Poseidon Startet 9.Mai.2012 Link til dette innlegget Startet 9.Mai.2012 God dagen gode båtvenner, Som omtalt i diverse tråder tidligere har Norge forpliktet seg til å innføre "Internasjonalt båtførersertifikat ICC", dette er bl.a. som en konsekvens av at den gamle norske båtførerprøven - som fortsatt er helt uten krav til båtpraksis - slett ikke alltid blir akseptert i utlandet. Spesielt ved leie av båt har nordmenn med kun det gamle båtførerbeviset støtt på vanskeligheter. Det nye internasjonale båtførersertifikatet ICC skulle egentlig ha vært på plass fra 01.01.2012, men ble utsatt til 01.05.2012 - og idag er den første avtalen undertegnet mellom sjøfartsdirektoratet og en norsk båtskole. Så nå er det også mulig å avlegge den praktiske prøven for ICC her på bjerget ;-) Den som skulle lure på hvilken skole som er først ute kan jo ta en liten kikk HER. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Sjøtunga Svart 9.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2012 Den som skulle lure på hvilken skole som er først ute kan jo ta en liten kikk HER. Gratulerer! Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Johannes Svart 9.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2012 Gratulerer Hvilket opplegg er det som nå er godkjent som praktisk opplæring? Har du beregnet hva dette vil koste? Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 9.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2012 Kunne kanske vært greit å ha ICC i tilfelle jeg skulle finne på å leie båt i utlandet.. Trenger jeg noe ekstra kurs for å søke om dette sertifikatet eller holder det at jeg alt har D5L(m. utsjekk)? Eller er D5L et såpass anerkjent sertifikat at det ikke er noe poeng? Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Poseidon Svart 9.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2012 Gratulerer Hvilket opplegg er det som nå er godkjent som praktisk opplæring? Har du beregnet hva dette vil koste? Takker så meget! Opplegget bygger på den internasjonale avtalen "Resolusjon 40" og du finner en ganske god forklaring på Wikipedia. Mht pris så har sjøfartsdirektoratet gått ut og sagt at de regner med at prisen kommer til å ligge på +/- NOK 4.000. Kunne kanske vært greit å ha ICC i tilfelle jeg skulle finne på å leie båt i utlandet.. Trenger jeg noe ekstra kurs for å søke om dette sertifikatet eller holder det at jeg alt har D5L(m. utsjekk)? Eller er D5L et såpass anerkjent sertifikat at det ikke er noe poeng? D5L er langt mer omfattende og det er nok såpass anerkjent at det skulle være minst like bra som ICC! Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
littmild Svart 9.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2012 Men ICC kommer kanskje i "kredittkortformat", og det gjør vel ikke D5L? Lite trolig at jeg kommer til å ha med meg et A4(?)-sertifikat når jeg reiser, så hadde kanskje vært hendig med noe som passet i lommeboka. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Sjøtunga Svart 9.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2012 D5L er da ikke større enn A6 (foldet A5), altså en fjerdedel av A4 Men større enn et kredittkort, ja... Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Mulligan Svart 9.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2012 Er det lagt noen føringer for hva den praktiske utsjekken skal ineholde? Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 9.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2012 D5L er da ikke større enn A6 (foldet A5), altså en fjerdedel av A4 Åja, har ikke fått sertifikatet enda, så baserte det på antagelser, men det er jo ikke så stort som fryktet. Kunne fortsatt tenkt meg et lite hendig som alltid kunne ligget i lommeboka når jeg reiser. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Poseidon Svart 9.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2012 Er det lagt noen føringer for hva den praktiske utsjekken skal ineholde? Ja, ikke bare "føringer", men HELT konkret! Jeg kunne godt ha gjengitt det hele her, men det ville bli alt for omfattende. Sjøfartsdirektoratet har basert seg på den internasjonale ICC-spesifikasjonen, som du finner ved å google litt. De som måtte ønske å studere detaljene i den prøven jeg har fått godkjent kan sende en mail, så kommer prosedyren som pdf. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
littmild Svart 9.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2012 Jeg vil.. Mail sendt. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Poseidon Svart 9.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2012 Jeg vil.. Mail sendt. Den kommer i løpet av kvelden. Jeg får nemlig ikke sendt mail herfra som jeg sitter i øyeblikket.... Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Snikende skeptik Svart 9.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2012 Mail sendt:-) Kan dette utvides senere med høyhastighets sertifikat hvis/når dette kommer eller er dette inkludert? Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 9.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2012 Mail sendt:-) Kan dette utvides senere med høyhastighets sertifikat hvis/når dette kommer eller er dette inkludert? Høyhastighetssertifikat er såvidt jeg kjenner til på et ganske tidlig diskusjonsstadium her i Norge, så der skal vi nok ikke regne med at det vil skje så meget de første årene . . . . Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Sjeldenutpå Svart 9.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2012 Grattis Jan Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Lars H. Svart 9.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2012 (redigert) Men dette er vel ikke noe jeg trenger å bry meg med når jeg putrer rundt i Oslofjorden eller nedover mot Göteborg med min egen båt Trudelutt og båtførerbeviset i lommeboken? I Wikipedia står å lese: In very general terms an ICC is required for the inland waterways of Europe and for inland and coastal waters of Mediterranean countries. For the coastal waters of Northern Europe the ICC is generally not required, however to all of these generalisations there are exceptions. Lars H. Redigert 9.Mai.2012 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Poseidon Svart 9.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2012 Men dette er vel ikke noe jeg trenger å bry meg med ...... Lars H. Hei igjen Lars H, nei, med det bruksmønsteret du beskriver kan du ha et veldig avslappet forhold til ICC ;-)) Ha en strålende båtsesong! Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Mulligan Svart 10.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2012 Nå har jeg bladd gjennom en zillion sider på Google som vil selge meg et eller et annet, men på en seilside fant jeg denne. Skulle vel ikke bli uoverkommelig. "Section 1 General •The candidate must at all times during the assessment; Demonstrate an awareness of other water users. Use a safe and appropriate speed. •Keep a proper and effective look out. 1. Start The Candidate must; •Give a safety briefing including use of safety equipment including lifejackets. •Describe how the forecast weather is likely to affect the conditions afloat. •Conduct appropriate pre-start checks on the engine(s) Start engine and conduct appropriate post start checks. Be able to correctly identify the range of the boat with fuel aboard. 2. Depart from pier or pontoon •The candidate must be able to describe how to use springs to depart from a lee berth. •The candidate must safely manoeuvre the boat from its berth. While doing so they must; •Communicate effectively with the crew. Use fenders correctly. 3. Turning the boat in a confined space. •The candidate must turn the boat though 360° in a confined space. While doing so they must; •Demonstrate effective use of forward and reverse gears and rudder positions. •Remain in full control of the boat at all times. 4. Pick up a mooring •The candidate must pick up a floating mooring buoy. While doing so they must; •Communicate effectively with the crew. Ensure appropriate preparations are made. Use the correct angle and speed of approach •Ensure the boat is adequately secured to the buoy. Depart the mooring in a safe and efficient manner. 5. Pick up a Man Overboard •The candidate must pick up a Man Overboard dummy. While doing so they must; •Communicate effectively with the crew and MOB. Ensure visual contact with the MOB is maintained. Use the correct angle and speed of approach. •Make suitable contact with the MOB. Recover the MOB into / onto the boat. Describe appropriate care of recovered MOB. 6. Anchor the boat •The candidate must anchor the boat. While doing so they must; Communicate effectively with the crew. •Ensure appropriate preparations are made. Use the correct angle and speed of approach Set the anchor. •Raise the anchor and depart the anchorage in a safe and efficient manner. 7. Come alongside a pier or pontoon •The candidate must come alongside a pier or pontoon. While doing so they must; •Choose an appropriate berth. Communicate effectively with the crew. •Ensure appropriate warps & fenders are prepared. Use the correct angle and speed of approach. Use fenders correctly. •Ensure the boat is adequately secured to pier or pontoon. Stop the engine. Section 2 8. Sail a triangular course •The candidate must sail the boat around a triangular course that has one leg to windward. While doing so they must; •Raise and lower the sails safely and effectively. Choose sails / sail area appropriate to the conditions. Demonstrate awareness of wind direction. •Trim the sails correctly on each point of sailing. Demonstrate awareness of other water users. Communicate effectively with the crew. •Maintain an effective lookout through all manoeuvres. Section 3 9. High speed manoeuvres •The candidate must complete a series of S and U turns while at speed. While doing so they must; •Use a kill-cord if appropriate. •Choose a suitable area for the manoeuvres. Demonstrate awareness of other water users. Communicate effectively with the crew. •Maintain an effective lookout through all manoeuvres. Section 4. In addition to the above, candidates undertaking this assessment will be required to demonstrate their knowledge of the above section by way of an written or oral assessment using assessment papers and guidelines issued by the ISA for this purpose A person must; • Be able to describe how to determine if two vessels are on converging courses. • Be able to correctly identify who has priority when two vessels meet and describe correct action by both “stand on” and “give way” vessels. • Be able to identify manoeuvering signals (1,2,3 & 5 short blasts) • Be able to describe how to use and identify visual distress signals. • Be able to obtain a weather forecast. • Be able to identify the principal causes of fire on board a boat and describe how best to avoid them. • Be able to identify those types of extinguisher suitable for use on board a boat and describe how to use them in fighting an on-board fire. • Be able to describe action to be taken is case of collision, engine failure, grounding and holing. • Be able to identify the most likely causes for marine pollution from their boating activities and how to avoid them" Sitér dette innlegget Link to post
Somme Svart 10.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2012 så vi som "nyling" tok båtfører kurset må nå ta en ny runde? Eller vil det gå greit med tanke på å bli stoppet på sjøen her i norge ? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 10.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2012 8. Sail a triangular course •The candidate must sail the boat around a triangular course that has one leg to windward. While doing so they must; •Raise and lower the sails safely and effectively. Choose sails / sail area appropriate to the conditions. Demonstrate awareness of wind direction. •Trim the sails correctly on each point of sailing. Demonstrate awareness of other water users. Communicate effectively with the crew. •Maintain an effective lookout through all manoeuvres. Det kan vel ikke være meningen at jeg som garantert ALDRI noen gang har tenkt å sette mine bein i en seilbåt skal vise at jeg kan manøvrere en slik farkost? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Sjøtunga Svart 10.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2012 Det kan vel ikke være meningen at jeg som garantert ALDRI noen gang har tenkt å sette mine bein i en seilbåt skal vise at jeg kan manøvrere en slik farkost? Diverse diskusjoner her på BP antyder vel at det ville være en fordel for alle parter om flere motorbåteiere skjønte litt mer av hvordan en seilbåt fungerer... Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Lars H. Svart 10.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2012 (redigert) Etter 25 år på sjøen (i motorbåt) tror jeg nok jeg vet en del om hvordan seilbåter fungerer, og hvordan seilerne fungerer. Så da holder jeg meg langt unna seilbåter der det er mulig. Så å kunne heise et seil, velge rett seil og trimme seil ser jeg ingen grunn til å kunne noe om, og spesielt ikke at jeg skulle vise dette i praksis ombord på en seilbåt. Båtførerprøven har en del teori om seileregler, og det er greit og nyttig å vite litt om for en motorbåtfører. Men punkt 8 er jo særs viktig for en seiler å beherske, spesielt feks. "Demonstrate awareness of other water users". Lars H. Redigert 10.Mai.2012 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Roger jo Svart 10.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2012 Det kan vel ikke være meningen at jeg som garantert ALDRI noen gang har tenkt å sette mine bein i en seilbåt skal vise at jeg kan manøvrere en slik farkost? Lars H. Etter dette skjema tolker jeg det dit hen at du slipper. http://www.sailing.gi/pdf/icc-application-form.pdf Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Poseidon Svart 10.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2012 Det kan vel ikke være meningen at jeg som garantert ALDRI noen gang har tenkt å sette mine bein i en seilbåt skal vise at jeg kan manøvrere en slik farkost? Lars H. Du har helt rett i den antagelsen Lars. Når det gjelder den delen av prøven som går på manøvreringsøvelser så har man to alternative varianter, dvs ENTEN motorbåt- ELLER seilbåtmanøvrering. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Poseidon Svart 10.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2012 For å imøtekomme de mange som ber om mer informasjon gjorde jeg et forsøk på å legge ut hele prosedyren til informasjon, men formateringen ble "helt på trynet" så jeg måtte bare stryke det igjen - og de som er interessert må fortsatt sende meg en mail for å få pdf'en tilsendt. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.