Regal 322 Startet 9.Mai.2012 Link til dette innlegget Startet 9.Mai.2012 Jeg har en Volvo Penta 5.8 FSI som jeg har totalt overhalt grunnet rådebank. Alt i motoren er nytt. Men jeg har nå problemer med at jeg får ulyd i motoren etter et par minutter over 2000 rpm. Motoren går i utgangspunktet som en klokke. Det kan nesten høres ut som ventil banking bak på den ene sylinder rekken. Jeg tenkte kanskje det kunne være tenningsbank, men tenningen er sjekket både av meg og andre. Jeg lurte også på om jeg hadde bommet med en tann på registerkjeden da jeg satte denne sammen, men alle merkene er 100% riktig. Ventil løfterene er byttet da det var misstanke om at disse kunne være dårlige, men det var det ikke. Det som uroer meg litt er at tempraturen på motoren oppfører seg unormalt. Jeg har to motorer i båten så jeg har heldigvis et sammenligningsgrunnlag. Når motoren går på tomgang så ligger tempraturen veldig lenge på 50 grader før den kommer opp i 70 - 80 grader. Den andre motoren får ganske raskt korrekt driftstempratur (78 grader). Men når jeg da begynner å belaste motoren så synker tempraturen til 50 - 60 grader igjen, noe som ikke er logisk, mens den andre motoren ligger stabilt på 80 grader. Det er byttet impeller på vannpumpen på begge motorene. Det er også byttet termostat på begge motorene. En annen ting å nevne er at når motorene ligger og går på tomgang så ryker det endel av den motoren jeg overhalte. Kan se ut som vanndamp. Begge eksos manifoldene og riserne er byttet. Har snakket med endel personer anngående problemet mitt og det kan kanskje virke som om at motoren har et kjøle problem som gjør at den ene sylinder rekken / toppen blir for varm og da klemmer på ventilene. Jeg ble bedt om å sjekke at toppakningene lå riktig vei og det gjorde de. Alle kjølekanalene på innsuget, toppene og motoren er blitt sjekket og blåst gjennom med trykkluft uten å finne noe som kan blokkere kjølevannstilførselen. Jeg har byttet alle pluggene og pluggledningene. Jeg har byttet all elektronikk mellom motorene uten at det utgjorde noen forskjell. Har nå motoren i småbiter for tredje gang, men kan ikke finne noe som helst galt. Begynner så smått å bli litt fortvilet nå. Noen der ute som har noen gode forslag? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 9.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2012 (redigert) sprekk i toppen? En kollega opplevde kjøleproblemer fordi det var brukt toppakning til bilmotor, og den dekket da visstnok over litt av kjølekanalaene på båtmotoren Redigert 9.Mai.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 9.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2012 Hvorfor fikk du rådebank? For lite olje eller har du et kamlager som spinner? Har du trykk i vannslangene? Hvordan ser toppene ut? Mister du vann? Har du målt lagerklaring? Sitér dette innlegget Link to post
Regal 322 Svart 9.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2012 Glemte å nevne at ulyden gir seg 20 - 30 sekunder etter at man drar av turtallet. Grunnen til at det ble rådebank var at han som hadde båten før meg hadde hatt av innsuget og ikke spandert nye insugspakninger. Brukte tetningstoff på de gamle pakningene. Dette medførte at det kom sjøvann inn i motoren og dermed havari. Dette er jo selvfølgelig en motor med saltvannskjøling så jeg kan ikke si om det er overtrykk i kjølesystemet eller om jeg mister vann. Toppene såg i og for seg greie ut, men jeg har ikke trykktestet disse. Blir vel neste steg hvis jeg ikke hiver ut hele motoren og bytter den med en ny brukt en. Er jo ikke så mange av disse rundt om, men vet om en som skal være nybygget og testkjørt av Polly Motorsport. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 9.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2012 Saltvannskjølte motorer skal da ikke ha så høy kjølevannstemperatur? Da får du problemer. Saltet krystalliserer seg og tetter igjen der det er trangt. Så da lurer jeg på hva som ble gjort etter havari. Ble den bygget opp med ny blokk? Gjorde du jobben selv? Sitér dette innlegget Link to post
Regal 322 Svart 9.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2012 (redigert) Temostatene er kjøpt originalt hos Volvo Penta så jeg ville jo tro at tempraturen skulle stemme. Men jeg husker at på de gamle saltvannskjølte Sabb Dieslene så var jo tempraturen langt under dette. Motoren ble bygget opp med den gamle motorblokken og de gamle toppene. Ja, jeg gjorde jobben selv. Redigert 9.Mai.2012 av Regal 322 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 9.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2012 Rudnt 60 grader er vel arbeidstemperatur på saltvannskjølte motorer. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 9.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2012 Mener det finnes to termostater, en for saltvann og en for ferskvann. Som Bitteliten sier, ca 60 grader, selv har jeg 65 på min båt med VP bensinmotor. Ferskvannstermostaten går til rundt 80 grader. Dette henger sammen med krystalisering av saltet som DD påpeker. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 9.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2012 Det finnes minst to typer, ganske sikkert flere etter hvor båten brukes m.m. Det at det ryker er kanskje forårsaket av at kjølevannet koker i riserne pga. høy temperatur? Du ville vel sett rust i toppene hvis det var gåen toppakning. Hvorfor ble manifolden tatt av da? Har denne motoren en broket historie? Sitér dette innlegget Link to post
Regal 322 Svart 9.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2012 Litt usikker på hvorfor innsuget ble tatt av, men det er blitt gjort. Det er lite historie jeg har rundt denne båten eller motoren. Båten ble kjøpt gjennom forsikringsselskap av forrige eier som fikk tilslag på en annen forsikringsbåt. Derfor fikk jeg kjøpt denne rimelig. Men forrige eier kunne bekrefte at innsug hadde vært demontert. Men selv om jeg uansett har termostat med 80 grader åpningstempratur så skulle vel strengt tatt ikke motoren laget ulyder under mars fart. Da ligger jo tempraturen på rundt 60 grader mens den andre motoren ligger på 80 grader. Disse motorene er jo strengt tatt en Ford bilmotor som konstant kjører med rundt 80 grader så alt skal jo være laget deretter. Toppene er kliss lik de som står på bilmotoren bortsett fra noen plugger som er byttet ut for å tåle saltvann. Da burde jo den andre motoren ha laget ulyder også. Det er det jeg ikke skjønner Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 9.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2012 Hvis motoren har gått med feil termostat tettes kjølekanalene av salt og det kan hende at det ikke er annet enn damp i toppene. Et kamlager som spinner kan hindre oljen å nå frem til forskjellige deler. Det kan hende at noen deler er feil type til motoren. Feil toppakning f.eks. kan gjøre at et stempel tar i ved belastning men går klar på tomgang. Ikke lett å diagnostisere ut ifra dine beskrivelser... Sitér dette innlegget Link to post
Moyja Svart 10.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2012 (redigert) Vil bare nevne en ting, disse Ford motorene har både h og v gående vannpumpe hvis det brukes flat reim. På min 5.0L var det montert feil pumpe med kjøle problemer som resultat. Redigert 10.Mai.2012 av Moyja (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.