Jump to content

Ønsker brukbart rask seilbåt til rundt 100k

kn77

Recommended Posts

Hei

Etter å ha lest meg svimmel på finn, sailguide, dette forumet og div andre steder så ber jeg om tips og innspill. Vi er 2 som skal kjøpe båt, han jeg kjøper med har tidligere eid en Maxi 77 i et par år, som også jeg har seilet litt. Vi ønsker noe raskere denne gangen. Budsjettet er rundt 100k, ikke mye over.

Kriterier:

-Lave driftskosnader

-Noe som kan brukes i en og annen regatta

-Skikkelig toalett

-Såpass stor at 4 kan bo der en liten uke

-Motor som holder noen år uten annet enn litt service, kan være utenbords

-Bra seil

Det blir mest seiling i Oslofjorden og litt nedover svenskekysten, kommer nok til å ta turen til Danmark og. Vi har vurdert Comfort 26/30, Granada 27/31 og Player 311. Men erfaringene jeg finner gjør at disse ikke er så aktuelle. Comfort 26 har dessuten for ¨dårlig toalettløsning.

Vi har lyst på Maxi Fenix, men sliter med å få den under budsjett. Maxi Magic virker fin, men veldig dårlig utvalg. Vi ender kanskje opp med å vente på at det dukker opp en slik båt til riktig pris på østlandsområdet. Men det er jo kjedelig å vente. Kan Mikkel 30 være noe for oss? Jeg finner lite brukererfaringer om denne båten. Er det et trygt kjøp som gir oss lite utgifter? Noen som har noe annet å anbefale?

Knut

Redigert av kn77 (see edit history)

Mange kriterier som kanskje er vanskelige og kombinere med 100'. jeg ville trukket ut kriteriet om toalett og sett etter en express eller x-79. Vil tippe de to kanskje er noe av det som kommer nærmest resterende kriterier.

disse båtene har " lave driftskostnader ", raske, mulighet til å sove 4 stk hvis man er litt sporty, har ofte bra seil, en kjempe fordel med utenbordsmotor kontra gammel og usikker dieselmotor og ikke minst sannsynligvis mer lett solgt enn de andre du never den dagen dere ønsker noe større.

Dersom dere finner noen av båtene du nevner til 100' tror jeg dere må være forberedt på en del utgifter fremover.

Keep it simple

I utgangspunktet kikket vi på Express, X-79 og Banner 28, og vi synes Expressen virket mest interessant. Men så fikk vi for oss at vi kunne putte litt mer penger i det. Jeg ser jo det at det fort blir gammel motor i en slik båt og at det blir vanskelig å estimere utgiftsposten. Vi har imidlertid lagt av litt penger til vedlikehold i budsjettet (10-15k).

First 28'n ser jo bra ut. Vi hadde i utgangspunktet tenkt å begrense søkeområde til østlandet, men det er vel det punktet som er greiest å fire på. Det ligger også Fenix prisa til 110 og 125k på vestlandet, med litt pruting så er vel de innafor budsjettet.

Slik jeg tenker nå så bør vi se lenger unna, First 28en ser fin ut men har ikke lest meg opp på den enda, kom gjerne med erfaringer. Fenix frister fortsatt og det 3. alternativet er Mikkel 30. Er en av disse å anbefale? Om vi ikke finner noe vi føler oss trygge på så er nok Express tilbake på blokka. Og det er kanskje ikke så stor jobb å endre på doløsninga i express? Enten septiktank eller pumpe rett i sjøen?

Edit: Takk for svar forresten

Redigert av kn77 (see edit history)

Du bør nok regne opp mot 100' for en bra express med bra utstyr og seil. Da bør du få en båt med liten sannsynlighet for at noe stort og uforutsett dukker opp.

Det er helt sikkert mulig å finne en bra Mikkel 30, men husk at disse er selvbygde så her kan du finne mye rart. Spesielt raske er de vel heller ikke. 10-15 000 ryker raskt når man skal reparere eller oppgradere.

Gratulerer med prosjekt, det er gøy å se at noen bygger en sånn båt, jeg har min på fjerne sessongen nå og det er virkelig morsom båt å kjøre...

Ikke vær bekymret over tempraturen, det tar bare litt lengere tid å herde. Prepeg carbon med epoxy kommer frosent. Bare legg en presening over og kjør på med en byggvarmer så prosessen starter så danner den varme av seg selv......

bare en hake ved å bygge bår.....du blir avhenig av det....

Jo fler leketøy, jo bedre...

Blir Maxi 77 for tamt, tror jeg nok jeg kan hive meg på anbefalingen av express. Dere får ikke noe sprekt med skikkelig toalett til den prisen uansett, og porta-potti eller toalett i land fungerer vel det også. Ellers kan dere jo få med to investorer til og gå for en gammel X-99?

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Expressen seiler veldig bra, og det er et stort og aktivt miljø med høyt nivå. Bra valg hvis ambisjonsnivået øker til noe mer enn en regatta i ny og ne. Det er køyeplass til fire også så man kan dra på tur, men komfortnivået blir ikke enormt. Kreativ løsning på toa-problematikken; innred utedass i stuerommet akter, der er det masse plass :worry:

JGH: Du har melding

Du bør nok regne opp mot 100' for en bra express med bra utstyr og seil. Da bør du få en båt med liten sannsynlighet for at noe stort og uforutsett dukker opp.

Det er helt sikkert mulig å finne en bra Mikkel 30, men husk at disse er selvbygde så her kan du finne mye rart. Spesielt raske er de vel heller ikke. 10-15 000 ryker raskt når man skal reparere eller oppgradere.

Mikkel 30 er i utgangspunktet ikke så rask, men det ligger en på finn nå med ny og lenger mast, lystall på 1.09. Men det er jo ikke sikkert det er en god ide, kanskje er det blitt en havseiler som må reves tidlig....?

Hvorfor er comfort30 uaktuell?

Jeg har lest ting som dette:

Lekkasje i røstjern, rekkestøtter og vinduer.

Dekk som gir etter under masten

Skarpe kanter og tynne plater

Lekkasje i forbindelse med lukegarasjen ved nedgangen pga vann som har trukket inn i sandwichlaminaten som har gått i oppløsning

Modeller etter 1979 er vel bedre.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...