stoppet igjen. Begynte da og se på vannutskileren. Her var det noe vann. Tømte den og forgasserene og pumpet ny bensin inn. Men dessverre da var jeg tom for strøm på batteriet. Så jeg må prøve i dag å se. Kan jo være en så "dum" feil. Båten har innebygget bensin tank og båten har lagt de siste 2-3 ukene med gjerne litt lite bensin. Her i Bergen har jo det regnet mye og vært minus grader om natten. Prøver en ny optimistisk runde i dag :-) Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 11.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2012 Jeg har en powerpack liggende til slik motor hvis du skulle trenge det. MEN : Det som pleier å være problemet med disse motoren er det optiske øyet som ligger på toppen av svinghjulet. Dette kan ryke, eller fuske. Dette kan måles hvis du har det rette instrumentet. Den gode nyheten er at dette er ganske billlig, rundt kr. 1000,- på Ravns Garage. Fort å skifte.... Sitér dette innlegget Link to post
Gladlax Svart 11.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2012 Takk for det Skrotnisse Batteriet hadde ikke fått ladet skikkelig i går, så det ble ikke skikkelig forsøk. Har du peiling hvordan å måle den ? (jeg har tilgang på en del instrumenter på jobben) Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 11.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2012 Mekaniker som målte hos meg hadde et spesial OMC-apparat. Selv er jeg mer skrumann enn målemann, så jeg er ikke så god på slikt. Første gang jeg hadde dette problemet, hadde jeg en mekaniker som IKKE hadde måleinstrument, derfor sitter jeg med en CDI på lager.....:-( Sitér dette innlegget Link to post
Gladlax Svart 11.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2012 Ja det er greit å holde tungen beint i munnen. Eg skal sjekke litt i helgen så hører du fra meg :-) Sitér dette innlegget Link to post
Caramba Svart 15.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2012 På gamle små Evinruder er det vanlig at elektronikken feiler. Hadde samme symtom på en gammel 25hk. Stoppet helt, neste dag kunne jeg kjøre i 2 minutter, deretter helt stopp. Byttet hele elektronikkpakken inkl. coiler kjøpte dette billig på eurofritid.no Etter dette ble alt bra. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.