Jump to content

Oljing av dekk (bakker) og skanbord. Hurtig.

Vosso63

Recommended Posts

Har gjennom mangfoldige år med trebåt brukt alle slags blandinger, fått ok resultat, men har stort sett endt opp med å måtte skrape og slipe neste år. Noe av problemet er å få tørka treverket skikkelig både før jeg begynner og før nye strøk påføres. Nå har jeg en båt som må ligge på sjøen kontinuerlig (tar ikke sjansen på oppsprekking). I fjor var ikke været slik laga at jeg fikk lagt tilstrekkelig mange lag Owatrol grunning. I år har jeg tenkt å prøve meg på Biltemas sortement. Har derfor noen spørsmål: 1. Jeg har brukt ymse blandinger av kokt linolje/terpentin/owatrol på både prammer, vindussprosser, hagemøbler og slikt som må holde. Dette blir fint og holdbart, men litt for matt til å bruke på dekk (bakker) og skanbord på båten. I år har jeg prøvd meg fram med Biltemas 'kinesisk treolje'. Det ble veldig bra på teakhagebordet. Kan jeg bruke den som grunnolje på båten? Og hva skal jeg legge som siste finish? Kan jeg bruke Biltemas 'Båtlakk uretanalkyd'? 2. Om jeg bruker pakkeløsninga 'Grunnolje Marin B' og 'Grunnolje Marin A', blir det omtrent det samme som å bruke Owatrol? Kan jeg legge på et tjukkere og tørrere lag båtlakk på toppen? Mye av problemene mine skyldes at skanbordet er i mahogny og at fuktigheta slår gjennom fra undersida, og så kommer frosten og sprenger overflatehinna ut. Det ser ikke ut til at årets vår blir særlig tørr, så jeg trenger noe som det går an å påføre innafor ei noe begrensa tidsperiode. Vått i vått med en viss metning av trevirket skal jeg vel få til, men så var det å få på finishen så det ser brukbart ut - i hvert fall fram til vinteren.

Har ikkje noko fasitsvar på noko av det du spør om, men kan jo komme med litt erfaringar og synsing i frå mi side fram til nokon andre med meir peiling kjem på bana.

Eg prøvte meg med ein del Biltemaprodukt til båten i fjor, med litt blanda resultat. Brukte kinesisk treolje som grunning (sausa på vått i vått) på dollbord, vindskjerm og dekk. Som toppstrøk brukte eg Båtlakk uretanalkyd på dekk, dollbord og utsida av vindskjerm, medan på utsida av vinskjerm brukte eg Treolje Marin B (Oil finish) for at treet skal skal få puste. Mykje av dette olje- og lakkarbeidet var prega av litt hastverk, då det lei ut i juli/august, og eg ville ha båten utpå før sessongen var over, slik nokon plassar på dollbord (er av mahogny) så er det komt noko små bobbler i lakken. Har aldri tenkt over dette med frost og mahogny før, så det kan jo vere det som er grunnen, men eg trur vel helst at det skuldast at eg ikkje venta lenge nok mellom impregnering med kinesisk treolje før eg begynte med lakk. Hadde vel ein dag mellom impregnering og lakking, så kjem nok til å vente lenger enn dette før eg går på igjen med resten av båten i år. Skal og seiast at det ikkje er meir enn 3-4 strøk lakk på dollbord. Er tilsvarande antall strøk på dekk (furu) men kan ikkje hugse at eg har sett noko oppbobbling der. Furu er jo kjent for å trekke mykje olje, så det kan jo hende at den korte ventetida mellom oljing og lakking har spelt ei mindre rolle her. Kan heller ikkje hugse å ha sett noko bobbling på innsida a vindskjermen (mahogny), der det var påført 3-4 strøk Treolje Marin B. Kan jo i vere tilfeldig, viss ikkje det har noko med at denne er mjukare eller passar betre "kjemisk" med kinaolja, og derfor er mindre sårbar for kort ventetid mellom grunning og toppstrøk. Viss eg får tid I år så satser eg på å pusse ned dei oppbobbla områda på dolbord og utsida av vindskjerm, og så få på minst 3-4 strøk til med Båtlakk uretanalkyd. Det vert på ein måte den ultimate testen for meg på om dette er ein farbar veg eller ikkje. Satser og på å bruke same biltemaprodukt på skroget, men litt usikker på om eg skal gå for lakk på utsida og Treolje Marin B på innsida, lakk på utsida og ingen toppstrøk på innsida, Treolje Marin B på både innsida og utsida, eller Treolje Marin B på utsida og ingen toppstrøk på innsida. Alle alternativa har jo sine fordelar og ulemper, så er ikkje letta å vite kva som er best :crazy:.

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

my_ads.gif

Artig at du har prøvd akkurat de blandinger jeg tenkte på! Nå ble det ikke akkurat slik som jeg tenkte. Det har blitt for mye regn, og etter noen dager opptørking i går, dro jeg ned til sjøen og pussa ned med 120 på eksentersliperen. (hadde åpna alt vannrett treverk med 40 for ei god stund sida). Ettersom det er spådd regn i uoverskuelig framtid, måtte jeg bare gjøre noe. For å hindre ytterligere vanninntrengning blanda jeg 50/50 amr.terpentin og kokt linolje og smurte tjukt på. Nå er vel linolje en av hovedbestanddelene i kin.treolje også, så parallellen er vel grei. Sjekka du om polyuretanlakken passa sammen med linolje? Er usikker på kva jeg skal legge oppå. Rimelig sikker på at linoljeblandinga tørker/herder/størkner sjøl om det regner. Hadde vært fint å fått en lakk eller tørkende olje som fusjonerte med linoljeblandinga og laga et fint ytre skikt. Litt nødløsning dette her. Og som det ser ut nå kan det jo være hipp som happ. Drittvær og kuling og væte tvers igjennom alt!

Impregneringsmessig er det vel ikkje noko gale i å la linoljeblandinga tørke. Går jo an å skrape/pusse av denne hinna seinare og ta toppstrøk då. Linolje med toppstrøk på har eg ikkje noko erfaring med, men har vel forstått det sånn at det er endå vanskeligare å få toppstrøk til å henge på denne. Har vel ikkje sjekka opp noko meir angåande biltemalakken enn det som står på boksen, og søking/lesing her på baatplassen.

Etter det vetle "forskningsprosjektet" mitt frå i fjor, så kan det jo sjå ut som om Treolje Marin B passar betre i hop med kinaolja enn polyurethanlakken, og at dette då kanskje kan overførast til linolje (sidan det sannsynlegvis er linoljedelen i kinaolja som gjer det problematisk med toppstrøk) . Det kan jo òg hende at det berre er Treolje Marin B som er betre eigna generelt sett, då denne "pustar" og er mykje meir elastisk enn lakk. Etter kva har lest, så er vist rå/kaldpressa linolje med benarolje som toppstrøk ein vanleg og anbefalt kombinasjon. Metoden er vel då å tørke av overskytande linoljeblanding når treverket er metta, og så vente ei god stund (er vel snakk om opptil fleire veker) før ein byrjar med benar. Treolje Marin B har jo mange dei same egenskapane som Benar, då dei begge er "pustane" og relativt mjuke (samanlikna med lakk), så sånnsett trur eg linoljeblandinga di og Treolje Marin B kan funke bra dersom dersom det vert gjort riktig. Spørsmålet då vert jo om Treolje Marin B/Benar er slitesterk nok til å ha som toppstrøk på eit dekk, men det kan sikkert andre svare på.

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

my_ads.gif

Tidligere hadde jeg ei lita snekke, 23', som var hendig nok til å ha uttafor huset. Da fikk jeg tørka alt sånn passe og kunne bruke terpentin-benarolje. Det ble rett og slett lekkert. Problemet nå, og i fjor, er jo at det regner alt for ofte! Problemet med fukt i treverket, svertesopp og råte er verre enn at jeg ikke får det blankt og pent nok. Jeg har prøvd all salgs blandinger, men har aldri falt for fristelsen å gå på med rå linolje. Da måtte jeg hatt et naust eller tatt den opp med mobilkran og laga telt omkring. Og det har jeg ikke kapasitet til. All erfaring tilsier at da blir det enda mer båtpuss, det er i grunnen stram nok timeplan som det er! (Det er ikke måte på hva en finner på å ta seg til om båten er på land). Alkyd er vel olje, men er ikke det petroleumsbasert? Linolje er planteekstrakt og tørker egentlig aldri helt, uansett hvor mye den er kokt. Antar at den slipper ut litt damp/gass i sommervarmen og at det er grunnen til at det bobler under polyuretanen. Laga en del knivskaft før i tida. De lå i kokt linolje et døgn, ble tørka av, og etter ei ukes tid kunne jeg polere opp med hva jeg hadde for hånda. Gjerne hår... Det blir enormt slitesterkt med linolje og med terpentinen trekker det godt inn. Aberet er at det blir fort ei matt yte. Men folk satte jo inn båtene med linolje, olje fra fiskelever, og andre slike naturlige oljer før i tida. Rart om det ikke finnes halv- og heltørkende blanke oljer som er basert på å trekke seg inn i linolja. Mulig jeg prøver med Benar. Ellers har Bergen Malingfabrikk et produkt som er det samme (Trenar), som er billigere. Har prøvd det og det ble fint. uv-filter er forholdsvis unødvendig. At båten blir patinert og mørkere gjør ikke noe. Dessuten koster 'marin' og 'uv-filter' uforholdsmessig mye sett i forhold til at hovedbestanddelen er den samme. Nå ser det ikke ut til å bli oppholdsvær før etter 20.mai - så langt går varselet, så jeg har egentlig plenty med tid. Og båttur i yr og frisk bris gidder jeg ikke!

Forskjellen mellom kokt og rå linolje dramatisk hva 'trekke inn i treverket' angår. rå linolje med balsamterpentin smører du på vått i vått i et døgn, så er det stort sett mettet.

Når dette er trekt inn og tørket kjører du på med et strøk eller to med kokt linolje. Dette kan med glans få lov til å stå i en uke eller to for å tørke. Den kokte linolja forsegler treverket mye mer enn den rå linolja.

Da har du et godt grunnlag for å legge på noe som er 'blankt' på toppen. Gamlesjekta mi brukte jeg bare kokt linolje etter den rå i lag på lag, dette ble som du nevner noe matt.

Båten min skal iår få rå linolje / kokt linolje og til slutt vanlig enkomp blank lakk.

Må bare ha 2 uker med opphold for lakkingen.

Oljeklinet er gjort på to-tre dager.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...