Jump to content

VHF - mer enn bare "kjekt å ha"?


Bjolbre

Recommended Posts

God ettermiddag.

 

Under de årlige, tradisjonelle forberedelsene til sesongen bruker man jo en del tid i båtbutikk. Masse som er "kjekt å ha", men kostnadene er jo store nok.

 

Så er det hvorvidt VHF-radio er en virkelig nyttig ting, eller om det havner i kategorien "kjekt å ha", slik min kone mer enn antyder. Jeg protesterer jo, og sier det utelukkende er hensynet til min families (og andre båtfolks) sikkerhet som er driveren her. Jeg må dog innrømme at jeg sånn rundt innsovning stundom nikker anerkjennende til tanken på meg selv, for anledningen både furet og værbitt, snakke røft i den håndholdte mikrofonen mens jeg melder det ene havari etter det andre, og av og til leder redningsarbeid via VHF-en på en måte som får selv garvede redningsfolk til å bli stumme av beundring.

 

For å være litt alvorlig: Noe av det som sikkerhetsmessig synes viktigst, er etter det jeg kan forstå distress-knappen, som både sender ut nødvarsel og oppgir posisjon. Men dette gjør jo også en nødpeilesender? Og da tenker jeg (rett eller galt): Hvis ting går så fort at en virkelig trenger distress-knappen får en vel neppe tid til å snakke så mye på radioen, og da gjør en nødpeilesender samme nytten. Hvis det først er tid til å føre samtaler over radioen, har en samme tid til rådighet til å snakke over mobilen (jeg forutsetter her at jeg ikke beveger meg utenfor dekningsområder). Hvis dette er riktig: Hva er merverdien ved en VHF? Har den andre funksjoner som virkelig benyttes?

 

Og ja, jeg ser også solidaritetspoenget, at man blir en del av et nettverk, og således kan yte assistanse til andre. Det er et meget tungtveiende hensyn. Men dette innlegget gjelder altså om det også er andre fordeler.

 

Hva mener båtfolket?

Link to post
Share on other sites

Dette er kopieret fra en anden tråd om emnet:

 

Her er historien om hvorfor jeg anskaffede VHF:

 

Jeg havde (større) båd i to år inden jeg skaffede VHF. For mig - som for andre - var det en barriere at jeg skulle have certifikat (koncession kræves ikke i DK) og jeg ville ikke købe en VHF og have den dårlige samvittighed ved at have den "ulovligt".

 

En aften var jeg på vej hjem fra en god middag på den nærliggende ø Hven. Det var i august, natten var varm men mørk. Vi sejlede langsomt hjemad i gode venners lag. Men lige inden hjemhavnen i Helsingør kunne vi se, at der var et usædvanligt liv på havet. Der var søgelygter, der oplyste havet, mange både ude og lyden af en helikopter blandede sig med vores motorlarm.

 

Vi nærmede os langsomt og sejlede igennem en række både, der langsomt kom imod os med flakkende lommelygter i nattemørket. Da vi lagde til i havnen kom der folk fra gæstebådene og spurgte "Fandt I noget?" Vi var helt uforstående indtil de fortalt os, at en person var faldt i vandet fra færgerne Helsingør-Helsingborg og at alle bådene var ude og lede efter vedkommende.

 

Det gik op for mig at jeg kunne være sejlet lige forbi en person i vandet uden at vide noget om hvad der var sket. Næste vår installerede jeg VHF og tog certifikatet, der i øvrigt var meget enkelt at erhverve. Siden da har jeg haft apparatet tændt når jeg var ude. To gange har jeg i øvrigt været i stand til at hjælpe en båd-kollega, der var gået i stå. Ved at lytte på K16 var jeg i stand til at komme til hjælp. Helt udramatisk - men det giver mig en god følelse af at være med i et fællesskab og med til at øge sikkerheden på havet.

 

Noget andet er, at koncessionen i Norge virker som et skatte-objekt. Ikke en praktisk foranstaltning. Jeg kan ikke se hvad den skal være godt for og den skaber nog en yderligere barriere for at anskaffe sig VHF som beskrevet fint i denne tråd.

 

Læs mere i https://baatplassen.no/i/topic/88920-forbudt-med-vhf-i-baat-uten-sertifikat/

Link to post
Share on other sites

Med VHF når du alle i nærområdet som kan hjelpe deg umiddelbart OG du kan hjelpe andre som du hører (for meg er begge like viktig)

 

 

Dvs at du kan få raskt hjelp

 

Med en nødpeilesender får meldingen via et internasjonalt system til HRS. Så skal de først verifisere om du trenger hjelp, så skal de scramble Seaking, så skal de få ut RSer og så be kystradio gå ut med MAyday Relay. Det tar tid - mye lengre tid enn med VHF.

 

I de årene jeg har vært på vannet har jeg ikke en eneste gang hørt om et nødpeilesignal - men jeg har fanget opp og gått på en del Mayay meldinger.

 

Jeg lytter alltid også trafikksentralenes arbeidskanaler der nyttetrafikk rapporterer og får tildelt farleder. Feks 19 i Oslofjorden. Da vet jeg hva som skjer av nyttetrafikk i området. Det er veldig greit. Og er det dårlig sikt kan du også kalle opp VTS og si i fra hvor du er og spørre om det er trafikk i området. Før vi fikk AIS ombord gjorde jeg det en gang det var så dårlig vær at radaren ikke ga mening. Da ble vi og den 100m lastebpten på vei mot oss klar over situasjonen og vi unngikk å komme for nære hverandre.

 

VI har jo et konkret eksempel fra i fjor der vi var på vei sydover og mottok Mayday Relay fra Tjøme Radio. Viste seg at vi var nærmeste båt - og vi kjørte det remmer og tøy og litt til holdt for å komme til en båt som sank midtfjords med 2 voksne og 4 barn ombord. Heldigvis hadde de fått kontroll på situasjonen, men vi lå stand by i 20 minutter før Seaking og RS kom tilstede. På den tiden kunne det gått fra en assistanseoperasjon til et søk etter overlevende. Ting skjer fort på sjøen. Det var forøvrig et hyggelig Baatplassen medlem som trengte hjelp den gang :smiley:

 

Året før det rykket vi ut på en oppkall fra Sweden Rescue som søkte sjøredningsenheter i nærheten av der vi lå. ingen svarte dem, så jeg svarete dem og vi rykket ut til en båt som holdt på å synke. Vi lå stand by og var klare til å ta folka ombord inntill det kom politibåt med bensinpumpe som fikk lekkasjen under kontroll.

 

Med VHF kan du også kommunisere uliek grad av behov for hjelp. Mayday er når det er fare for liv (feks mann over bord, brann, båten synker) Pan Pan er når det er fare for båt. Medico er når dere trenger medisinsk assistanse. Kystradioen kan route en samtale fra deg til 113 sentralen om du trenger medisinsk assistanse. Kan være greit om det skjer noe på vannet og man ikke er helt drillet i all førstehjelp feks.

 

For meg finnes det ikke alternativ til VHF ombord.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser det selv som ett bra sikkerhetsutstyr i båten. Virkelig bra hjelpemiddel og holde kontakten med sjøreddere og få informasjon på. Er selv frivillig medlem i SSRS i Sverige og de er veldig bra om de som trenger hjelp har vhf ombord. Når vi er på vei ut er det viktig med direkte kontakt og hvite om hvordan situasjonen er i stunden.

 

VHF'er idag har DSC og skal registreres for og få inn MMSI-nummeret. Denne kobles også mot GPS plotter om mulig. Det sendes da ut koordinater hvert 4.minutt.

Link to post
Share on other sites

I min verden er VHFen nyttig hele tiden jeg er ombord.

Jeg lytter naturligvis på kanal 16, men også på kanalen til trafikkstasjonene f.eks Fedje VTS eller Kvitsøy VTS.

Da får jeg mye informasjon jeg eller ikke ville fått. Ikke så nødvendig alt sammen, men både hyggelig og nyttig.

 

Er vi flere båter som går sammen er VHFen utmerket for kommunikasjon båtene imellom.

 

Skulle det skje at det oppstår en nødsituasjon kan man trykke på distress knappen som du sier, info om båten og nøyaktig posisjon blir formidlet umiddlelbart. Hvis båten så må evakueres tar jeg med meg den bærbare VHFen...

Men i de fleste tilfeller vil det gjerne være tid til å respondere når det svares på nødanropet.

Det kan du ikke med en nødpeilesender.

 

Hvis du har en situasjon hvor du utløser en nødpeilesender vil du etter kort tid savne muligheten til å kommunisere med f.eks kystradiostasjoenene, i betydelig grad..... Har signalet blitt registrert? Kommer det noen?

Hvis det er i kystnære strøk du skal være er VHF langt å fortetrekke i forhold til en nødpeilesender.

Link to post
Share on other sites

 

Og ja, jeg ser også solidaritetspoenget, at man blir en del av et nettverk, og således kan yte assistanse til andre. Det er et meget tungtveiende hensyn. Men dette innlegget gjelder altså om det også er andre fordeler.

 

Hva mener båtfolket?

 

Pointet her er «kringkastingsprinsippet», det slår ethevert gsm-nett eller satelitt-nett ned i støvlene. Du kan få umiddelbar assistanse av båten som befinner seg rundt neste odde uten at du engang vet at den befinner seg der. Redningsskøyta er garantert veldig mye lengre unna, og der er det heller ingen som aner hvem som befinner seg i din umiddelbare nærhet - eller telefonnummeret deres for den saks skyld - og kan hjelpe deg.

 

Jeg har en personlig nødpeilesender, men tanken med den er at det skal være mulig å finne meg om jeg detter overbord midt i Skagerrak eller lignende.

Link to post
Share on other sites

Fikk i går erfare at VHF er nyttig å ha ombord og ha påslått.

Kystradioen kallet opp båter i nærheten for å sjekke en båt som gikk i ring.

Eg hadde passert stedet 10 - 15 min før og vurderte å snu for å assistere, men før eg kom så langt hadde flere meldt seg på kanal 16.

Den avdøde eldre mannen eg kjente, har sannsynligvis fått et illebefinnende ombord i båten sin, som til slutt gikk på en stake.

Link to post
Share on other sites

Noget andet er, at koncessionen i Norge virker som et skatte-objekt. Ikke en praktisk foranstaltning. Jeg kan ikke se hvad den skal være godt for og den skaber nog en yderligere barriere for at anskaffe sig VHF som beskrevet fint i denne tråd.

 

Læs mere i https://baatplassen.n...ten-sertifikat/

 

Hva koster konsesjonen her i Norge? Selvfølgelig er det et skatte og avgifts- objekt. Vi er i Norge nå!

Redigert av Woody (see edit history)

"It's difficult to build an ugly wooden boat."

Link to post
Share on other sites

Hvis det først er tid til å føre samtaler over radioen, har en samme tid til rådighet til å snakke over mobilen (jeg forutsetter her at jeg ikke beveger meg utenfor dekningsområder).

 

Ser du har tatt avgjørelsen (forhåpentligvis å anskaffe), men vil likevel kommentere denne..

 

Mobildekningen på sjøen kan være skremmende dårlig overraskende nærme land..

Når telenettene ikke engang greier å ha en stabil gsm dekning overalt på strekningen Fredrikstad - Oslo (E6) ville jeg absolutt ikke basert meg på denne som en "livline" til sjøs.

 

Jeg hadde kastet ut plotteren før VHF'en (uten at jeg har planer om å gjøre det..)

 

/Shalom

Redigert av Shalom (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Årlig avgift er kr 475,- pr år. Det koster penger å drive kystradio, men kan jo selvfølgelig ta sjansen å snylte

 

Det koster penger å drive Sea-King-en også, men jeg har ikke fått regning på det ennå. Drives ikke kystradioen med skattepenger?

Redigert av Woody (see edit history)

"It's difficult to build an ugly wooden boat."

Link to post
Share on other sites

Bruker denne tråden til å stille et spørsmål, jeg skal hente ny båt i Oslo på torsdag, skal montere VHF i denne senere, men har ikke mulighet til å få gjort noe nå. Kunne allikevel tenkt meg å hatt med VHF i tilfelle noe skulle skje med meg eller andre rundt meg, og derfor tenker jeg å få lånt en håndholdt. Det vil vel ikke være noen vits for meg å skaffe lisens enda, før jeg har fått montert eget utstyr? Eller må jeg det, og heller endre detaljene i lisensen min senere? Rekker jeg i det hele tatt å få registrert lisens?

 

Eller, det enkleste: er det mulighet for å kontakte Telenor Maritim Radio å få en "dispansasjon" av noe slag for bruk på kun denne turen?

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...